číslo 21/2001 |
|
Rozhlasová publicistika |
|
FONOGRAM
S krušnými počátky etikety Esta, jedné z
prvních českých gramofonových firem na domácím trhu, jsme se již seznámili.
Podívejme se dnes na její produkci ve třicátých letech a na orchestry a zpěváky,
kteří pro ni nahrávali. Některé ze zmiňovaných snímků uslyšíte ve zvukové
podobě Fonogramu 22. května ve 21.04 na stanici ČRo 2 - Praha.
Firma Esta ve třicátých letech
Vůbec první gramodeska značky Esta měla objednací číslo E 100 a obsahovala v podání anonymního salonního orchestru směs Straussových melodií. Na dalších snímcích najdeme české interprety, kteří se v té době objevovali na gramodeskách značky Kalliope - tedy především R. A. Dvorského a Jindru Lázničku. U mezinárodního repertoáru někdy vůbec nebyla jména interpretů na etiketách desek uváděna. Některé z těchto prvních nahrávek, které vyšly původně jen v ohebném provedení na celuloidu, byly později přelisované i na šelakové desky.
Ze zajímavých snímků na gramodeskách značky Esta z počátku třicátých let jmenujme projev senátora V. Klofáče O živém vlastenectví či desku se záznamem hlasu Tomáše Bati, vydanou na objednávku Baťových závodů ve Zlíně koncem roku 1932, krátce po smrti tohoto průmyslníka. Esta v té době vydávala také hodně gramodesek s německými nahrávkami, především šlágry z německých zvukových filmů, uváděných tehdy na plátnech českých kin. V této době také firma Esta vydala v řadě objednacích čísel 18000 nahrávky vážné hudby i populáru z matric německého Ultraphonu, který procházel likvidací. V roce 1933 pak na červené a modré etiketě Esta vyšly ve zvláštní řadě objednacích čísel 3000 a 6000 také některé snímky, které byly původně určeny pro firmu Kristall - ta koncem roku 1932 z českého trhu odešla (některé z těchto gramodesek měly na horní polovině etikety přelepku Esta Special). Dalších několik matric s českými nahrávkami si Esta v té době vyměnila i s firmou Melodycord (jejím firemním zpěvákem byl Zoltán Emery). První etapa existence firmy Esta skončila v roce 1934. Její ekonomická situace nebyla příliš dobrá a vedení společnosti dokonce jednalo s Ultraphonem (jako dalším českým výrobcem gramodesek) o sloučení obou firem - k dohodě však nedošlo. Dosavadní programový ředitel Rudolf Hájek, kterému byla připisována vina za tuto situaci, firmu opustil a na jeho místo nastoupil v roce 1935 zkušený Emil Schmelkes, bývalý zástupce firmy Homocord, jejíž činnost v ČSR v tomto roce skončila. Ten provedl ve firmě reorganizaci a - snad z pověrčivosti - zavedl novou objednací řadu začínající číslicí 7. Od roku 1936 pak Esta lisovala též gramodesky firem Brunswick a Polydor, které si německý zákazník nechal předtím lisovat u firmy Ultraphon. Největší množství snímků nahrál v polovině třicátých let pro Estu orchestr Harryho Hardena a jako firemní zpěvák byl angažován Vašek Konvička. Ten již od roku 1933 zpíval se známými Setlery a pro Estu nahrával i v duetu Harmony duo s Bedřichem Vaníkem. Pro značku Esta nahrávali ve třicátých letech i známí komici Fanda Mrázek, Jára Kohout, Vojta Merten a Ferenc Futurista. Ten zde namluvil mimo jiné čtyřdílnou dramatizaci Dobrého vojáka Švejka, a to v téměř stejné podobě, v jaké o pár let dříve toto téma pojal na značce Homocord. Provoz nahrávacího studia Esty v holešovickém sále Domovina - nedaleko od lisovny v Dělnické ulici - měl v té době na starosti hlavně skladatel a dirigent Sláva Mach, který také obvykle řídil pouze za účelem nahrávání lidovek sestavované soubory Naši hoši nebo Pražská ulice - jejich jádro tvořili hudebníci Hardenova orchestru. Od roku 1937 pak začal pro Estu nahrávat i orchestr Dolfiho Langra, který předtím - již od roku 1932 - natáčel gramodesky pro firmy Columbia, HMV a Ultraphon. Na snímcích pro Estu s jeho orchestrem zpívali mimo jiné F. K. Veselý, Bedřich Vaník, Zdena Vincíková, Luděk Trevor či Symfony duo, tvořené B. Vaníkem a J. Pulcem.
GABRIEL GÖSSEL Příště: Repertoár Esty po roce 1939 |