Umělečtí novátoři většinou nepocházejí z múzického prostředí.
Aby se mohli vydat nečekaným směrem, je dobré, když jsou nedotčení jako prázdný
list papíru. Bylo tomu tak i u vás?
Ano i ne. Otec byl technický úředník, maminka zdravotní sestra, žádné umělecké
ambice ani v rozvětvených vodách přízně, nicméně otec mně i mé sestře od
útlého mládí zprostředkovával svět umění. Vůbec se třeba netrápil tím, jestli
mám hudební sluch a zapsal mě na hudební školu, takže od šesti let hraju na
klavír.
Naštěstí talent jste měl, chuť dělat muziku také.
Ale až potom, co jsem udělal několik významných uměleckých odboček. Když mi bylo
devět, dal mi táta olejové barvy a já dva roky intenzivně maloval, o něco později
jsem dokonce začal psát dějiny ruského malířství a nešlo jen o zálibu, já šel
do hloubky a pídil se dokonce po pramenech.
Proč ta kniha nevyšla?
Protože v deváté třídě jsem se zbláznil do divadla. Se svými spolužáky jsem
nastudoval Lakomce a sám si zahrál Harpagona. Na dramatický obor konzervatoře, kam
jsem se hlásil, mě však k mé velké lítosti nevzali a otec nechtěl ani slyšet, že
bych si to měl příští rok zopakovat a mezitím se lajdat.
První zářijový týden si vzal dovolenou, každé ráno mě odvezl do gymnázia na
Lerchově ulici a čekal tam na mě, protože věděl, že když nebude před školou
hlídat, uteču. Dnes jsem tomu rád a na gymnázium, kde jsem později dokonce učil, vzpomínám se zvláštní láskou a něhou. Chodil jsem do třídy s
přírodovědným zaměřením a můj pohled na svět se tím pádem rozšířil.
Skladatel by rozhodně neměl znát jen noty, jestliže chce dělat zajímavou hudbu a
reflektovat svět z různých perspektiv.
Dalajlama má tedy pravdu když říká: Jestliže nedostanete to,
co chcete, je to někdy skvělý zásah štěstí...
Určitě. Bylo to sice poprvé, ale ne naposled, co jsem byl k něčemu proti své vůli
přinucen. Jednoho dne jsem ale prozřel a viděl, jak to bylo blahodárné. Podle J. L.
Borgese je svět velkou knihovnou a kdo přečetl všechny svazky a zná všechny vazby,
je vševědoucí jako Hospodin. Hledat ty skryté vazby, dokonce i v neuměleckých
sférách, je nikdy nekončící dobrodružství. Doslova mě to fascinuje.
Takže na gymnáziu jste zůstal a na divadlo zanevřel.
Téměř. Říkal jsem si, že to byly neskromné ambice, a já se chtěl vetřít někam,
kam nepatřím. Netušil jsem, že o deset let později se všechno změní. V roce 1985
mě oslovil tehdy zcela neznámý Zdeněk Petrželka, později J. A. Pitínský, abych
hrál v Ochotnickém kroužku a jeho inscenaci podle Kafkovy Ameriky malou, ale velmi
zajímavou roli studenta. Na základě toho jsme dostali oba nabídku z Ha-Divadla a
začala pozoruhodná spolupráce, která pro mne vyvrcholila před pěti lety
uvedením mého oratoria Job...
Kdo vás učil komponovat? A kdy to ve vás začalo
"hrát"?
Co ve mně "hrálo" a co chtělo komponovat, to mě zajímalo od dětství a
odpověď na tu otázku mě nakonec dovedla do Pravoslavné církve. Když jsem slyšel ve
dvanácti poprvé Bachovu mši h moll, měl jsem týden horečku. V patnácti jsem si zas
třikrát denně pouštěl Beethovenovu "Devátou" a později pro mne moc
znamenal Šostakovič. Nešlo jen o emoce, zajímala mne architektura skladeb a z
pedagogické fakulty jsem chtěl přestoupit na konzervatoř,
oddělení skladby. Neměl jsem ale kultivované pracovní návyky, spočívající v
soustavnosti. Musela přijít rána do hlavy abych si uvědomil, že můj vášnivý,
vulkanický přístup k hudbě nestačí. Talentová zkouška na JAMU dopadla ostudně.
Místo pěti skladeb, které měl adept předložit, já přinesl
dvě nedokončené usmolené skladbičky.
Jistě jste tenkrát netušil, že jednou budete na JAMU sám učit.
To tedy ne. Ale jeden můj kamarád se na JAMU dostal a tem mě přivedl ke svému
učiteli Piňosovi, jehož soukromým žákem jsem se v pětaosmdesátém stal. Profesor
Piňos je vynikající pedagog, žádného žáka neznásilňuje, ale nejdřív zjistí,
kam kdo míří a záměr svého žáka pak kultivuje. Piňos chodil na všechny inscenace
Ochotnického kroužku a na všechny mé koncerty, měl jsem od dvaaosmdesátého svou
undergroundovou skupinu Pro pocit jistoty a pokoušel se o jakési prostoupení vážné
hudby, rocku a jazzu. Piňos přijímal s pochopením, že se rád pohybuji na samé
hraně různých žánrů, v pásmu jakési neutrality. Když se stal vedoucím
katedry, přišla konečně moje chvíle. Na přijímací zkoušku jsem nesl už víc než
třicet svých skladeb, některé byly dokonce natočeny na desce. Kompozici na JAMU jsem
vystudoval ve zkráceném termínu. Mimochodem, když se podívám zpět, nestačím se
divit, jak je všechno v mém životě dobře
"zrežírované"...
