I prokletí se potřebují občas vrátit domů

„Paul Verlaine se podobá Francoisu Villonovi duchem i životem, pokud  to je možné a přípustné v naší době. Má z Villona hříšný život, něžné srdce a prostou duši. Řekl bych dokonce, že v okamžicích, kdy je velkým básníkem, mi připadá spontánnější, nevědomější, nedotčenější jakoukoli disciplinou než jeho bratr z 15. století.“

Jules Lemaitre, který tuhle poklonu složil básníkoviovi, by ji zřejmě musel formulovat jinak, pokud by se Verlaine nebyl potkal s Arthurem Rimbaudem. A sám Verlaine, kterému v úterý 24. června v 17.30 složí hold i pořad z cyklu Velké osudy stanice ČRo 2 – Praha, by asi nikdy nezaložil to krásné společenství „prokletých básníků“, jemuž dal jméno, a tím si současně řekl o to být jeho vůdcem.

Protože ti dva, Verlaine a Rimbaud, po jistou dobu svorně spolu kráčeli v jakémsi objetí, jež pro oba znamenalo ohromné tvůrčí vzepětí, současně však pro ně byloilujícím manželem. To vše se s příchodem Rimbauda změnilo a Mathilde si tak do svého deníčku mohla zapsat: „Rok ráje, rok pekla a neustálého utrpení, taková byla dvě léta mého manželství. Co bylo příčinou mého zlomeného života a později i smutné a dobrodružné existence Verlainovy? Rimbaud! Absint!“

Pro generaci básníků, kterým literární historie dala přídomek „prokletí“, byl absint nápojem číslo jedna. Proslulý obraz Viktora Olivy Piják absintu.Verlaine od své manželky a dítěte nakonec uteče, aby se s Rimbaudem toulal a naplňoval tak zásady „prokletých“.

Avšak ani těm dvěma osud nedopřeje dlouho kráčet spolu. Jejich rozchod je ovšem velmi dramatický – Verlaine v hádce přítele postřelí. Zranění není vážné, postiženým je spíše Verlaine, který si za to odsedí dva roky. Ale možná je to jen vnější zdání, víc to zasáhne Rimbauda, jenž od té chvíle už nenapíše ani verš, a to mu ještě není ani dvacet let.

Verlaina to rovněž poznamená na celý život. Přišel tak o přítele, a díky němu i o manželku, se kterou žít nedokázal, ale bez ní už jenom živoří. Protože i ti, kteří se rozhodli toulat a žít podle (ne)zákonů „prokletých“, se potřebují občas vrátit domů.

Byl to básník, to jediné je pro nás důležité. Tedy i bude, protože patří k těm – nechceme říci prokletým – tedy nesmrtelným.

Michal Madry, redaktor ČRo 2 – Praha


  Jak to vidí Petr Koudelka                                    Láska nad všechnu lásku                                     Barevná Ostrava