Číslo 47 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem.
Ivanem Klímou.


 

 

 


 


 


 

O dobré vůli

Kdyby pouhá dobrá vůle byla jediným měřítkem všeho, co člověk vidí na obrazovce, bylo by radostí psát televizní recenze. Chvála by střídala chválu a spokojenost by vládla na všech stranách. Dobrou vůli totiž nelze upřít ani upřímné snaze komerčních kanálů zaopatřit zadavatelům reklamy co nejvíc uhranutých diváků. Bez ironie to platí i o většině pořadů České televize. Zejména o těch, které byste jinde marně hledali. Sebelepší úmysl však není zárukou úspěchu. Ani v České televizi.

Dobře míněnou snahou zachovat při životě tradici, která by se bez přičinění České televize patrně dávno proměnila v nostalgickou pamětnickou vzpomínku, jsou nedělní premiéry solitérních televizních dramat. Zvýšení jejich počtu ostatně počítá mezi svá vítězství i sám generální ředitel Jiří Janeček. Otázkou je, má-li podobné vítězství smysl? Bez jistoty v dostatečném počtu kvalitně napsaných a kvalitně dramaturgicky připravených (!) scénářů se dobrá vůle mění ve známé samoúčelné plnění plánu.

Na obrazovce pak divák logicky a bez varování potkává i opusy podobně problematických kvalit, jakou byla první listopadovou neděli „komedie ze současnosti“ Kolotoč. Podíl těžkopádně popisné režie Zuzany Zemanové a vesměs bezradných herců na humoruprostém výsledku je zřejmý. S podobně schématickou a prvoplánovou ilustrací jediného nápadu, jakou tentokrát dodala scenáristka Lucie Konečná, by si ovšem asi těžko někdo poradil lépe.

Příklad zmarněné dobré vůle paradoxně nedávno nabídl i pořad, jehož standard je stabilně nadstandardní. Do svého baru Krásný ztráty v České televizi si Michal Prokop pozval k rozhovoru dvě výrazné televizní tváře – domácí Ivetu Toušlovou a přespolního Pavla Zunu. Právě Zuny se mj. zeptal, co si s odstupem let myslí o poznámce Marka Ebena, který kdysi při předávání ceny TýTý ocenil Zunovu tehdejší věrnost České televizi. Odpovědí z úst protřelého harcovníka komerčních obrazovek mu byl téměř vzorově veřejnoprávní traktát o nutnosti dobrých zpráv v záplavě negativní energie, kterou zpravodajství logicky šíří.

Drobnou vadou krásy Prokopova dobře mířeného dotazu a Zunovy alibistické odpovědi bylo snad jen to, že Marek Eben tehdá dávno neironizoval novácké Televizní noviny pro roztomilá zvířátka, ale pro minimálně o řád stupidnější „žertování se sporťákem“. Co si Pavel Zuna myslí o svém dlouholetém účinkování v této trapné každodenní estrádě se divák nedozvěděl.

Jan Svačina, televizní publicista


  Rozhovor s Ivanem Klímou                   Jak to vidí Rudolf Křesťan                  Nápoj lásky jako pocta Pavarottimu