|
Rom‘n‘roll a etno jednonohých
S novými alby přišly před prázdninami dvě kapely, které
tuzemskou scénu již delší čas otevírají světu a současně patří
mezi naše nejvyhlášenější koncertní soubory. Novinky
královéhradeckých Terne čhave i brněnských Čankišou spojuje
těžko zpochybnitelný fakt, že jde o dosud nejlepší počiny v
jejich diskografii.
Romská
kapela Terne čhave na svém třetím albu More, love (vyd. Indies
Scope Records) přitom do značné míry proměnila svůj zvuk.
Jistě i díky studiové spolupráci s Petrem Vyšohlídem z
někdejší hardcorové party Meat House Chicago I.R.A. výrazně
přitvrdila, aniž by ovšem vykopala své romské kořeny. Tak jako
v případě například Gipsy.cz se tu tradiční proplétá s
moderním, cikánské housličky s elektrickou kytarou. Nechybí
ani stylové odskoky: reggae rytmus v Amara čhaja, balkánské
ohlasy v Aj jaj jaj. Sami „mladí chlapci“ nazvali svůj styl
rom‘n‘roll, což je povedená hříčka, z níž lze vyčíst
přinejmenším pestrost a nezatíženost. Navíc je to hudba i z
„pouhé“ nahrávky strhující.
Energicky
a nadupaně zní i v pořadí čtvrtá nahrávka Lé La (vyd. Indies
Scope Records) etnobigbítových Čankišou vedených zpěvákem
olbřímích rozměrů a stejně mocné dávky nadhledu Karlem
Heřmanem. Kapela, jež zpívá v neexistujícím jazyce fiktivního
jednonohého lidu Čanki, a je tudíž zcela srozumitelná komukoli
na světě, mixuje africkou, arabskou, balkánskou muziku s
punkem, ska i rokenrolem a využívá k tomu také instrumenty,
jež zaujmou už svými názvy – kayamb, ntamani, dundun,
sopilka... Inspiraci k jedenácti novým písním čerpala na
ostrově Reunion, na Ukrajině, ale i v Pákistánu, kde
spolupracovala se Sainem Zahoorem, držitelem prestižního
ocenění BBC Awards for world music. Zahoor na albu Lé La
hostuje v jedné z nejpodařenějších písní Zuha, z jejíhož
hypnotického rytmu a démonických vokálů a nápěvů až zamrazí. O
kvalitách a ambicích českých Transglobal Underground však
výstižně vypovídá celé album.
Milan Šefl |