O čem sní Olga Sommerová
Jak jste došla k názoru,
že byste měla zvolnit?
Doba mezi čtyřiceti a padesáti byla v mém životě snad vůbec
nejkrásnější. I když jsem si kdysi myslela, že ve čtyřiceti ženská končí,
právě v tomhle období jsem žila strašně rychle, na plný pecky, a hodně pracovala.
Dvacet let dělám dokumenty a právě v té druhé dekádě jsem si uvědomila, že v
nich uplatňuju nejen filmařskou zkušenost, ale hlavně lidskou zralost a to bylo
větší potěšení než znalost řemesla. Zrála jsem určitě rychleji díky
dokumentárnímu filmu, tohle povolání nutí poznat hloubku i tíhu života strašně
zblízka. Musela jsem se denně konfrontovat s bídou světa a neuvěřitelnými lidskými
osudy. A najednou mě ta padesátka zaskočila.
Byl to tedy určitý předěl?
Byl to předěl takřka fyziologický. Já jsem měla vždycky energie, že
bych ji mohla rozdávat, a najednou jsem se cítila ošizená, zaskočil mě velký
úbytek té kdysi samozřejmé energie. Lidé si většinou myslí, že stárnutí jsou
hlavně vrásky, ale vrásky, to nic není, ztráta energie je horší. Vím, že bych
měla ubrat a občas se zastavit. Myslím na to, že život má ještě jiné alternativy,
třeba jít do přírody, zapomenout doma mobil, koukat Pánubohu do oken a starat se o
svou duši. Jako žena i jako filmařka jsem se celý svůj dosavdní život zajímala o
druhé lidi - o rodinu, o hrdiny svých filmů, o problémy světa. A teď najednou
cítím, že jsem zapomněla na sebe. To je asi ten předěl, který pro mě padesátka
znamená. Zpráva shůry, že bych měla ubrat v pracovním angažmá -
dokumentaristickém i společenském - a víc se zahloubat do sebe.
A udělala jste to?
Zatím se nemám tak ráda, abych dala přednost sobě před světem. Jenom
po tom toužím. Chtěla bych se zklidnit, zvnitřnět, najít v životě i v sobě něco,
co tam někde určitě je, ale co jsem ještě nestihla poznat.
Sociální dokumenty vás hned na počátku
kariéry proslavily. Od této tematiky jste ale
před časem zamířila trochu jinam - k duši člověka.
K portrétům, k sondám do nitra zajímavých
lidí...
To je pravda. Sociální témata a vůbec život obyčejných lidí je
hlavní potrava dokumentaristy. Já se jim věnovala taky z osobních důvodů: sama jsem
se cítila jako dítě odstrčené do kouta, proto jsem měla potřebu natáčet o
uražených a ponížených. Ale jak jsem se měnila já sama, měnily se i mé filmy.
Najednou jsem se chtěla vyslovovat ke světu složitěji, hlouběji - a víc skrze sebe.
Který svůj film považujete na této
nové cestě za důležitý?
O čem sní ženy. Těšilo mě, že měl mimořádný ohlas u diváků, bylo to asi
proto, že přinesl upřímné, intimní výpovědi a myšlenky, o kterých se veřejně
nemluví. Spíš si o nich ženy povídají u kafe. Spousta žen, a dokonce i mužů, se v
tom filmu našla, objevila témata, které je osobně trápí nebo je důvěrně znají.
Taky se říkalo, že je to feministický
film.
Třeba je - no a co? Vadí mi, že se v Čechách neví, co feminismus
vlastně chce. Kdekdo se k němu vyjadřuje a vlastně neví k čemu. Už mě nebaví
pořád poslouchat,. že feministky nenávidí muže. Je to směšná a nepravdivá
náhrada za bolavé promýšlení a procítění skutečného vztahu mužů a žen.
Feminismus je touha po demokracii a rovných právech, nikoli boj s muži, ale vůle ke
spolupáci s nimi. Přišel čas, kdy je nutné uplynulých pět tisíc let patriarchátu
vyvážit. A pokud to chceme stihnout ještě za svého života nebo pro naše dcery, je
třeba si pospíšit.
