Kožená v široké škále barev
Nové CD
(první společné s dirigentem a životním druhem sirem Simonem Rattlem)
Magdaleny Kožené - Árie W. A Mozarta (Archiv Production) má bohatou škálu
barev i odstínů. Vedle sametově konejšivých poloh podmanivou, jiskřivou
hravost, jímavou emocionalitu, okouzlující i vychytralé pokoušení, ironii,
tóny jásavé radosti. Celek působí přirozeně a lehce, jak to u Mozarta bývá.
Jenže právě o jeho hudbě kdosi případně řekl, že je snadná pro děti, ale
náročná pro dospělé. Interpretka si před časem povzdechla, že Mozart toho
pro její obor nestihl mnoho zkomponovat, tak si pro tuto desku pomohla sama:
zpívá tu nejen árie, v nichž je doma a v nichž ji zpravidla slýcháme - třeba
Cherubína ve Figarově svatbě -, ale i další, včetně sopránových, například
Fiordiligi v Cosi fan tutte. Ostatně právě ve výběru pasáží z Cosi fan tutte
zpívá s okouzlujícím šarmem všechny hlavní ženské role. Ani Cherubína
nenabízí v podobě, na kterou jsme zvyklí, ale ve zdobnější verzi, kterou
vytvořil italský skladatel Domenico Corri. Zuzanku z téže opery podává ve
dvou podobách; tu druhou znovu napsal Mozart pro nové uvedení opery ve Vídni
na přání tehdejší interpretky jako parádní virtuózní koncertní kus. Všem
áriím dokázala Kožená dodat lesk i pečlivě prokreslený výraz, jako bychom
přímo z jeviště viděli a slyšeli jednotlivé ženské charaktery. Pěvkyni
doprovázejí dobové nástroje Orchestra of the Age of Enlightenment, který
řídí sir Simon Rattle. Buklet cédéčka obsahuje vedle údajů o pěvkyni i různé
jazykové verze textů árií.
(ap) |