Číslo 10 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s pěvcem.
Ferrucciem Furlanettem.


 

 

 

 


 




 


Netušená tajemství lásky Marie a Juliena

Filmu dominuje milostný vztah mezi postarším hodinářem Julienem (Jerzy Radziwilowicz) a tajemnou Marií (Emmanuelle Béartová)Po Krásné hašteřilce, oproti verzi v kinech zkrácené pro televizi na polovinu, připravila Česká televize další snímek francouzského režiséra Jacquesa Rivetta – Příběh Marie a Juliena (čtvrtek 6. března, ČT 2, 23.20). Dlouhou dobu se odvíjí jako záměrně monotónní psychologické drama, jehož kriminální zápletka se posléze ukáže být hodně formální, ne-li nesmyslná. Dominuje tu vášnivý milostný vztah, rozvinutý mezi postarším hodinářem Julienem (Jerzy Radziwilowicz), jenž zneužije blíže neobjasněné vydírání ke snadnému obohacení, a tajemnou Marií (Emmanuelle Béartová), k níž náhle přilne.

Opět se dočkáme obvyklého režisérova stylu: postavy jednají a mluví nevzrušivě, jako kdyby upadly do transu. Veškeré dění ostatně připomíná zdánlivě realistické snění, pod jehož povrchem stále zřetelněji prosvítá bizarnost. Ačkoli zvuková rovina, vědomě vybuzena, naznačuje jakési zakotvení v pouličním ruchu, prostředí starého, ošuntělého domu, v jehož přítmí se většina událostí odehrává, izoluje celý příběh od vnějšku. I množství postav je krajně omezené a scén odehrávajících se na ulici je pomálu, vlastně jen rámují samotný příběh, když signalizují jakýsi sestup do něho a v závěru pak výstup, motivovaný hledáním skutečného stavu věcí.

Podle stále znepokojivějších náznaků se totiž mezi živými usídlují bytosti ze záhrobí, lidem k nerozeznání podobné – jen s tím rozdílem, že z tržné rány jim neteče krev, že rády šíří znepokojivé, varovné zvěsti, že se vyznačují kromobyčejnou potřebou lásky. Rivette nezdůvodňuje, proč přicházejí, účelem jejich návštěvy může být smíření (jako v případě mrtvé sestry vydírané podnikatelky), ale také potřeba vyrovnanějšího citu než toho, který se stal osudným. Návrat mrtvých však nenese ani stín nějakého děsu, evokuje jen jakousi paralelní, tlumenou existenci, na níž lze za příhodných podmínek i zapomenout.

Příběh Marie a Juliena tak zdůrazňuje snovost a fantazijní fabulaci jako nedílnou součást lidského žití. A zda se Rivettova optimistická vize o nalézání klidu i odpuštění – navzdory vizuální vytříbenosti a malebnému zdání oduševnělé ušlechtilosti – občas neblíží prázdnému samoúčelu? Posuďte sami.

Jan Jaroš, filmový publicista


  Rozhovor s Ferrucciem Furlanettem                       Jak to vidí Petr Koudelka                        Dny radosti a dny smrti