číslo 14 / 2007 |
|
„U stolu“ nápaditě inovují klasické texty Za nedlouhou dobu své existence si brněnské Divadlo U stolu (jako součást zdejšího Centra experimentálního divadla) upevnilo celostátní renomé komorního tělesa, které sice nemá stálý soubor, ale zato nepodbízivou náročnou dramaturgii, umocněnou cílevědomými proměnami „autorské vize ve vizi jevištní“. Závěrem minulého roku se ve strohém podzemí Domu pánů z Fanalu pochlubilo pětidenní shrnující přehlídkou Sklepení III a za redakce svého uměleckého šéfa, nynějšího pětašedesátníka Františka Derflera, vydalo stejnojmenný bilancující sborník a také antologii Texty II. Do ní zahrnulo i obě poslední premiéry. V loňském dvojím máchovském výročí padla Derflerova volba - coby scenáristy, režiséra i hlasově vytříbeného Vyprávěče - na recitačně i scénicky často ztvárňovaný Máj. Jeho uvážlivý přístup již tradičně spojil filozofickou poučenost s interpretační pokorou: únosné zásahy do slavné předlohy např. nahrazují druhé intermezzo pohybovými evolucemi představitelky Jarmily (studentka JAMU Erika Stárková) nebo jednu pasáž ozvláštňují jarmarečně morytátovým laděním. Důraz je kladen na expresivně pojatý nešťastný úděl loupežníka Viléma (další typově odpovídající „jamák“ Jiří Valůšek). V minimalistické scénografii Milivoje Husáka a živě hrané partituře skladatele-bubeníka Zdeňka Kluky se pod vynalézavě nasvěcovanou klenbou působivě evokuje zejména prostředí nočního žaláře. Při citlivé choreografii Hany Charvátové dominuje metafyzická, obrazivá i rafinovaně eufonická slovní složka. V jejích sekvencích se účinkující zpravidla sólově střídají, společně však vytvářejí jevištně syntetickou, výrazově spíše niternou sondu do stále inspirujícího a provokujícího básníkova odkazu.
VÍT ZÁVODSKÝ Foto Jitka Taussiková |