|
Svatba?
Ztřeštěná taškařice plná trapasů
Před desetiletím módní filmařský manifest Dogma'95, sepsaný
Larsem von Trierem (od něho jsme nedávno viděli Dogville a
Manderlay), vyžadoval, aby kamera dění snímala bez dodatečných
úprav, souběžně a jakoby v totožném časovém i dějovém plynutí.
Dánský snímek Starý, nový, půjčený a modrý (ve čtvrtek
31. ledna ve 23.25 hodin uvádí ČT 2), který natočila
začínající režisérka Natasha Arthyová, však spadá do fáze
odumírání tohoto stylu, takže přece jen postřehneme různé
ochucující příměsi – zejména humornou nadsázku, která
prostupuje jinak vážnějšími tématy, ať již je to opravdovost
citového vztahu nebo dopad smrtelného onemocnění.
Zvláštní
název odkazuje ke zvyku známému nejen v Dánsku: nevěsta má mít
o svém svatebním dnu něco starého, něco nového, něco půjčeného
a něco modrého – aby se obřad vydařil a zejména aby se
budoucnost odvíjela v těch nejrůžovějších barvách. I když se
ve filmu tradicím nakonec učiní zadost, výsledky jsou více než
zmatečné, zejména vybrání vhodného partnera se komplikuje a
oddaluje, až naštvaný kněz odmítne dál plnit své poslání a jme
se svatebčany z kostela vyhánět...
Jenže snímek také prokazuje, jak „dogmatické“ principy zvolna
podléhaly devalvaci a stávaly se pouhou vnější skořápkou pro
dosti vyumělkované příběhy. Hodně schválností je koncentrováno
i zde. Týká se to jak přepjatých postav, tak rozvíjených
událostí, které nabývají místy podoby ztřeštěné taškařice plné
trapasů. Navzdory stylu, jenž se vnějškově hlásí k
dokumentární stylizaci (což je nejpatrnější zejména v
důsledném používání ruční kamery), režisérka staví na
osvědčených hollywoodských postupech, často dvojsmyslných a
paradoxních, jen zabalených do dánské všednosti.
Oceníme hereckou bezprostřednost, s jakou jsou aranžovány
jakoby právě pozorované skutky, žádná z postav není vnímána
černobíle, věrohodné jsou i rozmluvy. Výsledkem je mírně
opojná hříčka plná zmatků, nedorozumění a omylů, které se
nakonec nikoli vysvětlí, ale vyřeší odklonem od pokrytectví a
přitakáním skutečným pocitům. Mravní ponaučení však může
vyvolávat spory: vždyť přitakává nezodpovědnosti a hájí
zaslepené, rozvahy zbavené milostné okouzlení...
Jan Jaroš, filmový publicista
Foto Česká televize |