Číslo 5 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s botanikem.
Václavem Větvičkou.

 

 

 

 

 

 

 


 

 



 


 


Petr Pavlovský, kritik

Dokument – protagonista nekomerčních médií

O tom, že naši kinematografii kvalitativně kraluje už přes deset let oblast dokumentu, nemůže být sporu. Bez dokumentů si nelze představit žádný kvalitní program především ve veřejnoprávní televizi; dokument se emancipoval i na mnohých filmových festivalech, má své festivaly a konečně i dramaturgie takzvaných artových kin se o dokumenty opírá zcela programově. Řeč je stále o kinematografii, ale jak je tomu u její skromnější sestry, ve fonografii?

Zvukový dokument má omezenější prostor prezentace, de facto jen jeden: veřejnoprávní rozhlas. Dnešní fonodokument na singulárních nosičích nebo v „artových posluchárnách“, to je „čirá myslitelnost“. Zato pravidelných i nepravidelných dokumentárních pořadů nalezneme bezpočet v Českém rozhlase nespočet. Jsou mu věnovány jak stálé cykly, tak i jednotlivé pořady. Pravidelně se objevuje třeba v sobotní Víkendové příloze stanice Vltava. Příkladnou ukázkou byl 12. ledna hodinový rozhovor Aleny Zemančíkové s historikem Ivanem Popem Podkarpatská Rus jako malířská inspirace.

Navzdory názvu byla celá první polovina věnována obecně historickému pohledu, ale jsem si jist, že i pro posluchače, který je nadprůměrně informován o české historii minulého století, zde zazněla řada objektivních reálií a zobecnění zcela nových a překvapivých. Je smutným paradoxem, že prvorepubliková Podkarpatská Rus byla svou etnickou pestrostí a zároveň demokratickým, svobodným a tolerantním režimem jakýmsi „modelettem“ dnešní Evropské unie, a přesto dnes zůstala za jejími hranicemi. Své školy tam měly nejenom všechny okolní národy – Maďaři, Rumuni, Slováci –, ale i tři kulturní větve Rusínů (národně obrozenecká, rusofilská a proukrajinská); v Mukačevě bylo dokonce i jediné československé gymnázium s moderní hebrejštinou jako vyučovacím jazykem (tedy vlastně sionistické), s jehož ředitelem prý konzultoval i T. G. Masaryk. Krátce: obětavé úsilí české inteligence, jejíž členové krátkodobě i dlouhodobě na východě republiky pracovali, přišlo do značné míry nazmar; zbyly jen vzpomínky a něco málo památek. Z nejvýchodnější části Evropy v užším slova smyslu zůstala nejzápadnější část ruského impéria – v širším slova smyslu.

Vytvořit kvalitní dokument je možné s vynaložením relativně malých nákladů: zvláště pak to platí o dokumentu čistě zvukovém. Méně lidí, méně sofistikované techniky, méně nároků na vše materiální. Jenom talentu a nadosobních ambic je třeba stejně, pevného charakteru často i více.

Je tu ale i jiný, mimoekonomický aspekt, který po mém soudu dlouhodobě mluví ve prospěch dokumentu. Paradoxně je jím vývojový trend ostatního umění, tedy toho nedokumentárního, s obrazy a příběhy tak či onak vymyšlenými: fiction v nejširším slova smyslu. Při úprku před tradičním realismem, tedy pravděpodobným zobrazením světa, tak, jak se většině konzumentů jeví, došla už velká část současného umění do poloh, které se většině lidí zdají od skutečnosti, kterou tak či onak musí žít, odtržené. Ne že by se to vždy nelíbilo, ba právě naopak – kouzla, čáry, jiné světy jindy a jinde nebo zcela extrémní a téměř nepředstavitelné situace jsou velice populární –, ale tu a tam člověk také zatouží po kultivované, ne-li přímo umělecké zprávě o tom, co je mu nejblíž v čase i prostoru. A právě tuto nepopiratelnou, až habituální potřebu kulturního člověka dokument splňuje.


  Rozhovor s Václavem Větvičkou           Jak to vidí Věra Nosková          Arnošt Goldflam nahlíží do dámské šatny