Feminismus je tedy podle vás stále
vyvoláván reálnou nerovností, nikoliv jen nějakými
ambicemi žen, stavem jejich mysli?
Jakými nějakými ambicemi žen? Rovnoprávné životní a pracovní
ambice žen nejsou přece duševní úchylka, ale legitimní právo žít důstojný
život! Ale naše společnost je patriarchálně zapředsudkovaná. Když jsem se tímhle
tématem začala před pěti lety zabývat, byla jsem zděšená tím, že ženy jsou
mnohem víc "antifeministické" než muži. Jsou konzervativnější, mají
strach z neznáma, chtějí, aby se jejich "kruhy" rušily co nejméně, aby
žily pokud možno v klidu, tak, jak jsou zvyklé. Takhle žily a myslely naše babičky a
maminky, proč my bychom měly být jiné? Já ale věřím, že se ledy předsudků
prolomí, život je krátký a máme 21. století.
V minulých letech jste natočila také
několik filmů o významných osobnostech a politicích.
Proč právě o nich?
Za prvé proto, že vznikl cyklus Gen a byla tu nabídka, která se nedala
odmítnout. A taky jsem už potřebovala změnit kurs, dělat zase něco jiného. Byla
jsem moc ráda, že se na Genu mohu podílet, protože každé setkání s mimořádným
člověkem, ať slavným nebo s osobností z jihočeské chaloupky, je vzrušující
poznání. Z těch deseti portrétů, které jsem natočila, byly je dva o mužích,
kteří měli co do činění s politikou - Jan Ruml a Václav Malý. Oba byli disidenti,
nikoli politici v dnešním slova smyslu.
Jak se vám s nimi pracovalo?
Když jsem se tehdy setkala s Honzou Rumlem, byl už posledním disidentem
ve vládě. Choval se upřímně, bezprostředně, určitě ne jako klasický politik
dnešního typu. Jeho osobnost i minulý život ho přece jenom uchránily toho, aby si
potřeboval na něco hrát a nějak se vykoupit politickou loajálností. Vím, že moc
člověka změní, ale u něj jsem tuhle psychologickou úchylku vůbec nezaznamenala. V
té době, kdy jsem ho točila, jako by ani nebyl ministrem vnitra. A s Václavem Malým
to bylo stejné. Pro něj neexistovaly žádné vlastní zásluhy, žádná vyjímečnost.
Nebyl politik, ale homo politicus, byl důležitým mužem revoluce. Točila jsem o něm
už druhý film, první vznikl za revoluce. Pro mě to tehdy bylo životně důležité
setkání.
Natáčela byste politiky dnes?
Určitě ne. Můj vztah k politice se změnil. Zmizelo nadšení, nastal
čas vyžadovat od politiků korektní práci a čestné úmysly. Po revoluci nám byli
noví politici blízcí, protože byli úplně jiní než ti z dob bolševismu, mnohé
jsme obdivovali a měli rádi. Jenže do vztahu občanů k politikům žádná láska
nepatří. Bylo to i období dětských nemocí nové demokracie, oni i my jsme se
proměnili. Euforie je pryč. Ale přiznám se, že z porevolučních dob mi jedna
stálice přece jen zůstala - Václav Havel.
Jste teď skoro denně na place
nebo ve střižně, co připravujete?
Hned po revoluci jsem chtěla natočit film o politických vězních. Řízením osudu
jsem to neudělala, zaměstnávaly mě jiné projekty. Tehdy jsme ještě nevěděli, že
ti lidé dopadnou tak, jak dopadli. To znamená, že se na ně společnost vykašle a
hlavně - jejich věznitelé a mučitelé zůstanou nepotrestáni. Šel čas, hodně lidí
umřelo. Ale téma se mi samo vrátilo. Asi před rokem přišel
Honza Štern z České televize s projektem, který nazval Než bude pozdě - mimochodem,
už vlastně pozdě je! - jehož záměrem bylo natočit aspoň pro archiv dosud žijící
politické vězně padesátých let. Měla by to být podobná
databáze, jakou svého času dělal Spielberg, když financoval natáčení rozhovorů s
těmi, kteří přežili holocaust.
V jakém stavu je váš projekt
teď?
