Poslední film Vladimíra Michálka Anděl exit provokuje z dosavadní
režisérovy tvorby snad nejvíc. Excentrický snímek mapující drogové stavy
mladistvých vzbudil rozporné ohlasy už v kinech, nyní je možné jej zhlédnout i na
kazetách (Warner Home Video).
Michálek se
inspiroval knihou Jáchyma Topola - autora, jehož svět mladých, pohybujícících se z
nejrůznějších důvodů na okraji společnosti, bytostně zajímá. Převést ovšem
knižní látku nabitou emocemi, popisy zdrogovaných stavů, vnitřních myšlenek a
vypjatých momentů na filmové plátno není jen tak a režisér se tohoto úkolu chopil
snad až příliš emotivně. Nejsilněji příběh mladé dívky působí v obraze a
hudbě - nebo lépe - ve zvucích. Samotný děj a možnost spoluprožití zůstávají
jaksi mimo, život postav ze smíchovského "podsvětí" nemá mnoho šancí
oslovit diváka hlouběji. A to navzdory tomu, jak silné jsou emoce a vyhrocené situace
hlavních postav, dokonce navzdory tomu, s jakým nasazením hraje svou hlavní ženskou
roli Klára Issová, která si kvůli filmu nechala oholit i hlavu.
Výsledkem dramaturgicky neujasněného Michálkova snímku je sled
zajímavých, obrazově bohatých scén, jež nárazově zahlcují tříští ostrých
barev, dobré muziky (Jan Čechtický) a poctivými hereckými výkony (vedle Issové a
Čechtického také Zuzana Stivínová). Se srozumitelností jsou tu však autoři trochu
na štíru. A to je vzhledem k nasazení celého ansámblu přece jen škoda.
JANA PODSKALSKÁ