23 |
|
Rozhlasová publicistika |
|
FONOGRAM Silné zastoupení měly v českém katalogu Ultraphonu nahrávky různých hudebních žánrů, které této české firmě ve třicátých letech poskytovala její francouzská jmenovkyně. Jazzové snímky souboru Quintette du Hot-Club de France uslyší z těchto gramodesek posluchači stanice ČRo 2 - Praha 4. června ve 21.04 hodin. Francouzské nahrávky na českém Ultraphonu Když v roce 1932 v Německu skončila výroba gramodesek značky Ultraphon, vycházely další gramofonové snímky pod touto etiketou již jen v Československu a ve Francii. V ČSR tyto desky vydávala pražská firma Ravitas, která se v roce 1934 transformovala na akciovou společnost Ultraphon. Ve Francii je lisovala stejnojmenná firma sídlící v městě Villeteneuse na Seině. Oba tito následovníci původně holandského koncernu H. Küchenmeister AG podepsali v roce 1932 úmluvu o vzájemné výměně nahraných matric, a tak se na československém trhu v následujících asi šesti letech objevila na etiketě Ultraphon téměř stovka převzatých francouzských snímků vážné hudby, lidových písniček, tanečních skladeb i jazzu, ale například i Pochod Malé dohody a pochopitelně Marseillaisa (v podání orchestru Francouzské republikánské gardy). My se dnes ale zaměříme především na populární a jazzovou hudbu z těchto francouzských matric, kterou český Ultraphon zařazoval do svého katalogu. Matriční čísla francouzských nahrávek, vyražená do hmoty gramodesek, vždy předcházelo písmeno P.
V prosinci roku 1934 tento soubor natočil známé jazzové standardy Dinah a Tiger Rag, v květnu roku 1935 pak další snímky Blue Drag a Swanee River. Na českém Ultraphonu vyšly ve zmiňované sérii ještě jejich další nahrávky Your Sweet Smile, Lady be Good, I Saw Stars, Confessin', Ultraphon-fox, Saint Louis Blues a The Continental (na tomto snímku zpívá anglicky refrén francouzský kapelník a aranžér Jerry Mengo). Na poslední nahrávce z této řady, foxtrotu Jerome Kerna Smoke Gets in Your Eyes, pocházejícím z tehdy velice populárního amerického firmu Roberta, se francouzsky zpívaného partu ujal Pierre Lord. Americký černošský trumpetista, zpěvák a kapelník Freddie Taylor natočil skladby Blue Drag a Viper´s Dream pro francouzskou značku Ultraphone v Paříži v březnu roku 1935. Jako vokalista se v roce 1936 účastnil také na řadě nahrávek kvintetu Hot-Club de France. Ještě připomeňme, že tento francouzský soubor byl vzorem pro celou řadu komorních jazzových orchestrů, které se s nástupem swingu začaly od druhé poloviny třicátých let objevovat po celé Evropě. Za jeho českou obdobu bychom pak mohli označit jazzový soubor Strunový kvintet K. O. Hrubý - ten natočil v roce 1940 ve stylu souboru Quintette du Hot-Club de France šest jazzových titulů pro gramofonovou firmu Esta.
GABRIEL GÖSSEL Obrazová dokumentace archiv autora Příště: Poznáváte svého miláčka? |