Číslo 36 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s herečkou.
Marií Málkovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Rudolf Matys, publicista

Nálady, dojmy a upomínky

Zdeněk Fibich mi snad odpustí, že jsem použil názvu jeho klavírního cyklu pro dnešních pár řádků, které se hodlají pohybovat souběžně s náladami letních odpočinkových chvil, tedy spíš nalehko, a promiňte, že i trochu roztěkaně...

Bylo to někdy v první polovině devadesátých let, kdy na semináři pořádaném v rámci festivalu Prix Bohemia Radio referoval jeden z dramaturgů BBC o nových trendech v britské rozhlasové dramatice. Se zkušeností šedesátých let jsme tenkrát považovali tuto vznešenou instituci přímo za pevnost elitní, intelektuálně náročné slovesné produkce. Tím víc nás ovšem překvapilo, když jsme se dozvěděli, že se BBC začala orientovat i na celkem jednoduché, kratší dramatické útvary, které byly určeny hlavně pro dálkové řidiče, především kamionů, kteří podle diferencovaných výzkumů poslechovosti už tehdy představovali významný segment posluchačské obce. Britští dramaturgové měli na mysli relaxující texty, které by nestrhávaly pozornost šoférů na složitější, hloubkovou, případně konfliktní psychologickou problematiku jednotlivých příběhů, ale ani na jejich přílišné dějové napětí, které by zkrátka jen udržovaly svým příjemným, harmonickým tokem pozitivní vyladění posluchačů za volantem a snad by i snižovaly jejich „index“ únavy.

A tak mě napadá: Nemohl by to být jakýsi podnět i pro náš rozhlas, zejména pro Radiožurnál? Představuji si, že by taková nenáročná, „sitcomová“ dílka mohla potěšit i ty šoféry, kteří uvíznou na několik hodin v beznadějných zácpách a kolonách, třeba na takové D1, a jak by to zároveň mohlo redukovat hladinu jejich stresu, a tím vlastně i možné agresivity. A jistě by takové krátké hry, které by se samozřejmě nemusely vůbec vázat na „šoférská“ témata a nevylučovaly by ani anekdotičnost, docela uvítali i mnozí jiní noční nespavci. Takový projekt by snad nemusel být ani moc nákladný, šlo by přece v těch příbězích, volně rozházených po pláních nočních časů, vždycky jen o několik postav a o celkem krátkou stopáž – ledacos by se jistě dalo i reprízovat z bohatých zásob rozhlasového archivu. A ještě poznámka na okraj tohoto tématu: Dozvěděl jsem se, že v německé jazykové oblasti mají značný, a to i komerční, úspěch audionahrávky dramatických textů i jiných slovesných útvarů na nosičích typu mp3, které si hojně kupují hlavně právě dálkoví řidiči!

Ve dnech letního volna se snažím především užít si co nejvíc pro mě té nejvzácnější a ve velkoměstském temporytmu málem nedosažitelné duševní krmě: přírodního ticha. A tak ještě připojuji letmou třásničku i o něm. Dávní fyzikové tvrdili, že příroda má strach z prázdnoty, „horror vacui“ tomu říkali – a podobně bychom snad mohli zjišťovat, že rozhlas má někdy tak trochu „strach z ticha“. Prožívají jej i někteří rozhlasoví režiséři, ale rozhodně mezi ně nepatřil zvěčnělý režisér Josef Melč. Ten ve svých slovesných kreacích uměl s tichem, rozuměj tedy s pauzami, pracovat přímo mistrovsky – používal jich dokonce několik „druhů“ a dokázal jimi pozornost těch posluchačů, kteří významotvornému tichu už odvykli, napínat až na samu mez.

Nikdy ovšem v té věci nedosáhl „světového rekordu“: jak jsem se kdesi dočetl. Nejdelší pauza, která kdy byla natočena v rozhlasové hře, trvala přesně dvacet šest vteřin, a to se prý už mnoho posluchačů vrhalo ke svým telefonům, co že se to v rozhlase, ne-li dokonce ve světě stalo... Josef Melč tak ovšem činil z hlubokého přesvědčení, že, jak říkával, pravé, obsažné a platné slovo, nemá-li být jen všezahlcujícím rychlokvašným tlachem, tak často mlátícím o překot jen prázdnou slámu, vždycky „roste z ticha a do ticha se zase vrací“... Svatá pravda, ne?


  Jak to vidí Ivan Kraus                    Rom‘n‘roll a etno jednonohých                   Audiobooks aneb Knížky do ucha