Zpět na titulní stránku

číslo 47

Zpět na titulní stránku

vyšlo 13. 11. 2006

Pořiďte si


Debut Haasova kvarteta

Haasovo kvartetoVášnivě a vroucně interpretuje Janáčkovy Listy důvěrné a kvartet Pavla Haase Z Opičích hor na svém debutovém CD Haasovo kvarteto (Supraphon). Mladý komorní ansámbl (Veronika Jarůšková, Kateřina Gemrotová, Pavel Nikl, Peter Jarůšek) má v názvu jméno talentovaného skladatele Pavla Haase, který předčasně zahynul v Osvětimi roku 1944. Jeho dílo je jim natolik blízké, že se s ním ztotožnili. „Zaujalo nás i to, že byl žákem Leoše Janáčka,“ říkají členové souboru. V hudbě Pavla Haase je vysledovatelná blízkost k Janáčkovi, ať jde o kompoziční techniky, užití folklorních motivů či rytmus - a kvarteto si tyto rysy příbuznosti uvědomuje. Soubor, který chce přispět k tomu, aby se na Haasovo dílo nezapomínalo, působí sice teprve dva roky, má však už za sebou významné úspěchy doma i v zahraničí. Z podání Haasovců je znát, že hudba skladatelů, kterou si vybrali pro svůj debut, je blízká jejich naturelu. „I když ji hrajeme třeba po několikáté, vždycky nás to občerství,“ přiznávají. Mají vřelý vztah k slovanské a zvláště české hudbě - od Smetany přes Dvořáka až k skladatelům 20. století. Na mladý soubor přátelsky „dohlíží“ profesor Milan Škampa, člen legendárního Smetanova kvarteta, o němž Haasovci tvrdí, že je stále inspiruje. Janáčkovi a Haasovi se hodlají věnovat i v blízké budoucnosti, příští rok chystají nahrávky jejich dalších kvartetních děl. V blízké budoucnosti mají v plánu i Beethovena a Dvořáka. Kvalita jejich debutového CD dokazuje, že jde o výjimečně talentované a perspektivní těleso.

(ap)


Jak vyjít s milionem liber

Povídku Milionová bankovka napsal americký humorista Mark Twain před 113 lety, film s Gregory Peckem v hlavní roli byl podle ní natočen před 53 lety a pro rozhlas ji Věra Barochová zdramatizovala a Jiří Horčička natočil před šesti lety. Minulý měsíc pak Radioservis tuto inscenaci vydal na CD. Na rozdíl od mnoha jiných Horčičkových inscenací sice zatím nebyla zařazena do zlatého fondu Českého rozhlasu, nicméně nese všechny rysy jeho specifického stylu. Především je nesmírně dynamická - ač je to jedna z posledních režisérových inscenací, má strhující spád a v ostrém střihu se v ní rychle střídá mozaika situací, jež dohromady splétají příběh o bizarní kariéře vypravěče, mladého Američana Henriho Smithe (Aleš Procházka). Ten při plavbě na jachtě ztroskotal, byl zachráněn anglickými námořníky, ocitl se bez libry v kapse v Lonýně a byl zachráněn podruhé - finančně. Přičinili se o to dva výstřední angličtí gentlemannové, kteří mu kvůli své sázce svěřili bankovku v hodnotě jednoho milionu liber. - Lze s ní vyžít? Rozmění mu ji někdo?

Situace jak vystřižená z nějaké gogolovské grotesky je řešena s wildeovským espritem. A to nejen autorem, ale též interprety jeho postav - jmenujme alespoň Jana Vlasáka, Petra Haničince, Petra Pelzera, Bořivoje Navrátila či Otakara Brouska st. -, kteří vytvářejí výrazně konturované komické figury a svými jiskřivými a hbitě vedenými dialogy vyřezávají peripetie příběhu rychlým spádem se deroucího vpřed. Že vše skončí dobře, o to se zaslouží nejen vtip hlavního hrdiny, ale též jediná žena, která v příběhu vystupuje - krásná, bystrá (a bohatá) slečna Porcie, která je, zvlášť v podání Miroslavy Pleštilové, věru žádoucí nevěstou.

(bop)