Číslo 40 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s básníkem a redaktorem ČRo.
Milošem Doležalem.

 


 

 


 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Miloš Doležal,
básník, redaktor Českého rozhlasu

Vydal jste tři knížky rozhovorů, ve kterých zpovídáte pamětníky první republiky, druhé světové války a nástupu nového režimu v osmačtyřicátém roce. Jste také autorem řady rozhlasových dokumentů z období války a padesátých let, kde hovoří desítky pamětníků. Je to trochu výtka historikům, že to dosud nebyli schopni udělat za vás?
Miloš DoležalNikoli. Celé mé pátrání, zpovídání a toulání s mikrofonem vyrůstalo z osobní potřeby porozumět českým dějinám, naslouchat autentickému, ničím neředěnému a syrovému vyprávění svědků a aktérů, mapovat si domovskou Vysočinu a její příběhy. A v neposlední řadě si plnit dávné chlapecké sny: setkávat se s těmi, o nichž jsem čítával. A sny se podivuhodně plnily: s účastníky dramatického „Velkého útěku“ z německého zajateckého tábora v Saganu, letci z bitvy o Británii, bojovníky z Varšavského povstání, přeživšími z Osvětimi, parašutisty vysazenými do Protektorátu, odsouzenými v případu Babice a „Číhošťský zázrak“ – s těmi všemi jsem se stihl setkat, zaznamenat jejich osudy, sblížit se. Stále častěji chodím na pohřby. Teď máme poslední příležitost a přímo povinnost svědky století zaznamenat, než umřou. Historiků, kteří spojují archivní bádání s výzkumem v „terénu“, nikdy nebylo mnoho, ale existují – za všechny bych vzpomněl Zdeňka Jelínka, Vojtěcha Šustka nebo Jaroslava Čvančaru. Dnes už existuje na zachycení verbální paměti dvacátého století několik projektů a skupin lidí, což je dobře.

Když jste ty rozhovory točil, bylo vám zhruba pětatřicet, zatímco vašim zpovídaným přes osmdesát – podařilo se vám na ten několikagenerační rozdíl během dialogu zapomenout?
Rozhlasová žurnalistika a dokumentaristika má tu moc a výhodu, že atmosféru narušuje pouze nepatrně, téměř cudně. A většinou pouze zpočátku. Pak se na malý mikrofon zapomíná: nenatáčí se ve studiu, ale v kuchyni, není s vámi horda štábu, jste jen vy sám a s vámi maximálně dcerka, kterou zrovna nemá kdo hlídat. A především: rozhovor je vždy tak trochu odměnou za nějaké úsilí. Třeba za to, že se se zpovídaným delší dobu znáte, přátelíte se, že nejste vlezlý žurnalista a lovec osudů. Vždy jsem nějak tíhl ke starším lidem, ať už v dětství na venkově, nebo třeba když jsem pracoval v Divadle za branou II u Karla Krause a Otomara Krejči. Bylo od koho se učit.

Jaký to je pocit posunout se půl, tři čtvrtě století zpátky v čase?
Vzrušující. Propadáte se ke chvílím, místům a lidem, které jste třeba znal pouze z literatury. Kolikrát jsem tak zažil, že minulost byla naléhavější a palčivější než přítomnost. Silné jsou chvíle, když s pamětníkem můžete navštívit „osudová“ místa jejich života – třeba po šedesáti letech se s letcem vrátit do místa jeho válečného sestřelení nebo k domu, kde odbojář utekl z obklíčení a nikdy tam od té doby nebyl
...

Celý rozhovor si přečtěte v tištěném vydání, které vychází 24. 9.

RADIM KOPÁČ

Foto Jarka Šnajberková


  Rozhovor s Milošem Doležalem                      Zkraje týdne Věry Noskové                       Jak to slyší Vladimír Karfík