Číslo 47 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem.
Ivanem Klímou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Jiřina Šiklová, socioložka

Co učitelé nemají v osnovách

To, že mladí lidé jsou zkažení a nic z nich nebude, říkali dospělí již ve starém Řecku, v době Sokratově. On se tehdy naopak mládeže zastával, a tak ho nakonec obvinili, že mladé lidi kazí a odsoudili k smrti. Dnes se za totéž nepopravuje, a tak mohu studenty a studentky z gymnázia ve Svitavách obhajovat beze strachu.

Pozvali mne tam na besedu, představila jsem se, vyprávěla jim o sociologii, demografii, dobrovolnictví, nevládních organizacích a sociální práci. Nějak z toho vyplynulo, že mám osobní zkušenosti i z vězení, a to je zvláště zaujalo. Řekla jsem, že to nebylo za krádež kostky másla v samoobsluze, ale za zasílání, neboli ilegální pašování rukopisů knih do zahraničí, kde je pak přátelé z exilu tiskli a zase sem zpětně – tajně – dopravovali, neboli pašovali.

Pochopitelně, že studenty zajímalo, jak to ve vězení tehdy vypadalo. Mne zase zaujaly jejich otázky. Ty co kladli veřejně, ty co kladli na chodbě, ale i ty co mne poslali e-mailem. „Proč se ty knížky vydávaly v zahraničí a ne tady?“ „Proč je lidi neměli číst? Co v nich bylo, že je zakázali?“ „Proč jste je vozili přes hranice sami a neposílali poštou?“ „Autem to bylo levnější? A vy jste sama řídila?“ „Bylo to tehdy lepší, než je to dnes, nebo naopak?“

Odpovědět by se snad dalo esejí, popisem konkrétního případu nebo románem. Jen ne frázemi, paušalizací. Ti mladí lidé slyší a čtou tolik stížností a kritiky na současnou dobu a do detailu znají skandály, které provázejí naše dnešní politiky, že si někteří myslí, že žijí v jednom z těch nejhorších světů. Obsah knihy George Orwella, o kterém jsem se taky zmínila, jasně promítali na naši českou současnost. To sice kdysi moje děti dělaly také, ale to se psal opravdu rok 1984, Sovětský svaz nám do brdských lesů umisťoval (prosím, bez referenda!) rakety s jadernými hlavicemi a hraniční pásmo bylo obehnáno ostnatým drátem a kilometrovým pásmem, do kterého se nesmělo vstoupit.

Zájem a podiv gymnazistů vzbudilo i to, že jsem dvacet let neměla cestovní pas, že taky před dvaceti, třiceti lety byl bytů nedostatek a že na možnost koupit si auto se čekalo několik let. Rodiče patrně svým dětem již nevyprávějí příběhy ze svého mládí a učitelé to zase nemají v osnovách.

Měla jsem z té besedy radost i smutek. Radost z toho, že mladí lidé mají zájem, dovedou naslouchat, nebojí se ptát a jsou kritičtí k současnosti. Teprve na podkladě takových rozhovorů si člověk uvědomí, co všechno se za těch osmnáct let změnilo. Smutek ve mně vyvolala tato úvaha: tehdy se nesmělo veřejně nic kritizovat, a tak někteří, aby si svoje tehdejší mlčení vynahradili, dnes neustále všechno jen a jen kritizují. Studenti pak mají dojem, že žijí v jednom z nejhorších typů společnosti.

A tak mne napadlo: pochválím-li dneska něco a konstatuji-li, že lidem se dnes žije lépe a nebojí se ozvat, jsem konformní, nebo již zase nonkonformní?


  Rozhovor s Ivanem Klímou                   Jak to vidí Rudolf Křesťan                  Nápoj lásky jako pocta Pavarottimu