Číslo 47 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Václavem Rašilovem.


 

 

 

 

 


 


 


Žertovat lze i na operačním sále

Na komerčních televizích se diváci mohli po dlouhé roky setkávat s několikasetdílným seriálem MASH, avšak málokdo z nich asi tušil, že na počátku seriálu stál stejnojmenný mimořádně úspěšný film, který ideálně skloubil diváckou atraktivitu s nepopíratelnými uměleckými hodnotami. Film v úterý 18. listopadu ve 23 hodin uvede ČT 1.

Před skvostně napsanými i zahranými doktory neunikne žádné pokrytectvíRobert Altman se snímkem MASH v roce 1970 zvítězil na festivalu v Cannes a rázem k němu obrátil celosvětovou pozornost (s výjimkou Československa a dalších východoevropských zemích, kde film do distribuce nepřijali). Spolu s dalšími tituly, například s Hlavou 22, kterou Česká televize rovněž chystá, se tento snímek zařadil mezi kritické výpovědi, dotýkající se poměrů v armádě a zvláště absurdit vojenského smýšlení, kde žádný nesmysl není natolik nesmyslný, aby nemohl být vyžadován.

Už samotný název MASH předkládá důmyslnou slovní hříčku, do češtiny stěží přeložitelnou: vnímán jako zkratka označuje vojenskou nemocnici či spíše polní lazaret, přečten jako souvislé slovo pak znamená kaši či nějaký blivajz, popřípadě bahno. Jak se ukáže, oba významy lze k filmu vztáhnout, oba je docela výstižně charakterizují. Odehrává se totiž v těsné blízkosti fronty v době korejské války mezi doktory ne zcela dobrovolně navlečenými do uniformy, v prostředí plném uřezaných končetin, krve, prachu i bahna, ale přesto hýřícím prostořekou bezstarostností, která vojenské povinnosti, zbožnost ani vlastenectví rozhodně nebere vážně.

Před skvostně napsanými i zahranými doktory (Elliott Gould, Donald Sutherland a další), ochotnými se účastnit každé lumpárny, neunikne žádné pokrytectví, ať již se převtělí do náboženského fanatismu nebo lampasácké arogance. Felčaři sice jsou ochotni cynicky žertovat i na operačním sále, avšak v případě potřeby nezištně pomáhají bližním, bez ohledu, zda jsou o to požádáni nebo se tak sami rozhodnou.

 

MASH se přidržuje epizodické struktury, kdy se jednotlivé příhody navlékají jeden za druhým jak pestrobarevné korálky na šňůrku, každá epizoda se vyznačuje často až rozmarnou nadsázkou, dokreslena všudypřítomným hlášením místního rozhlasu. Na mimořádně sugestivním výsledku se rovněž podílí vynikající český dabing, plně postihující původní zvukovou podobu.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Všichni možní sběrači a já
   Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Arcisstraße 12
   aneb Dějiny jedné adresy

     Nalaďte si
 
   Seriál je pes
   aneb Ohlédnutí v běhu

    Téma