|
Folklorní
inspirace hudebních velikánů
V rámci Koncertní sezony Eurorádia uvede stanice Vltava v
pondělí 28. ledna ve 20.05 záznam koncertů Filharmonie Brno,
které se uskuteční 24. a 25. ledna v Janáčkově divadle.
Sólistou večerů na téma Folklorní inspirace v hudbě bude hráč
na cimbál Dalibor Štrunc, v čele orchestru stane jeho
šéfdirigent Petr Altrichter.
Posluchači se mohou těšit nejprve na dvouvětý Koncert pro
cimbál a smyčcový orchestr. Zdeněk Lukáš (1928–2007) ho napsal
počátkem devadesátých let právě pro Dalibora Štrunce. Znali se
ze společného působení ve Státním souboru písní a tanců, kde
skladatel vedl Komorní ženský sbor. Dalibor Štrunc skladbu
nastudoval k premiéře, která se uskutečnila v roce 1993
v rámci Světového festivalu cimbalistů v Brně – orchestrálním
partnerem mu tenkrát byl Brněnský rozhlasový orchestr lidových
nástrojů. Skladba od své premiéry nezazněla.
Další titul z repertoáru lednového koncertu Filharmonie Brno,
který přebírají do svého vysílání také stanice Evropské
rozhlasové unie (kupříkladu z Dánska, Estonska, Finska,
Německa, Španělska nebo Velké Británi), jsou Moravské taneční
fantazie Klementa Slavického (1910–1999). Autor je zkomponoval
v roce 1951 – v době složité nejen pro celou zemi, ale také
pro něho osobně. Po období poválečných let, kdy skladatel
nakrátko navázal na svůj předchozí styl v duchu meziválečné
avantgardy, to byla jeho první velká symfonická kompozice.
Snažil se v ní čestným způsobem najít východisko mezi dobovými
kulturněpolitickými tlaky a vlastním tvůrčím světem. Podobně
jako Lutosławski, Ligeti, Kabeláč a řada dalších skladatelů
žijících tehdy v takzvaném východním bloku a vzdorujících
tlaku ždanovovské ideologie ho našel v příklonu k folklorním
prvkům. Skladbu poprvé uvedl Symfonický orchestr
Československého rozhlasu pod vedením Václava Jiráčka v roce
1952.
Z tvorby Antonína Dvořáka (1841–1904) padla volba na
symfonické básně Vodník a Polednice. Erbenovy balady mají
vesměs velmi temnou atmosféru a Dvořák jejich zhudebněním
činil vlastně něco podobného, jako dnes činí filmoví
skladatelé – jeho hudba dokonale evokuje atmosféru předlohy.
Vodník i Polednice byly poprvé uvedeny na koncertě v pražském
Rudolfinu v červnu 1896 – tehdy je nastudoval Orchestr Pražské
konzervatoře pod taktovkou Antonína Bennewitze.
Wanda Dobrovská, redaktorka ČRo 3 – Vltava
Foto archiv |