Pro archiv se už natočilo asi stopadesát osobností. Jsou to čistě jen rozhovory, je
to jejich životní příběh.A současně se natáčí také dokumentární cyklus
Ztracená duše národa, na který jsme dostali grant od Fondu pro rozvoj kinematografie.
Téma jsme rozdělili do kapitol podle skupin perzekvovaných: například důstojníci,
sedláci, ženy, osobnosti církve, intelektuálové. Každé
skupině bude věnován jeden díl, v němž zachytíme osud čtyř osobností. Film o
důstojnících se jmenuje Ztráta důstojnosti, o sedlácích Ztráta tradice, o ženách
Ztráta slušnosti, o kněžích a řádových sestrách Ztráta víry, o intelektuálech
Ztráta odpovědnosti, o pozůstalých po popravených Ztráta
kontinuity, o politických emigrantech Ztráta domova. Dosud jsou natočeny tři díly,
Česká televize je začne vysílat asi za rok, až budou hotové všechny.
Jsou tito lidé hodně roztrpčeni?
Všichni cítí velké zklamání, že zločiny komunismu nebyly
potrestány a ani jejich věznitele nikdo nevolá k odpovědnosti. Ptají se proč.
Nechtějí žádné zavírání do kriminálů, ale satisfakci v rovině morálního
trestu. To jim společnost stále dluží. Proto také beru práci na tomto projektu jako
svou povinnost, jako kus splátky na dluh.
Vedete na škole katedru dokumentaristiky. Není
vám líto, že někteří mladí lidé po
absolutoriu od dokumentu nakonec utečou?
Kdysi jsem se tím trápila, protože jsem chtěla, aby nás dokumentaristů bylo hodně a
taky jsem chtěla na škole posílit stavovskou čest dokumentaristy, který nepracuje ani
pro peníze, ani pro slávu. Ale pak mi došlo, že každý je svého štěstí strůjcem.
A pokud utíkají k hranému filmu, jsem dnes ráda, protože česká hraná kinematografie potřebuje mladé lidi, kteří mají co říct. A takové my se
snažíme vybírat pro studium dokumentární tvorby. Většina současných režisérů
vlastně přichází do hraného filmu z naší katedry: Jan Svěrák, Filip Renč, Irena
Pavlásková, Vladimír Michálek, Petr Václav, David Ondříček,
Roman Vávra. Dřív jsem to brala jako nevěru naší profesi, dnes už vím, že je to
pro slávu českého filmu dobré. A taky důkaz, že jim naše katedra něco dala.
A co ti, kteří jdou do reklamy?
Mnozí si stěžují, že existenční podmínky
v dokumentu jsou špatné.
Podmínky pro dokumentární tvorbu jsou podle mně skvělé - díky
České televizi.Ale z hlediska materiální existence nikoliv, už jsem říkala , že
pro dokumentaristu platí - ni zisk, ni slávu. Pokud někdo odejde k reklamě, je to jeho
věc. Každý člověk si musí vybrat, jestli chce něco světu říct skrze dokument či
hraný film, anebo jestli chce vydělávat peníze A každý má pro svou volbu důvody,
do nichž nikomu nic není. Někteří reklamisté ale říkají, že si v reklamě
vydělají na své ušlechtilé filmové projekty. Dělat reklamu v kombinaci s hraným
filmem je možné, ale dělat reklamu a zároveň dokument, to nejde, protože v reklamě
jde oproti chudinským honorářům za dokument o velké peníze, a navíc autor reklamy
zůstává anonymní. Naproti tomu v dokumentu, který je obtížný a pracný, autor
riskuje, nese svou kůži, své jméno na trh. Proto se z reklamy do dokumentu zpravidla
už nikdo nikdy nevrátí.
Co soudíte o velkých ambiciózních
dokumentárních projektech, které poslední dobou prorazily
cestu i do filmové distribuce?
Je dobře, že existují, ale jsou to v podstatě filmy pro festivaly,
natáčené zásadně na celuloid. To je právě rozdíl mezi videem a celuloidem: na
video můžete natočit báječnej film, ale jednak nepůjde do kin, a jednak nebude mít
punc "skutečného" filmu. Natočit film na celuloid je nesrovnatelně dražší
a obtížnější.
