číslo 21/2001 |
|
Televize |
|
TV TIPY
![]() Ivu Janžurovou jistě není třeba představovat, patří mezi herecké osobnosti, které se od potřeštěných "žabců" úspěšně přehrály ke starším ženám. Její talent obsáhl nejen komediální role, ale excelovala též v úlohách zvážnělých či dokonce tragických. Jisté je, že zdaleka přesáhla typ tupě chichotavých paniček, s nímž po jistou dobu - zejména v 70. letech - nebezpečně souzněla.
Kočár do Vídně, společné dílo scenáristy Jana Procházky a režiséra Karla Kachyni, patřil za komunistického režimu k dílům nejproklínanějším; byl demagogicky napadán, že ze zvěrstev obviňuje spíše partyzány než nacisty. Jenže tvůrce zajímalo, co se děje s lidmi vystavenými nemírným dějiným tlakům, jejichž obzoru nejsou schopni dohlédnout. Celé vyprávění se odehrává v liduprázdných lesních sceneriích, kudy směřuje koňský povoz, a graficky strohé zpodobnění tohoto prostředí dokresluje dramatickou sevřenost celého filmu. JAN JAROŠ ![]()
Dokument není pouze o Temelínu, je především o tom, jak se na kontroverzi kolem Temelína krystalizovala v České republice občanská společnost. ČEZ a jeho jaderné koncepci se neodvážila vážně oponovat de facto žádná z polistopadových vlád, a ačkoliv je rozvoj občanských iniciativ dodnes hodně závislý na finanční podpoře státu, dokázali se odpůrci Temelína zorganizovat a artikulovat své výhrady. Jak vidí budoucnost Temelína například "Jihočeské matky", rozhodnuté napadat u soudu veškeré nesrovnalosti ohledně projektu a stavby? Dojde vůbec někdy ke kolaudaci Temelína? Petr Pithart tvrdí, že nikoli - ale proč to nevěděl, když byl předsedou vlády? Co občanským sdružením, která proti Temelínu už léta bojují, přináší spojenectví se zahraničními aktivisty? Jaká byla motivace jejich veřejného odporu proti Temelínu, jak se v průběhu let měnila a jak vypadá dneska? Jak se změnil život lidí, kteří se veřejně angažují v občanských iniciativách? A jak se měnil postoj představitelů ČEZu? Kdy pochopili, že arogance nestačí, že musejí s veřejností komunikovat a přinášet argumenty? Jak se měnil postoj vládních úředníků?
Denny a Barbara Traynerovi žijí se svými dvěma dětmi spokojeným a poklidným životem. Mají se rádi, mají dobré přátele, Dennyho firma prosperuje a právě se chystají nastěhovat do nového domu. Rodinná idyla je však zcela náhle a nečekaně rozbita, když jedné noci vtrhne do domu policie a zatkne Dennyho pro vraždu muže, ke které došlo před sedmadvaceti lety v Oregonu. Denny nejprve přísahá, že nejen nikoho nezabil, ale že dokonce nikdy v Oregonu nebyl. Obžaloba však předloží nezvratné důkazy. Jeho otisky prstů na vražedné zbrani a jeho krev ve voze zavražděného Wayna Kennedyho. U soudu se navíc objeví jako svědek žena, která měla tenkrát, v den vraždy, cestovat s Dennym v autě. Barbara, která nevěří, že by Danny mohl být vrahem, se přes všechny důkazy rozhodne stát při manželovi i v této těžké chvíli. Americké krimidrama natočil podle skutečných událostí Dick Lowry. Hrají Michelle Lee, Peter Coyote, Joshua Keaton, Donnelly Rhodes, Rex Linn a další.
![]() Režie Walter Hill. Hrají Bruce Willis, Christopher Walken, Alexandra Powersová, David Patrick Kelly, Ned Eisenber, William Sanderson a další.
I v úhorovité produkci stalinistického období 50. let vzniklo několik pozoruhodných filmových děl. Patří mezi ně též Měsíc nad řekou. Lyrizovaný Šrámkův divadelní text o mládí roztouženém i odkvétajícím a o stárnutí pojednal Václav Krška bez jediné známky ideologizované příměsi. Nostalgicky laděný příběh si všímá především roztouženosti, která není ani bláhová, ani pošetilá. Oceníme, že měšťanské prostředí kolem roku 1920 nezobrazuje v karikovaném zkreslení. Téma života, rezignovaného a protékajícího neplodně mezi prsty, slučuje jakousi vyrovnanost a smíření s tím, že kdysi nadějní orlové nedokázali vzlétnout. I dosud ještě přitažlivá a žádoucí Slávka, kterou podmanivě ztvárňuje Dana Medřická, si ve svých 27 letech připadá přestárlá - proto s laskavým nadhledem odmítá Vilíkovo poblouzněné milostné okouzlení (Vilíka představuje mladinký Eduard Cupák), které ji snad na chvíli zmámilo... Krška ponechal básnivě stylizované rozmluvy, snažil se i herce vést k výrazově přepjatému, recitativnímu výkonu. Vymyká se z něj jen Zdenka Baldová se svou dojemně starostlivou maminkou - její pojetí vychází z figurkaření, které je z rodu spíše senzitivních než bodrých žen, ze smyslu pro jemně komickou nadsázku, s nezvyklou dobrosrdečností načrtávající maloměstskou mentalitu, jak je třeba patrné v opatrnických stanoviscích "co by tomu řekli sousedé". Oceníme věrohodnost vyprávění, které pracuje s jemnými atributy psychologické drobnokresby. Citlivě je evokováno prostředí Písku a jeho starobylých uliček, výhledy na řeku obsahují vroucné vyznání lásky k tamějšímu kraji, v hudební složce převažuje variovaná melodie Když jsem já šel tou Putimskou branou. Po vizuální stránce film podmanivě zachycuje byt Hlubinových, starosvětské vybavení, osvětlení petrolejkou, rozbřesk, půvabná zákoutí - tím vším prostupuje nesporná poetičnost. Kameraman Ferdinand Pečenka to dokázal i s nepříliš citlivým barevným materiálem. JAN JAROŠ
Když v roce 1965 natáčel režisér Pavel Hobl fantasticko-dobrodružný film Ztracená tvář, patřily transplantace lidských orgánů, které jsou dnes frekventovanými chirurgickými výkony, ještě do oblasti sci-fi. Autor předlohy Josef Nesvadba je základní profesí lékař, a tak s patřičnou profesionální orientací vypráví bizarní příběh lékaře, který vedle péče o ty nejchudší věnuje všechen svůj volný čas studiu o možnostech regenerace tkání přenesených z jiného lidského těla. Netuší, že brzy bude mít možnost ověřit svou teorii v praxi. Pod nátlakem je totiž donucen voperovat novou tvář gangsterovi, který je podezřelý z loupeže a vraždy. A to ještě netuší, že zanedlouho podobnou operaci podstoupí i on sám... |