číslo 25 |
|
vyšlo 12. 6. 2006 Dívejte se |
|
Sobota 24. června, ČT 1, 21.20 Režiséra Joela Schumachera dosud známe spíše jako autora snímků sice podřadných, avšak notně pochlebovačných diváckému nevkusu (Zemřít mladý, Hráči se smrtí). Volný pád se ovšem vymyká nejen z umělcovy dosavadní tvorby, ale z převažující úrovně akčních historek americké provenience. Staví na příběhu, jenž čerpá z nihilistického životního pocitu, z rozpoložení, jemuž může podlehnout kdokoli z nás. Právě úzké sepětí se širokou škálou civilizačních neduhů povyšuje vyprávění nad běžný kriminální případ. Jeden z dosud anonymních obyvatelů kteréhosi amerického velkoměsta (a nerozhoduje, zda je příběh situován do Los Angeles, nebo jinam) nevydrží psychické napětí během nekonečné dopravní zácpy a zatímco ostatní nečinně, lhostejně přihlížejí a vyčkávají, on vysedne z auta a vydá se na další cestu pěšky. V bílé košili s kravatou a s kufříkem v ruce se ocitá ve zdevastované čtvrti, kde živoří barevní, podezíraví k bílému vetřelci, a kterou ovládají zločinecké gangy. Tím okamžikem se rozvine řada jen zdánlivě tragikomických událostí, v nichž hlavní hrdina - příznačně nemá ani jméno, označován jen poznávací značkou svého auta jako D-Fens - neadekvátně reaguje na drobné i větší patálie, na projevy arogance či agresivního chování odpovídá stejnou měrou a jeho osud neodvratně spěje ke svému vyvrcholení.
Schumacher postihl jeden obyčejný lidský osud. D-Fens již neunesl ztrátu životních jistot, příval stresu a beznaděje, které umocnilo jak propuštění z práce, tak marné pokusy o sblížení s bývalou manželkou. Jeho možná i dobrými důvody motivované činy však vyvolávají strach. Jediným, co snižuje závažnost takto načrtnutého typu, je módní, trochu vyumělkované psychopatologické podloží. Volný pád přináší výpověď znepokojivou, avšak stále aktuálnější. Násilí se totiž stále častěji stává obvyklým prostředkem „dorozumívání“. JAN JAROŠ |