Číslo 40 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s básníkem a redaktorem ČRo.
Milošem Doležalem.

 


 

 


 

 

Korejská kinematografie mísí poetický vhled s krutostíI hranice samoty jsou prostupné

Korejská kinematografie získává u nás příchuť čehosi exkluzivního, mísí poetický vhled s krutostí, přináší odlišné principy prožívání. Někteří režiséři, najmě Kim Ki-duk, dosáhli až kamsi na předstupeň zbožnění. Jeho Ostrov (středa 3. října, ČT 2, 23.40) jistě prozrazuje vypravěčskou obratnost, obrazovou vytříbenost i působivě nastolené melancholické ladění, avšak syžetové rozvržení obsahuje prvky výlučné, které prvotní, jakoby v nesmělých dotecích nachystávaný nákres osamělých lidských existencí zahltily přebujelými sadomasochistickými šoky.
Vypráví, jak se do stroze zařízených chatek ukotvených na ploše jezera (každou z nich i celé toto prostředí lze považovat za onen titulový „ostrov“) stěhují nejen milenci, chtějící zmizet před pátravými zraky okolí, ale také lidé, kteří se z nejrůznějších důvodů skrývají před světem. Pozoruhodné je, že režisér nemá potřebu cokoli vysvětlovat, zaznamenává jen bezprostřední stav událostí, aniž by se zajímal, co předcházelo či co bude následovat.
Na vyprávění zaujme výrazová askeze, režisér uplatňuje povlovný rytmus, odpovídající ztichlému plutí loďky, monotónnímu šplouchání vody a kolíbavému vlnění vodní hladiny. Dominuje motiv jezera, jednou se nořícího do chladné mlhy, jindy slabě nasvětlovaného slunečními paprsky. Patrné je omezení verbální složky: příběh se obejde téměř beze slov. Divácky nejpřitažlivější zřejmě budou málokdy vídané výjevy sebezmrzačování rybářskými háčky coby svérázný způsob téměř milostné komunikace. Tyto scény se přesto vyznačují svérázným komediálním podložím – jak svou ironizující lakoničností, tak následnými reakcemi. Postižený se třeba bez odmluv podřizuje bizarně vyhlížejícím léčebným procedurám. Ostatně groteskní stránka brutality se vybarvuje i v dalších scénách, zvlášť silně prostupuje motiv dvojího vylovení téže ryby, z níž byly zaživa odříznuty pruhy nejchutnějšího masa...

JAN JAROŠ

Foto archiv


  Rozhovor s Milošem Doležalem                      Zkraje týdne Věry Noskové                       Jak to slyší Vladimír Karfík