Číslo 44 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristou.
Karlem Košárkem.


 

 

 

 

 

 

 

 



Láska a vzdělání polidští i divocha

Francouzský režisér Francois Truffaut je zvláštní případ: mnohé jeho filmy dospěly do takové podoby, proti níž coby kritik ostře brojil. Snad jedině s tím rozdílem, že nenapodobují brak francouzský, nýbrž americký. V Truffautově cyklu, který záslužně zařadila Česká televize, jsme si to mohli ověřit hned na dvou titulech – Nevěsta byla v černém a Siréna od Mississippi. Teprve Divoké dítě (ve středa 29. října ve 20.25 film uvede ČT 2) zjednává nápravu.

Snímek vznikl v roce 1969 a popisuje skutečnou událost: nalezení chlapce vyrůstajícího mezi zvířaty a pokusy uvést jej do lidské společnosti. Příběh, uzavřený neprodyšně do sebe, vyprávěný v poklidně plynoucí návaznosti a využívající téměř archaické postupy (kruhové zatmívání obrazu), se počíná odehrávat na sklonku 18. století, kdy venkovanku sbírající v lese houby vyděsí tajemný tvor běhající po čtyřech a podobající se opici. Když je polapen, reaguje jako chycené zvíře. Teprve šlechetný doktor Itard (ztvárnil jej sám režisér) se nalezenci pojmenovanému Viktor pokusí vrátit lidskou identitu.

Hlavní pozornost se upíná na mladičkého protagonistu: Jean-Pierre Cargol, tvárný cikánek, kterého režisér našel doslova na ulici, úchvatně ztvárnil lesní mládě, vyděšené i vzpurné. Viktorova houpavá chůze připomínající opičí, chlemtání vody jen pozvolna nahrazené pitím z misky, posunkové vyjadřování i chabé pokusy vydat ze sebe přiměřený zvuk, to vše vymezuje postupně se měnící chlapcovu psychiku, rozklenutou nad ochotou se učit i náhlými záchvaty bezmála padoucnicovitého vzteku.

Jean-Pierre Cargol úchvatně ztvárnil lesní mládě, vyděšené i vzpurnéTruffaut celé své vyprávění pojednal jako záznam o průběhu jednoho experimentu. Ostatně Itardovy průběžně předčítané postřehy, současně zapisované do deníku, tvoří jakýsi vnitřní komentář, v němž se doktor svěřuje se svými pochybnostmi i nadějemi. A nad Viktorovou budoucností se vskutku vznášejí otazníky: když jednou prchne z doktorovy domácnosti, záhy se vrátí, protože zjistil, že již nedokáže vylézt na strom ani si opatřit něco k snědku. Divochem být přestal, ale k plnohodnotnému člověku ještě nedospěl.

Jan Jaroš, filmový kritik

Foto MGM



  Jak to vidí Jaromír Štětina
   Zkraje týdne
 
   A bubny se valí...

    Navštivte
 
   V kraji pastisu, paštik
   a hladových vlků

   Téma