Písňový
krajinář Petr Linhart v Sudetech
Zpěvák, skladatel, textař a kytarista Petr Linhart je znám především jako
hlavní autor folkrockové skupiny Majerovy brzdové tabulky, s níž dosud
natočil pět studiových alb. Od minulého roku je však také členem volného
sdružení Osamělí písničkáři, sólově koncertuje a právě vydává debutové
samostatné album Sudéta. Při té příležitosti jsem mu položil několik otázek.
Co vám dává sólové písničkaření?
Přivedlo mne to zpátky až k nějakým prvopočátkům tvorby, k té prvotní
kombinaci slovního a hudebního sdělení, k tomu co je mezistupněm mezi
magickým zaříkávadlem pravěku a čistě psanou, nezpívanou poezií novověku.
Přijal jsem pravidla novodobého barda, který přináší zprávy o tom, co kde
prožil nebo co se kde stalo, či možná stane. Pravidla barda jsou jiná nežli
pravidla kapely, máte k dispozici jen to, co vám bylo shůry dáno, a tak o to
výraznější musí být vaše sdělení. Ovšem taky mám po letech takovou tu radost
jedináčka, že mu nikdo nemluví do jeho hraček. Což ovšem platí jen pro živé
hraní, při natáčení Sudéty jsem si do těch hraček důvěryhodnými osobami
naopak rád mluvit nechal, album rozhodně není studiovým přepisem živého
koncertu. Ani být nemůže, ty písničky totiž nejprve vznikaly v domácím
studiu především z hudebních smyček a teprve v druhém kroku jsem jim dával
živou podobu.
Vaše album má jedno ústřední téma: Sudety. Jak jste je pro sebe objevil?
Na začátku byl výlet do opuštěné, poprvé poválečným odsunem a podruhé
stavbou žlutické přehrady vysídlené obce Skoky. Já jsem to místo s osamělým
mariánským kostelem objevil na mapě už před mnoha lety, ale ono si dalo na
čas, nežli mě k sobě přivolalo. Ovšem setkání se zvláštní, vznešenou a v
zimních měsících také poněkud přízračnou přítomností chrámu ztraceného v
pustinách bylo pak naprosto ojedinělé. Odtud je písnička Maria Stock a potom
přicházely další songy, najednou se mi vyjevilo, že jsem vlastně v Sudetech
- na Rumbursku, na Karlovarsku a v Jizerských horách prožíval významné
chvíle svého života. K tomu se připojila inspirace knížkou Denní dům, noční
dům polské spisovatelky Olgy Tokarczuk. A to už vůbec nemluvím o své
sudetsky německé babičce Anně...
Sudety jsou
pro většinu obyvatel Česka spojeny především se sudetoněmeckou otázkou a
odsunem Němců po roce 1945. Má vaše album i nějaké politické sdělení?
Spíše lidské než politické. Jdete-li opuštěnou krajinou, což je výrazný
fenomén třeba Karlovarska, nejprve si povšimnete, jak je všechno naše
snažení v čase rychle pomíjivé. Místo, kde stávala na kopci vesnice, se za
padesát let změní v cosi, co už je hodně podobné pozůstatkům středověkého
hradu nebo pravěkého hradiště - Petr Mikšíček z občanského sdružení
Antikomplex trefně mluví o zaniklé sudetské civilizaci. Potkáte se s reálnou
chudobou zplundrovaných obcí, ve kterých život ještě zůstal, obvykle v
nějakých zchátralých bytovkách poblíž polozaniklé návsi nebo zbořeniště
kostela. Potkáte se s reálnou chudobou duší. Dojde vám, že žádné úspěšné
dosídlení se tam nekonalo a nekoná. Bohatství venkova, které tu zbylo po
německých obyvatelích, se z velké části propadlo do země. A samozřejmě
začnete uvažovat o tom, jaké by to tady bylo, kdyby... Jak se tak probíráte
tou oboustranně nešťastnou historií, zjistíte, že se k ní stavíte spíše
chladně analyticky nežli citově. Jste už člověkem jiné doby a kdysi tak
vypjaté pojmy národa a národnosti, ti kdekým zneužívaní mocní hybatelé
dějin, pro vás už nemají tak zásadní a vyhraněný význam.
A to je, na pozadí minulosti Sudet, nejspíš dobrá zpráva.
Každá z písní alba Sudéta vznikla na základě zážitku z místa, které jste
navštívil. Poutničil jste takříkajíc nazdařbůh, nebo jste dal na doporučení
jiných?
Chodil jsem zčásti po svých vlastních stopách z dětských prázdnin v
Jizerkách, zčásti po stopách svých kořenů na Rumbursku a do Karlovarska jsem
se postupně zamilovával celý život. Knížku Denní dům, noční dům mi přinesla
moje žena a dobře udělala.
Už ve vaší tvorbě pro Majerovy brzdové tabulky nalezneme řadu místopisných
odkazů. Zdá se, že krajina je pro vás stále nejsilnějším inspiračním
zdrojem.
Ano, krajina, její místa a příběhy v nich skryté. Takové „tady to bylo“,
„tady se to stalo“, či případně „tady by se to mohlo docela dobře stát“. Já
jsem hodně vizuální člověk a bez obrazu mi psaní textu moc nefunguje.
Krajinu k životu potřebuji, domov nemám jenom ve svém domě, ale široko
daleko okolo.
Máte blízko k literatuře. Pro kompilační album Brno - město básníků jste
zhudebnil verše Marcely Mikuláškové, vystupujete na autorských čteních
různých spisovatelů. Neláká vás vlastní literární tvorba?
Láká, ale zároveň mám pocit, že jsem k ní ještě nedošel. Ale došel bych rád.
Vedle kytary a jiných strunných nástrojů hrajete také na u nás nepříliš
známý nástroj mandocello. Čím je zvláštní, jak jste k němu přišel?
Mandocello
je nejhlubší z rodiny mandolín, je to vlastně veliká mandolína, má osm strun
- neboli čtyři zdvojené. Dnes se obvykle staví spíše ve tvaru kytary nežli
mandolíny. Velmi podobným nástrojem je irské bouzouki, nástroj domestikovaný
v Irsku jako řecký import někdy začátkem 20. století. Oba tyto nástroje mají
svá ladění (irské bouzouki jakožto lidový nástroj jich má zachyceno přes
třicet) a já mám taky svoje ladění, podobné kytaře, na které jsem jednou
přišel náhodně z čirého diletantství. Ke svému mandocellu jsem se dostal
díky Pavlu Šavrdovi, Pavel je kytarář a rád občas experimentuje, jeho
nástroj jsem nejprve dlouho vídal v jednom obchodě a nakonec skončil u Pavla
doma, že ho nikdo nechce. Tak jsem si ho tam našel. Ovšem písničky ze Sudéty
obvykle doprovázím na elektrickou kytaru - ona má takovou na první pohled
paradoxní vlastnost, že dokáže být ještě více tichá, nežli akustický
nástroj. A to mi k hlubokému zpívání velmi vyhovuje.
Uživí vás muzika?
Neuživí, což má tu hezkou vlastnost, že se nestává povinností.
MILAN ŠEFL |