Host do domu
Přemyslovci byli sami sobě
nepřáteli
Lásku k historii v něm vypěstovala především
matka, která ho při procházkách seznamovala s různými památkami, a to jak v
jeho rodném městě Slaný, tak později v Praze. Velice dlouho inklinoval
k archeologii, ale vystudoval archivnictví a pomocné vědy historické. Dnes
se historik Josef Žemlička zabývá středověkými dějinami, konkrétně dobou
Přemyslovců, tedy obdobím od 10. do počátku 14. století. Na toto téma napsal
řadu knih, mj. Počátky Čech královských 1198–1253, Přemyslovci - jak žili,
vládli a umírali, Století posledních Přemyslovců, Čechy v době knížecí a
další. O svém celoživotním koníčku a povolání hovořil před časem v Hostu do
domu, pořadu Českého rozhlasu 2 - Praha.
Co vás přivedlo právě k zájmu o středověk?
Velice na mě zapůsobil Jirásek, jako malý kluk jsem přímo hltal jeho spisy,
hlavně Mezi proudy a Proti všem. Když se dnes ve svých seminářích ptám
budoucích historiků, jestli četli něco od Jiráska, mezi třiceti přítomnými
se zvedne jedna nebo dvě ruce. Vím, že se Jirásek dnes moc nenosí, ale možná
je to i tím, že není v módě; třeba do ní zase přijde.
Kudy vedla vaše cesta
k Přemyslovcům?
Byla
velice komplikovaná: po studiích jsem měl příležitost pracovat v Historickém
ústavu Akademie věd a moje první téma, kterému jsem se věnoval, bylo z dějin
osídlení. Napsal jsem diplomovou práci o středověkém osídlení Zbraslavska,
oblasti jižně od Prahy. Tehdy totiž probíhal rozsáhlý archeologický výzkum
velkého keltského opida na hradišti nad Závistí a já jsem byl pověřen
zpracováním středověkých dějin této oblasti. Má práce vyšla tiskem a já jsem
se rozhodl pokračovat v této linii zpracováním osídlení na Litoměřicku, což
je nesmírně zajímavá oblast, kde se mísí staré slovanské osídlení s pozdější
kolonizací. Ale jelikož jsem nechtěl zpracovávat jedno území za druhým,
začal jsem se věnovat ekonomickým otázkám a zajímalo mě, jak fungoval
přemyslovský stát. Poznatky, které jsem získal při zpracovávání osídlení,
byly docela dobrým východiskem, protože hustota obyvatelstva i rysy
osídlení, tvoří vlastně základ, ze kterého vyrůstal a na kterém stál stát
v 10., 11. století.
Původně jste se chtěl věnovat archeologii,
nelitujete toho, že jste ji opustil?
S archeology, památkáři, kunsthistoriky udržuji těsné kontakty a trošku
se mezi ně i počítám. Dnes už totiž není možné věnovat se jenom čisté
historii, člověk musí uvažovat hlouběji a šířeji, protože všechny zmiňované
disciplíny mají k sobě velice blízko a úzce spolu souvisejí; čistá historie
je už víceméně minulostí. Dnes dokonce existuje zvláštní disciplína, které
říkáme medievalistika, tedy věda o středověku, která spojuje všechny
jmenované obory a vstupují do ní ještě další: etnografie, etnologie,
teologie, filozofie. Jenom v takové spolupráci mohou vznikat nové kvality na
poli historické práce.
Dá se dnes opravdu
zjistit, jak vypadal středověký život, nebo se můžeme jenom domnívat, jak to
tehdy asi bylo?
