číslo 15 |
|
Televize |
|
TV TIPY
Seriál o obyvatelích satelitních městeček Po Černých baronech nasazuje Česká televize další původní seriál. Jmenuje se Místo nahoře a jeho hrdiny jsou především obyvatelé jednoho trochu zvláštního satelitního městečka. Režisér Karel Smyczek přitom chce, aby se jeho dílo stalo seriálem v pravém slova smyslu hereckým, tedy abychom si ještě dlouho po jeho odvysílání pamatovali některé postavy a především výkony jejich představitelů (v hlavních rolích se tu objevují například Bára Munzarová, Ondřej Vetchý, Miroslav Táborský, Simona Stašová, Viktor Preiss, Vilma Cibulková či Bára Seidlová). Scénář k seriálu napsali Štěpán Kopřiva, Jiří Pavlovský a MAREK DOBEŠ. Posledně jmenovaného se ptáme: Kde jste se vlastně vzal v
satelitním městečku? Proč, když je
vám vzorem místo, kde nikdy bydlet nechcete?
Jak se žije v opravdovém
satelitním městečku? Očekáváte po odvysílání
seriálu z "potrefených míst" nějaké reakce? TOMÁŠ PILÁT
Po čtyřiceti letech
Pátrání skoro detektivní V rámci cyklu Příběhy slavných uvádí Česká televize dokument svého ostravského studia o Miroslavu Ivanovovi s podtitulem Historie skoro detektivní. V "ostravských" portrétních cyklech začíná být trochu zmatek, důležité však je, že snímky jakéhokoliv z nich jsou vesměs velice kvalitní. Platí to i o filmu režiséra Pavla Jandourka a scenáristy Miroslava Poláka, jehož protagonistou je spisovatel Ivanov, jeho nasazení a přístup k příběhům z dávné i moderní historie. Svědectví o autorovi, který byl svého času velmi oblíben, podávají například jeho manželka a dcera, Jiří Pernes, Dušan Třeštík či Rudolf Zahradník. Pro posílení dojmu detektivky si autoři pomáhají hranými scénkami, ve kterých vystupují postavy ze spisovatelových knih. "Ty nám posloužily jako jakási detektivkářská interpunkce," vysvětluje Pavel Jandourek, jedním dechem však dodává, že se ale v žádném případě nejedná o film hraný. Podle režiséra jde o klasickou dokumentární biografii, která využívá Ivanovovu metodu přibližovat lidem komplikovaná témata napínavou formou detektivního příběhu. "Stejným způsobem, jaký při své práci pan Ivanov používal, jsme natočili jakousi detektivku o jeho životě. Přes jeho dílo přibližujeme i jeho osobu," doplňuje Pavel Jandourek. Velmi si přitom pochvaluje Ivanovovu důslednost. "Ke každé jeho knize existuje ohromná bedna archivních materiálů, ke kterým nás manželka i dcera pustily a tím nám velmi ulehčily práci," vysvětluje. Další materiály poskytl televizní archiv. Můžeme se těšit na portrét člověka, který by neměl být zapomenut a díky svému dílu snad ani nebude. (top)
Jason a Argonauti
Režie Nick Willing. Hrají Jason London, Jolene Blalock, Dennis Hopper, Frank Langella a další.
Kde začaly Velikonoce a Vánoce (1/2) Kde začaly Velikonoce O Velikonocích přicházejí do Jeruzaléma zástupy poutníků, aby si na autentických místech připomněli velikonoční příběh, který začal před dvěma tisíciletími na východním pobřeží Středozemního moře. Poutníci cítí, že tam, kde Ježíš žil a zemřel, mohou mnohem silněji prožít tyto největší svátky křesťanského světa.Tam nacházejí kořeny své víry a také to nejdůležitější - naději, neboť velikonoční příběh obsahuje především poselství naděje.
Mercury
Režie Harold Becker. Hrají Bruce Willis, Miko Hughes, Alec Baldwin, Chi McBride, Kim Dickens, Robert Stanton, Bodhi Elfman a další.
Jaké jsou problémy s adopcí? Zdeněk Tyc kdysi vzbudil mimořádná očekáváním svým oslnivě vykrouženým debutem Vojtěch, řečený sirotek, avšak pozdější tvorba jaksi plynula do ztracena. Když za komedii UŽ dostal Plyšového lva, musel na další příležitost čekat dlouhých sedm let, než se k němu dostal scénář Terezy Boučkové nazvaný Smradi. Autorka nepochybně čerpala z vlastních zážitků a zkušeností. Přesně ví, o čem by chtěla vyprávět, má dobrý pozorovací talent a dokáže jevy výstižně pojmenovat. Schází jí však dovednost postihnout svá zjištění v pohybu, v přijatelném vývojovém oblouku, neomezovat se jen na pouhé konstatování, jehož zajímavost jakoby někdy určovala už jen samotná jeho existence.
Rozehrání jednotlivých motivů prozrazuje scenáristčinu nezkušenost: vhled do konfliktních situací je schematický a bez vrstevnatějšího osvětlení. Mám na mysli jak žlučovitého souseda, jenž rozbité sklo u svého auta bez důkazů přičítá právě těmto dětem, tak paradoxní, velice zajímavou, ale bohužel povrchně zpracovanou situaci, kdy právě Lukáš chce natolik přilnout ke "správné" většině, že vystupuje jako nejtvrdší nositel rasistických tendencí ve školním prostředí. Teprve Tyc se pokusil jejímu scénáři vtisknout vizuálně svébytný tvar a vyklenout příběh do obecněji platného rozměru. Sice se snažil inscenační postupy ozvláštňovat, ale přiznám se, že leckdy na mne působily jako zbytečně samoúčelné. To jsou všechny ty téměř kolmé pohledy z velké výšky či rádoby zkoumavá spočinutí na detailu lidské tváře, nehybné záběry, v některých případech dokonce rezignující i na přeostřování. Za podobně neústrojnou pokládám i realizačně jistě náročnou sekvenci rodinného sezení, snímaného jakoby zevnitř pevně zafixovanou kamerou, ustavičně se otáčející kolem své osy. Přirozenost přiznávám především hereckému ztvárnění, díky němuž se vyprávění úspěšně přeneslo i přes některá sporná místa. Vynikající jsou dětští představitelé, kteří zcela spontánně, bez špetky rušivého "hraní" postihli jen zdánlivě bezstarostné škádlení, bez zveličování přiblížili narůstající citovou frustraci, s níž si chlapci nevědí rady a na níž reagují zkratovitě. Rodiče ztvárnili Ivan Trojan a Petra Špalková se snahou o co nejpřesnější povahotvornou kresbu; otec si zachovává nevzrušivý odstup, zatímco matka snadno podléhá nervním krizím, kdy ztrácí kontrolu nad svým chováním. Zacílení Smradů nelze jednoznačně definovat. Přesahuje cikánskou problematiku (ta byla komplexněji pojednána v Mariánu režiséra Petra Václava) i potíže související s adopcí. Výpověď osciluje kolem přijetí cizorodé skupinky nově příchozích starousedlíky, ale také se dotýká konzumní mentality, která se projevuje třeba výlety do obchodních domů jako způsobu trávení volného času. Zdeněk Tyc zavrhl jednoznačný náhled, těká po jednotlivých motivických okruzích ve snaze postihnout všední okamžiky v životě jedné úplně obyčejné rodiny. Co je však nejdůležitější: navzdory výhradám se jedná o mimořádné dílo, které vybízí ke spoluzamyšlení, zda náhodou nevypovídá také o nás. JAN JAROŠ |