Číslo 40 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s básníkem a redaktorem ČRo.
Milošem Doležalem.

 


 

 


 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Zdeněk Velíšek, redaktor České televize

Válka jinýma očima
Po celé září se ve světě a zejména ve Spojených státech hodně hovořilo o tom, jak dál v Iráku. Reálným výsledkem je de facto pokračování dosavadní strategie prezidenta Bushe. Nezáleželo na tom, kolik se proti ní navršilo argumentů. Všechny dohromady nevážily tolik jako fakt, že nikdo neví, co může být větší pohromou: zda vojáky z Iráku odvolat, nebo je tam ponechat. A ještě jeden fakt byl pro ty debaty typický, ač zůstal nepovšimnut: nikdo nenabídl řešení, co namísto vojáků. To nikdo neuvažoval či nechtěl uvažovat o nevojenských aspektech možného řešení?
Právě tak se hodně diskutovalo a dál diskutuje o tom, jak dál v Afghánistánu. NATO se tam snaží posílit svou vojenskou přítomnost, diskutuje se o rizicích, jimž jsou stále víc vystaveny zahraniční vojenské kontingenty.
V obou případech bezkonkurenčně dominuje zprávám, debatám i strategickým rozhodnutím vojenská stránka problému. Přitom už se nahlas, i když asi stále ještě ne dost rezolutně, ozývá, že vojenské řešení ani v jednom z obou případů neexistuje. Řekl bych, že tomu tak je od samého počátku. Už mnohokrát se konstatovalo, že „král je nahý“, a přesto se pořád někdo snaží tvrdit, že „to rytířské brnění a meč u pasu“ mu velmi sluší. Jediné, co snad ve výčtu Bushových chyb při rozpoutávání a vedení válek nebylo vysloveno dost důrazně, je možná toto: proti zákeřné metodě sebevražedné guerilly zvolil Bush metodu konvenční války, jak ji vedli stratégové dvacátého století. Dobýval „chytrými“ střelami i obrněnými divizemi, ovládal terén navyšováním vojenské přítomnosti. Ale neničil skutečného, neviditelného nepřítele. Svými názory o tom, co činí velmoc mocnou, zůstal Bush v minulém století. A svou metodou masového nasazení zbraní a vojáků nepřátele jen rozmnožoval. To poslední mohl ještě omezit, kdyby jeho politika v „osvobozených zemích“ měla také dostatečně hmatatelnou nevojenskou tvář. Kdyby byl fatálně nezanedbal vytvoření nové, spravedlivější, ale také materiálně zabezpečené společnosti v obou „osvobozených“ zemích.
Slyšel jsem v minulých dnech zmocněnce OSN pro Afghánistán z doby po zahnání bin Ládina do úkrytu Lachdara Brahímího, jak si na BBC stěžuje, že rekonstrukce Afghánistánu nedostala po rozprášení Tálibánu šanci. Řekl k tomu: „Věci by dnes v Afghánistánu vypadaly jinak, kdyby nás tehdy byl někdo poslouchal“. Pevně věřím, že totéž by se dalo říci o Iráku, kdyby tam mise Spojených národů, která měla mít hlavně humanitární aspekt, neskončila tak nešťastně smrtí dvaadvaceti pracovníků bagdádského ústředí OSN. Po útoku teroristů byly aktivity OSN v Iráku utlumeny na minimum. Washington na jejich obnovení ani příliš nenaléhal. Až v poslední době.
Možná byste neřekli, že i v České republice bychom našli důkaz toho, že se vyplatí vsadit na nevojenské aspekty řešení konfliktů a na nezištnou pomoc. České mírové mise spolupracují s dětským hnutím Stonožka. A jejich příslušníci dobře vědí proč. Symbol Stonožky je už známý od Bosny a Kosova až po Irák. Ne ve všech městech a vesnicích, ale určitě všude tam, kde se objevily sanitky, na které vydělaly peníze děti, nebo kam přišla jiná pomoc, na kterou pomohly získat prostředky děti. Nejdříve české, pak i z jiných zemí bohaté poloviny světa.
V čem vlastně spočívá originalita a účinnost Stonožky? Hnutí založené Češkou Bělou Gran Jensenovou žijící v Norsku (a dnes už opět doma v Česku), se správně jmenuje Na vlastních nohou. Stonožku mělo původně jen ve znaku, ale to slovo se ujalo i jako druhý název hnutí. Není to dobročinná nadace jako mnoho jiných. Je to skutečně hnutí, organizované zejména učitelkami a učiteli mezi školními dětmi. Děti malují obrázky, které se pak prodávají po celém světě ve formě pohlednic. Tak začíná charita. Tak ale začíná rovněž výchova k solidaritě. Něco, na co se zoufale zapomíná. Něco, co má přitom tak velkou moc. Šťastnější děti pracují pro dobro těch nešťastnějších. Obrázky „stonožkových dětí“ kupují jednotlivci i nesmírně bohaté obchodní společnosti. Děti ve válkou zničených oblastech vědí, že ve světě s nimi je někdo solidární. A toho „někoho“ pak může personifikovat i voják mírové mise. Stejně významná je i druhá stránka aktivity: děti malující obrázky vědí, že jejich práce je důležitá. Jejich život dostává v té chvíli ušlechtilý smysl.
Čeští vojáci sloužící v Kosovu měli potíže s materiálním zajištěním své práce ve prospěch zuboženého obyvatelstva. Přitom bez konkrétních výsledků nemohli získat obyvatelstvo na svou stranu. A to bylo životně důležité i pro jejich obranu. Citelnou změnu zaznamenali, když je Stonožka začala zásobovat předměty, které umožnily zahájit třeba vyučování v poškozených školách nebo zlepšit práci ošetřoven.
Zdaleka se nejednalo o kapku v moři. Protože každý dar – od panenky či pastelek po sanitku nebo renovovanou školu – způsobil zvrat v místních poměrech.
V současné době čeká příslušníky české armády nebezpečný úkol na jihu Afghánistánu. I tam nesmírně potřebují mít místní obyvatelstvo na své straně. České děti, které se účastní práce v hnutí Stonožka, vědí, jak tomu napomoci.
Na druhé straně Atlantiku opakuje prezident svému národu znovu a znovu jednoduchou myšlenku: je lepší bojovat s teroristy z al–Kajdá v Iráku než na vlastním území. To je jistě pravda, ale jen z jeho hlediska. Z hlediska Iráčanů a možná i obyčejně lidsky uvažujících Američanů už ne.


  Rozhovor s Milošem Doležalem                      Zkraje týdne Věry Noskové                       Jak to slyší Vladimír Karfík