Staří, ale dobří
Město
Er jako důkaz, že i bigbít je umění
„Jediný
město z těch dob žije, na věky ve mně ztracený je, má jméno Er a nad ním
hoří hvězda ranní.“ - Tyto Kainarovy verše zpíval Michal Prokop v rozsáhlé
skladbě kapely Framus Five zařazené na jedno z nejvýznaměnějších alb
historie českého rocku. Letos nás dělí od jeho vydání už 35 let a toto malé
výročí by nemělo zapadnout bez povšimnutí. Jeden z pořadů cyklu Staří, ale
dobří, vysílaného ČRo 2 - Praha každou v sobotu od půl páté, věnovali jeho
tvůrci vzpomínkám hlavního aktéra alba Město Er Michala Prokopa a tehdejšího
člena Framus Five kytaristy Luboše Andršta. Tato kapela byla jednou z
nejlepších na české bigbítové scéně. Orientovala se na anglicky zpívaný soul
poznamenaný vlivem Raye Charlese, Jamese Browna nebo Otise Reddinga. Michal
Prokop jím zapůsobil na publikum už na 1. československém beatovém festivalu
v prosinci roku 1967 v pražské Lucerně, kde byl vyhlášen nejlepším zpěvákem
přehlídky. Ozdobou Framus Five v jeho nejslavnějším koncertním období byla
dechová sekce. Složení souboru se však několikrát proměnilo, a tím se
modifikovalo i jeho stylové směřování. V dubnu 1969 Framus Five natočil
anglicky zpívané album obsahují hlavně americké soulové hity. Na přelomu let
1969 a 1970 Michal Prokop přestal hrát na kytaru a k soulu ještě připojil
módní psychedelii i názvuky jazzu. A začal zpívat česky. Zřetelným otiskem
této změny, vyvolané také mimohudebními okolnostmi, bylo vydařené album
Město Er se stejnojmenným opusem a pěti dalšími písničkami.
Mohl byste shrnout genezi alba Město Er ?
V roce 1969 jsme se pokoušeli vyjednat se Supraphonem druhé album Framus
Five. Bylo už zjevné, že je nebude možné natočit v angličtině. Tehdy přišel
producent Hynek Žalčík s nápadem oslovit básníka Josefa Kainara. Žalčík se
znal s Kainarem z dětství, přes rodinu. Docela drze jsme tedy vyjeli na
zámek v Dobříši a tam ho navštívili. Nějakou chvíli jsme do něj hučeli, on
zpočátku vůbec nechtěl psát. Prožíval složité období a měl i zdravotní
problémy. Nakonec se nám ho podařilo přesvědčit a zlomit přes hudbu, kterou
jsme mu pouštěli, i přes pár lahviček portského, které jsme přivezli.
Skladba Město Er vlastně vznikla ze dvou do té doby samostatných věcí, které
měly původně anglický text a které napsal náš baskytarista Láďa Eliáš.
Muzika byla moje. Kainar je spojil textem, který nazval Město Er. Když jsme
tu desku na podzim roku 1970 nahrávali, tak jsme k natáčení přizvali mladého
konzervatoristu Petra Hanniga, který se tehdy právě vrátil z Anglie. Na
rozdíl od nás uměl napsat aranžmá pro velký orchestr. Tenkrát jsme chtěli
udělat z té muziky velkolepější záležitost, což byla tehdejší móda. Petr
Hannig navíc připsal kromě úvodu a finále jednu smyčcovou pasáž.
O čem jste si s Josefem Kainarem povídali?
O všem možném. Třeba o rybách - Kainar byl velký rybář -, ale také o
politické situaci. Měl obavu, co se všechno bude dít. Viděl jsem na něm, že
není vůbec nadšen z toho, že ho našroubovali do pozice předsedy přípravného
výboru Svazu spisovatelů. Myslím, že se na jeho předčasné smrti podepsala i
tato deprese, které podléhal.
Je
zřejmé, že seznam hudebníků, kteří se na natáčení Města Er na začátku
sedmdesátých let podíleli, nepředstavuje nějaký ucelený tým lidí...
Ano, album vyšlo v době, kdy skupina Framus Five už neexistovala. V době
natáčení už probíhaly různé rošády, v jeho polovině nám rytmika odešla
k Josefu Lauferovi a my jsme pak s Lubošem Andrštem a Ivanem Trnkou
nahrávali desku v trochu jiném obsazení. Například s námi v té druhé fázi
nahrával Miki Bláha, který se později rovněž podílel na desce Kolej
Yesterday, a v jedné písničce hraje na bicí Erno Šedivý. Zkrátka už se to
dodělávalo v takové zvláštní sestavě.
Městu Er předcházel singl s písničkami Co zbude z lásky a Modrá ryba a ještě
předtím adaptace Světa naruby Jaroslava Ježka. Je její nahrávka beznadějně
ztracena?
Není mi známo, že by ji někdo objevil. Ta písnička byla v poslední
rozhlasové Houpačce, která se vysílala. Pak ten pořad zakázali. Podle mého
názoru tu rozhlasovou nahrávku někdo smazal.
Je
známo, LP Město Er „zápolilo“ s nesnázemi kvůli obalu. Původní návrh
předpokládal takzvanou rozkládací verzi. Můžete k tomu něco říci?
Spor o
obal byly naprosto běžnou záležitostí u každého mého alba v době
normalizace, ale v šedesátých letech jej většinou způsoboval spíš nedostatek
peněz. Až od roku 1970, kdy nastoupila normalizační parta, spory nabraly
ideologickou povahu. To byl případ i Města Er, a tak až jeho polistopadová
reedice mohla přinést tu původní verzi obalu, jak jej navrhli bratři
Pajerové.
Jak
pohlížíte na album Město Er po dlouhých 35 letech?
Je samozřejmě poznamenáno dobou, v níž vzniklo. Jednak už určitou
skepsí, kterou jsme si ale tenkrát ještě příliš nepřipouštěli, ale zejména
našimi ambicemi udělat „opus“. Zkrátka jsme chtěli dokázat, že bigbít je
také umění - podobně jako jazz, který už byl všeobecně uznávaným druhem
hudby. Proto jsme se do Města Er snažili zakomponovat prvky z vážné hudby,
jazzu i odjinud. Dnes už bych asi o takový velký tvar neusiloval, ale když
si tu desku poslechnu i po té době, mám pocit, že je dobrá.
V sestavě, která dokončila album Město Er, figuroval později velmi
respektovaný kytarista Luboš Andršt. Jaká je jeho vzpomínka na natáčení?
Byla to moje první deska, tedy vůbec první zkušenost se studiem. Pokud si
vzpomínám, tak to natáčení šlo docela hladce a myslím, že je to z poslechu
desky i cítit. Nenastaly žádné problémy, které jsem zažíval později v podobě
nejrůznějších rozmíšek muzikantů se zvukaři. Jedině mi na Městu Er dodnes
vadí - na rozdíl od Michala Prokopa - ty hannigovské velkoaranže, které mi
připadají neorganické. My jsme hráli na koncertech úplně jinak - nemohli
jsme si dovolit, abychom s sebou vozili symfonický orchestr. Jenže na to
jsem byl tehdy moc malý pán, abych do toho mohl nějak mluvit. Byl jsem rád,
že jsem si odehrál své...
JIŘÍ
KASAL |