číslo 2 / 2007 |
|
Romana Goščíková, Nikdy to neskončilo a nikdy neskončí... Nikdy to neskončilo a nikdy neskončí... I takto bychom s nadsázkou mohli nazvat velkolepý plán Českého rozhlasu natočit seriál z řecké mytologie Achajové. Zatím vznikly první tři díly, které tvůrci představili v předpremiéře veřejným poslechem: po krátké ukázce z první a druhé části (Zrození bohů, Tantalova muka) následoval celý díl třetí (Pelopovy námluvy). Málokdy má kritik příležitost vnímat rozhlasovou tvorbu „divadelně“, v početném publiku; vlastní emociální prožitek to skutečně může obohatit. Většina přítomných v následné diskusi ocenila dramatičnost inscenace, emotivnost a kompozici pořadu - propojení mýtů s dneškem prostřednictvím rozhovoru Posluchače se sběratelem příběhů Dadúchem. Po možná příliš dlouhé expozici, v níž se přes rozbouřené moře dostaneme k Poseidonovi a jeho sporu s bohem války Áreem, se přeneseme k Pise, kde právě probíhá závod koňských spřežení krále Oinomaa a nápadníka jeho dcery Hippodamie. Ten vzápětí končí porážkou mladíka a na kůl putuje další hlava. Oinomaos je díky pomoci svého otce Área neporazitelný, ale jen do té doby, než se do děje zapojí Poseidon, stojící na straně dalšího z princezniných ctitelů - Pelopa. Autoři ve snaze co nejvíce rozšířit posluchačův obzor zmiňují vedle čitelného hlavního příběhu řadu osobních a místních jmen, která jsou sice vysvětlena, nicméně ne vždy jsme je schopni z množství informací vstřebat. Kromě toho zde nalezneme také odkazy k dějinám malířství i k novodobým událostem (Osvětim, Hirošima, vlny tsunami). Pelopovský mýtus má ovšem různé varianty. Ne ve všech se mluví o incestu mezi Oinomaem a Hippodamií, v některých je věštba, podle níž má král zemřít rukou svého zetě. Tvůrci rozhlasového zpracování upravili motivaci oněch krvavých závodů (velice napínavě vyjádřených kombinací reálných zvuků jedoucích vozů, koňského cvalu, i komentářů Posluchače a Dadúcha) a strach ze smrti nahradili chlípností, kterou Ladislavu Frejovi opravdu věříme. Také ostatní herci se svých postav zhostili přesvědčivě a jejich dialogy jsou plné napětí - zvlášť poutavé je seznámení Oinomaa s Pelopem v podání Ivana Trojana a znásilnění Hippodamie. Jednou z nejdůležitějších a nejzdařilejších složek inscenace je emotivní hudba, která nejen podtrhuje, ale mnohdy i vytváří atmosféru a napětí. Totéž platí o reálných zvucích přílivu, zápasu, jedoucích vozů, seknutí meče, aj. Je ovšem otázkou, jestli z běžného přijímače vyzní tak působivě, jako v poslechové místnosti Českého rozhlasu. Seriál by se mohl stát příjemnou i užitečnou vzdělávací součástí rodinných podvečerů. Proto doufejme, že trilogií Tantalův rod neskončí a brzy si poslechneme další pokračování. (Text vznikl v semináři rozhlasové kritiky, pořádaném katedrou divadelní vědy FF UK Praha. A to po předpremiérovém poslechu trojdílné hry Jana Vedrala Tantalův rod. Režie Aleš Vrzák, hudba Vladimír Franz (+ použitá hudba z filmu Řek Zorba). Osoby a obsazení: Lukáš Hlavica (posluchač, Poseidon), Ilja Racek (Dadúchos), Ivan Trojan (Pelops), Magdaléna Borová (Hippodamia), Pavel Rímský (Áres), Ladislav Frej (Oinomaos), Martin Zahálka (Myrtilos), Rudolf Kvíz (hlas). Trilogie bude vysílána ČRo 2 - Praha v únoru 2007. Foto Martin Kutil |