Číslo 5 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s botanikem.
Václavem Větvičkou.

 

 



 

 



 


 


Petr Altrichter stojí v čele Filharmonie Brno od roku 2002Folklorní inspirace hudebních velikánů

V rámci Koncertní sezony Eurorádia uvede stanice Vltava v pondělí 28. ledna ve 20.05 záznam koncertů Filharmonie Brno, které se uskuteční 24. a 25. ledna v Janáčkově divadle. Sólistou večerů na téma Folklorní inspirace v hudbě bude hráč na cimbál Dalibor Štrunc, v čele orchestru stane jeho šéfdirigent Petr Altrichter.

Posluchači se mohou těšit nejprve na dvouvětý Koncert pro cimbál a smyčcový orchestr. Zdeněk Lukáš (1928–2007) ho napsal počátkem devadesátých let právě pro Dalibora Štrunce. Znali se ze společného působení ve Státním souboru písní a tanců, kde skladatel vedl Komorní ženský sbor. Dalibor Štrunc skladbu nastudoval k premiéře, která se uskutečnila v roce 1993 v rámci Světového festivalu cimbalistů v Brně – orchestrálním partnerem mu tenkrát byl Brněnský rozhlasový orchestr lidových nástrojů. Skladba od své premiéry nezazněla.

Další titul z repertoáru lednového koncertu Filharmonie Brno, který přebírají do svého vysílání také stanice Evropské rozhlasové unie (kupříkladu z Dánska, Estonska, Finska, Německa, Španělska nebo Velké Británi), jsou Moravské taneční fantazie Klementa Slavického (1910–1999). Autor je zkomponoval v roce 1951 – v době složité nejen pro celou zemi, ale také pro něho osobně. Po období poválečných let, kdy skladatel nakrátko navázal na svůj předchozí styl v duchu meziválečné avantgardy, to byla jeho první velká symfonická kompozice. Snažil se v ní čestným způsobem najít východisko mezi dobovými kulturněpolitickými tlaky a vlastním tvůrčím světem. Podobně jako Lutosławski, Ligeti, Kabeláč a řada dalších skladatelů žijících tehdy v takzvaném východním bloku a vzdorujících tlaku ždanovovské ideologie ho našel v příklonu k folklorním prvkům. Skladbu poprvé uvedl Symfonický orchestr Československého rozhlasu pod vedením Václava Jiráčka v roce 1952.

Z tvorby Antonína Dvořáka (1841–1904) padla volba na symfonické básně Vodník a Polednice. Erbenovy balady mají vesměs velmi temnou atmosféru a Dvořák jejich zhudebněním činil vlastně něco podobného, jako dnes činí filmoví skladatelé – jeho hudba dokonale evokuje atmosféru předlohy. Vodník i Polednice byly poprvé uvedeny na koncertě v pražském Rudolfinu v červnu 1896 – tehdy je nastudoval Orchestr Pražské konzervatoře pod taktovkou Antonína Bennewitze.

Wanda Dobrovská, redaktorka ČRo 3 – Vltava

Foto archiv


  Rozhovor s Václavem Větvičkou           Jak to vidí Věra Nosková          Arnošt Goldflam nahlíží do dámské šatny