číslo
19 |
|
Televize |
|
FILM Temný thriller odráží asijskou krutost Korejský snímek Old Boy, který nyní přichází do kin, jistě vzbudí rozporné ohlasy. Na jedné straně nebude chybět obdiv: režisér Park Chan-wook natočil svůj temný thriller virtuózně, pohrává si s vrstevnatou vypravěčskou skladbou, kterou rozplétá velice pozvolna, aby zpochybnil dosavadní domněnky, aby zrelativizoval otázku viny i pomsty. Zasouvá nejen reálné přeryvy mezi jednotlivými motivy v podobě plynu, který jednotlivé postavy uspí (takže předchozímu ani následnému dění nerozumíme o nic více než ony), ale také vpravuje falešná interpunkční znaménka, například přeryvy v podobě pouličních hodin s "odpadávajícími" minutami, které jsou pouhou ornamentální schválnůstkou.
Jen pozvolna si Dae-su vybavuje dávno zasutou vzpomínku, jak se kdysi dávno, ještě ve školních dobách, provinil indiskrétní užvaněností. Zhřešil jazykem, který si posléze v jednom z nejhrůznějších výjevů uřezává jako důkaz pokání. Oidipovské téma krvesmilných vztahů, uvědomovaných i neuvědomovaných, dekadentně poživačných i oněmělých děsem, je však pojednáno s velice zhrublou dikcí. Právě v tom se nejsilněji odráží samoúčelná sebezahleděnost předkládaného příběhu, který jak v pestrém kaleidoskopu hýří svévolně konstruovanými zápletkami. Například chování v hypnoze je až parodicky přemrštěné stejně jako sebeobrana, kterou se Dae-su naučí z televize a pak s její pomocí zlikviduje tlupu násilníků, přestože sám má nůž v zádech. Také mnohé hrdinovy rozmluvy vykazují téměř ochotnické zaujetí, natolik jsou přepjaté a zveličené. Old Boy naplňuje podobu právě módních výpovědí. Rafinovaná vypravěčská struktura plná matoucích náznaků se tak ocitá v ostrém kontrastu ke krajně spekulativnímu syžetu. Pod honosně vyhlížejícím, blýskavým zevnějškem se tají nicotnost, jejíž vypovídací hodnota se blíží nule, samoúčelná "našlehaná" konstrukce, která se vzhlíží ve vlastní důmyslnosti. JAN JAROŠ |