Zpět na titulní stránku

číslo 47

Zpět na titulní stránku

vyšlo 13. 11. 2006

Dívejte se


Potemnělé ulice skrývají nejednu nástrahu

Neděle 26. listopadu, ČT 1, 20.00

Tomáš Vorel pojal svůj nejnovější film Skřítek jako němou komedii - což je ovšem označení hodně nepřesné, protože postavy sice nemluví, ale zato je plně zachována, ne-li vysloveně zveličována ruchová a hudební složka, ať již s nimi souvisí či nikoli. Stylově je snímek zasazen kamsi na rozhraní mezi klasickou grotesku, opírající se o leckdy brutální situační komiku, a pantomimickou klauniádu, která je naopak rozněžnělá, ba poetická.

Groteska je útvarem stále živýmVýrazná inscenační stylizace odkazuje ke starším Vorlovým projektům, k ještě amatérským Rychlým šípům a zvláště ke „skřítkovské“ povídce z Pražské pětky. Právě v ní totiž nalezneme obdobné postupy, počínaje absencí mluvy, žertovně zesportovnělými pohyby a konče postavou skřítka, který je ovšem zlomyslnější a děsivější, než je tomu nyní. Vyprávění však postrádá sevřenost onoho příběhu, některé epizody (například s rodinným stravováním) se hroutí v hrubozrnné skeče, které se sotva poskládají v celistvý dramatický útvar.

Ústřední postavy, které sem jako by přešly z předchozího Vorlova filmu Cesta z města, sehráli Bolek Polívka a Eva Holubová. Původně své hrdiny obdařili jistou prostomyslností, avšak ve Skřítkovi se již orientují na zcela odlišný herecký projev, na pantomimickou souhru pohybových, gestických i mimických prvků, samozřejmě s podpůrnou účastí zvukové složky. Otec pracuje jako řezník v masokombinátu, matka u pokladny v supermarketu. Rodinu dále tvoří dvě děti: vzpurný dospívající synek, jenž urputně dává najevo své vegetariánské sklony, a mladší dcerka, která prožije netušená dobrodružství s titulovým skřítkem, záhadnou bytůstkou vylézající z temných hvozdů do městských ulic.

Největší tíha spočívá přirozeně na protagonistech. Bohužel Polívka převážně čerpá z „manéžových“, někdy již bohužel notně opotřebovaných klauniád, dokonce bych neváhal použít termínu šmíra ve smyslu bezpočtukrát vyzkoušených úšklebků, klátivého pohybu pažemi i celého těla. Výrazově uměřenější je Holubová, která svou ustaranou, věčně podceňovanou matku modeluje prostředky méně okázalými, v jejím občasném trpitelském pohledu zableskne opravdový soucit. Zcela přirozeně vyznívají i groteskně zrychlené výjevy, související třeba s mechanicky se opakujícími úkony u pokladny.

Dlužno říci, že ostatní postavy se vyznačují zbytečně velkým rozkmitem své stylizace, třeba klackovitě odmlouvající a současně jelimanovitý mladík (Vorel obsadil svého syna, též Tomáše) vyhlíží, jako kdyby vypadl ze Snowboarďáků, Rafťáků a spol. Nepochybně zaujme k nepoznání změněná Ivana Chýlková, která svou pisklavě pitvornou učitelku dovedla k dokonalosti - včetně náhlého nabytí zvířecí podoby. Ostatně převrácená identita, kdy člověka s prasečí hlavou ohrožuje řezník-zvíře, se vtělí i do otcova tíživého nočního snu (a možná si přitom vybavíme někdejší velkoplošný plakát s týmž námětem).

JAN JAROŠ