A přece na něj mnohý dokumentarista
s lítostí vzpomíná...
V roce 1990, když se přestaly promítat a tím pádem vyrábět
dokumentární filmy pro kina, myslela jsem, že je konec dokumentu v Čechách. Také
studenti FAMU jsou zamilovaní do celuloidu, říkají - celuloid, a jinak nic jiného!
Ale já už po deseti letech natáčení na klasický pětatřicítkový formát dalších
deset let točím na video, které jsem přivítala po počátečním zklamání s velkou
radostí. Najednou jsem nemusela šetřit materiálem, aranžovat scény, mohla jsem
natáčet autentické situace. Strašně se mi ulevilo. Přesto platí: aby nezanikl
klasický dokumentární film pro kina, na to je zapotřebí peněz. Jenom výjimečně se
některým lidem, jako například Mirkovi Jankovi, Karlu Vachkovi nebo Ivanu Vojnárovi,
podaří je získat. Mám pocit, že v Čechách je pro celuloid, na rozdíl třeba od
Francie, málo peněz. Český dokument se dnes zkrátka převážně točí na video v
České televizi. A zaplať Pánbůh za to. Pravda, skrývá to v sobě mnohá pokušení,
já tomu říkám natáčení videoprůjmů, režiséři se nechávají svést snadností
natáčení, nepřipraví se, nemají to pořádně vymyšlený, zdá se jim, že můžou
improvizovat, na metrech nezáleží. Ale vznik dobrého filmu není závislý tolik na
podmínkách jako na invenci a vůli autora vyslovit myšlenku. A tak jako vznikají
skvělé filmy na video, existují i špatné na celuloidu.
Jste obklopena mladými lidmi, inspirují
vás?
Moje děti mi chtě nechtě nastavují zrcadlo.Už tím, že se pomamily a
potatily. Syn je v pátém ročníku FAMU, dcera studuje grafickou školu a taky už
natáčí své amatérské filmy. Celá naše rodina i se Špátou je kompletně
filmařská. Děti mi nastavují generační zrcadlo doma, studenti ve škole. Obě
zrcadla jsou prospěšná, aby člověk nezkostnatěl, neztrouchnivěl, aby zůstal
naživu a pružný.
Jaká se v tom zrcadle vidíte?
Myslela jsem si, že jsem hodně pružná - dokumentarista přece musí
celý život reagovat na měnící se skutečnost - ale teď se mi zdá, že jsem přece
jen asi už trochu unavená, a děti mi to dávají pocítit. Na jedné straně nechci
být fosílie, na druhé straně mám se sebou jiné starosti než můžou oni ve svém
mladickém nadšení pochopit. Nutí mě do věcí, které možná už nechci. Říkám
jim: jděte mi s tím do háje! Ale oni nejdou.
Vracíme se vlastně k začátku rozhovoru:
Připravujete se tedy na zvolnění tempa?
Zatím mi to nejde, příliš slyším na výzvy zvenčí. Tohle téma chci
ještě udělat, támhle se angažovat, tohleto je lákavé. A přitom ve skutečnosti
chci spíš jít do sebe. Už je na čase. Když je člověk mladej a má ctižádost,
samozřejmě touží po kariéře, chce udělat díru do světa a ukázat, že něco umí.
A pak najednou zjistí, že v tom letu světem trochu zapomněl na sebe. To je teď moje
téma. Kdo jsem a co chci já? Po prvé v životě bych se chtěla upřímně zabývat
člověkem, který se jmenuje Olga Sommerová.
Jenže jak koukám, zatím je to
pro vás pouze sen, ne?
Co se státi má, stane se. Třeba ne hned. Mně se v životě skoro
všechna přání splnila. Splní se i tohle. Říkávám si podle Platóna -
"Všechno, co chceš, budeš mít, nešťastníče!" Možná až se mi to
splní, budu zklamaná. Až budu někde na chaloupce topit v kamnech a koukat z okna na
les, třeba se mi bude stýskat po velkém světě. Ale teď po tom toužím.
Agáta Pilátová
Foto Jarka Šnajberková |