Jsou oblasti, kde to můžeme tvrdit velice jasně; hranice mezi hypotézou a
jistotou se dají poměrně snadno zjistit. Ovšem pak jsou také otázky, o
kterých se dodnes historici přou: jaká byla správa země, jestli byl panovník
skutečným pánem, nebo zda byl ovlivňován šlechtou už od 10., 11. století
nebo až ve 13. století. Vztahy mezi panovnickou mocí a šlechtickou zemskou
obcí byly komplikované a navíc jsme při bádání dnes odkázáni na relace
středověkých zemských kronikářů, kteří události viděli po svém: měli-li
oblíbeného panovníka, jistě dokázal v jejich podání překonat všechny
překážky... Ovšem z jiných náznaků, listin a podobně víme, že to nebylo zas
tak jednoduché, že i vlivný král ve 13. století musel složitě bilancovat,
aby svůj majestát, svou královskou moc udržel v rovnovážné poloze se
šlechtou, která se začala silně prosazovat.
Nejrůznějších otázek
nabízí historie mnoho a mnoho, jaké vás teď konkrétně zajímají?
Je jich opravdu dost a asi nikdy jim nebude konec, ale v současné době mě
zajímá několik okruhů: jeden z nich jsem už naznačil, a to vztah mezi
panovnickou mocí a šlechtickou obcí, která se dotvářela ve 13. století a
pokračovala za Lucemburků a pak ještě v dalších variantách dále. Druhá
konkrétní otázka, kterou řeším, se týká vzniku a počátku měst, což je velice
zajímavé a má souvislost s ekonomickým vývojem celého přemyslovského období.
Dále stále zůstávám u problematiky osídlení: jak vypadalo v časném
středověku a jak v pozdějším období. Dnešní sídelní struktura, tedy města a
vesnice, vypadala v raném středověku docela jinak. Sídlišť bylo daleko více
než dnes, jejich síť byla patrně hlavně ve starých sídelných krajích hustší,
ale jednalo se spíš o taková sídlišťátka než o sídliště či vesnice. Můžeme
si představit rozptýlené, roztroušené osídlení, které se teprve ve 13.
století a vlastně i v průběhu 14. století začalo soustřeďovat do velkých
koncentrovaných vesnic.
Podílíte se také na vzniku
Historického atlasu měst České republiky. Jakým způsobem?
Toto dílo organizuje a vydává Historický ústav Akademie věd a pracuje na něm
kolektiv autorů. Celá práce je zakomponována do rozsáhlého mezinárodního
projektu městských atlasů, který má za cíl představit evropské město ve
srovnávacím pohledu. Zajímá nás, jak konkrétní města vypadala, jak se
proměňovala a jaké kartografické prameny je dokumentují. Zpracována je už
celá řada měst, přičemž spoléháme především na místní badatele, kteří jsou
největšími znalci místní problematiky. Tak vznikají velice zajímavé svazky,
které ukazují vývoj měst od jejich počátku do současnosti s různými
rekonstrukčními plánky a náhledy. Naše města jsou prezentována i v zahraničí
a vím, že například na irských vysokých školách se studenti učí na
příkladech některých českých měst.
Co nám pohled do dějin
může dát pro současnost, čím konkrétně se můžeme z doby přemyslovské poučit?
Dějiny jsou jedno velké poučení v jakékoli oblasti. Například, co se týče
stránky hospodářské a ekonomické - můžeme se poučit, co to je kvalitní měna
a co znamená pro renomé celého státu. Hodně poučení je i v oblasti
politické, protože někteří přemyslovští vládci byli velice zdatnými a
zkušenými politiky. Ačkoli byli obklopeni složitým sousedstvím a navíc se
museli vyrovnávat s velmi obtížnými domácími poměry, tedy se šlechtou,
největšími nepřáteli byli Přemyslovci sami sobě. Ve 12. století se totiž
jednalo o velice početný rod, takže desítky bratranců, otců, strýců,
synovců, měly jediný cíl: dosednout na pražský stolec a diskvalifikovat
ostatní příbuzné. Domácí politické dějiny, konkrétně 12. století,
nevyprávějí vlastně o ničem jiném, než jak se Přemyslovci mezi sebou
potírali, likvidovali, mrzačili, oslepovali...
ZUZANA VOJTÍŠKOVÁ |