Číslo 44 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristou.
Karlem Košárkem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 



Smrti, smrti, tys hladová

Hřbitov oddělený od živých vysokou zdí a vystrčený do polí. Nebo hřbitov jako součást života obce – rozložený kolem kostela. Tichá truhlice příběhů. Takový je krchov v jihočeských Albrechticích nad Vltavou. Hřbitov tam mají jako otevřenou knihu – sbírku osudů. Jako antologii rozličných životaběhů, poutí naplněných i přervaných. Albrechtický románský kostel svatého Petra a Pavla a kolem něj do kruhu hřbitovní pole s márnicí. Vertikála a kruh.

Zdejší katolickou farnost spravoval od roku 1819 až do roku 1854 vzdělaný farář Vít Cíza. Když mu v Albrechticích na faře zemřela v roce 1838 sestra a posléze i matka, ve svém osamocení přemýšlel, jak by se odvděčil za jejich péči. Sám o tom napsal do kroniky: „Napadlo mi, bych z cihel ten památník na způsob malé kapličky na ohradě hřbitovní mým zemřelým miláčkům vystavěti dal.“

Na albrechtickém hřbitově se potkává obec živých a mrtvýchPostupně se k němu připojil i místní mlynář, kterému před nedávnem zemřela žena a zanechala pět dětí, a k nim se přidal i otec zemřelé čtrnáctileté dcery. Vznikly tak první kapličky ve hřbitovní zdi – s vymalovaným patronem zemřelého od venkovského malíře Mikuleho a s nápisem pod obrazem, který zveršoval farář Cíza. Následně se připojil učitel Kubíček a jakýsi chalupník, kteří chtěli nechat podobné pomníky postavit svým drahým. Na svůj náklad Cíza vybudoval kapličkový hrob pro zemřelého chuďase, aby – jak sám napsal – „mezi bohatými také chudí byli“.

Připojovali se další osadníci, až vznikl kolem hřbitova doslova obrazově-literární areál se sto osmi epitafy a freskovými malbami. Farář se staral i o to, aby byl tento celek zachován pro budoucnost. Uložil větší finanční obnos se svým vkladem a se sbírkou osadníků na pětiprocentní úrok a také na hřbitově vysázel padesát ovocných stromů – sčesané ovoce by se prodávalo a z výtěžku by se také leccos mohlo financovat. V Albrechticích tehdy skutečně měli hřbitovní zahradu, či přímo sad. Leč zaúřadovali mravenci a stromy časem uschly.

Neuschlo však živé veršotepecké slovo Víta Cízy. Každému nebožtíkovi osobně složil na růvek verše, které charakterizovaly jeho společenské postavení nebo povolání. A jak napsal F. X. Šalda ve studii O literárním baroku cizím i domácím: „Baroko žije také jako poezie pololidová ještě v polovici 19. století. To, co zveršoval a zrýmoval farář Cíza, není barocizování, nýbrž autentický barok prodloužený až do devatenáctého století.“

Obec živých a mrtvých se dnes potkává na albrechtickém hřbitově. A sám Vít Cíza leží uprostřed své obce – s maminkou, sestrou, žebrákem, utopeným mlynářem, zedníkem, myslivcem, hrnčířem, vorařem stiženým cholerou, kanonýrem válčícím proti Napoleonovi, pacholkem, truhlářem, komediantkou, sebevrahem, kostelníkem i hrobaři. Rozhlasový Souzvuk z albrechtických epitafů, který první listopadovou neděli v 9.30 odvysílá stanice Vltava, nám připomíná, že nastal dušičkový čas.

Miloš Doležal, redaktor ČRo 3 – Vltava



  Jak to vidí Jaromír Štětina
   Zkraje týdne
 
   A bubny se valí...

    Navštivte
 
   V kraji pastisu, paštik
   a hladových vlků

   Téma