Z jakých zdrojů čerpáte jako skladatel inspiraci?
Jedním z nevyčerpatelných zdrojů hudby je svět přírody. Nemyslím jen ptačí zvuky
nebo způsob, jak se dorozumívá hmyz, ale třeba i velrybí zpěv. To, co příroda
před námi skrývá, jsou neuvěřitelné záležitosti a skladatel může přenášet
tyto struktury do jiných konfigurací, může neustále překračovat zvukový horizont.
Jiným inspiračním zdrojem je pro mne lidský hlas a zvukové bohatství
nejrůznějších jazyků. Komponoval jsem i na jazyky které
neovládám, třeba na hebrejštinu. Mám mnoho židovských přátel, kteří mě brali
do synagog a tam na mě hebrejština silně zapůsobila. Když jsem psal oratorium o
Jobovi, říkal jsem si, že by to mělo končit hebrejsky. Vybral jsem si Izaiáše,
kapitolu 65 a verše "I vlk s beránkem se budou pást v nebeském
Jeruzalémě..." Jak to ale bude znít? Přišli kamarádi, i jeden lingvista, a
četli mi to hebrejsky. Já zavřel oči, poslouchal a vnímal smysl textu jinou úrovní
než verbální. Přivedlo mě to k maximálnímu klidu a pocitu
jakési velebnosti - myslím, že se mi nakonec podařilo vytvořit zajímavé intonační
struktury, a dostat tak do oratoria něco, co se slovy nedá vyjádřit. Kupodivu jak
herci, tak později diváci vnitřní smysl neznámého textu vytušili.
Teď dělám velkou kantátu pro sbor a orchestr "Izaiáš" a opět nacházím
díky hebrejskému textu neuvěřitelné zvukové vazby.
Přesto jste nakonec vstoupil do pravoslavné církve.
K tomu jsem směřoval od nejútlejšího dětství. Nejprve jsem miloval ruské pohádky.
Hrdina byl hrdinou, protože bolest ho učinila vědoucím a přestože si vybral trnitou,
neúspěšnou cestu, dostal nakonec všechno. V době, kdy jsem maloval, mě zase
fascinovaly ikony, nikoliv snad svou naivitou, ale stavem naprosté bezčasovosti.
Přinášely svědectví o světě, který na rozdíl od toho
našeho nikdy neshnije. Na gymnáziu jsem pro změnu propadl Dostojevskému a úplným
zjevením pro mne byly všechny Tarkovského filmy, zejména Andrej Rublev. Žasl jsem,
jak to, že Tarkovského tíživé filmy a Dostojevského
rozjitřené romány, které vidí zeměkouli prosáklou hektolitry prolitých slz, mají
v sobě tak neuvěřitelnou sílu, podivuhodnou energii a nelacinou naději. Chtěl jsem
vědět, kde se bere ta síla, kde je pramen té víry a odkud se napájí. Všechny ty
praménky se u mne postupně spojovaly a jednoho dne z nich byl
mohutný tok a já cítil, že tam patřím. Dlouho jsem si netroufal, ale při premiéře
Idiota, 8. dubna 1993 jsem se nechal v pravoslavném kostelíku pod Špilberkem pokřtít.
Představil jste se jako hudebník, křesťan, rusofil.
Návštěvníci brněnského Ha-Divadla vás ale znají i jako klauna.
Myslíte asi můj pořad Angelus novus. Název jsem si vypůjčil od Paula Klee, který
namaloval anděla se zděšeným výrazem, prý nad lidskými dějinami. Můj pořad
vznikl jinak. Viděl jsem jednou Rožděstvenského, jak dirigoval Vídeňské symfoniky.
Hráli kromě Brahmse a Haydna banální muziku, Straussovu předehru Netopýr.
Rožděstvenský, který se choval podle charakteru díla, dirigoval tu předehru
fantasticky ležérně. Pouštěl jsem tu nahrávku Pitínskému a
Černouškovi a ukazoval, jak to ten Rožděstvenský dělal, a oni se popadali za
břicho. Okamžitě jsem dostal příležitost udělat podobnou klaudiádu v inscenaci
Deska (1986 - pozn. K. P.). Mělo to velký ohlas, a já
začal po představení živě muzicírovat a zvát si hosty. Je v tom mnoho divadelních
prvků, mám třeba deset převleků během vystoupení, a občas mi vypomůže i náhoda.
Nikdy nezapomenu na večer, kdy jsem hovořil o svém milovaném Tarkovském a o tom, že
jedním z klíčových momentů jeho filmů je voda. Najednou
zahřmělo, v koutě zapraskalo, utrhl se kus stropu a dovnitř se začala hrnout voda.
Goldflam přiběhl s kbelíkem a návštěvníci mysleli, že je to v naší režii...
Divadlo je fascinující tím, co není domluveno, co vznikne mimoděk. Chyby na divadle jsou někdy pravým požehnáním. Stejné je to při nahrávání
muziky. Když to tak vezmu kolem a kolem, na kumštu mě zajímá hlavně to riziko.
Dokonalé věci už méně.
Vaši novou operu Amerika máte v tom případě hodně rád, když
ji s přestávkami děláte už třetí rok.