Číslo 47 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Václavem Rašilovem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 


Radosti a záludnosti dramatizací

Prózy Jaroslava Havlíčka i Oty Pavla náleží do zlatého fondu české literatury 20. století. Některé z nich byly také zfilmovány. A je pravděpodobné, že v dnešní „audiovizuální době“ vyvolají názvy Petrolejové lampy a Zlatí úhoři spíše vzpomínku na stejnojmenné úspěšné filmy než na jejich literární předlohy. Oba tituly mají ovšem i své scénické ekvivalenty.

Karel Roden a Ivana Uhlířová – protagonisté Petrolejových lamp dramatizovaných a režírovaných Davidem JařabemV případě Havlíčkových Petrolejových lamp se dokonce můžeme v současnosti setkat hned se třemi inscenacemi: v hradeckém Klicperově divadle a na dvou pražských scénách – Na Jezerce a v Komedii. Nejnovější je ta z Divadla Komedie. Její scenárista, scénograf a režisér David Jařab na rozdíl od dramatizátorů v prvních dvou jmenovaných divadlech netraktuje příběh nenaplněného manželství Štěpky a Pavla v jeho posloupnosti, ale začíná od konce. Následující scény pak z románu vybírá – bez ohledu na jejich chronologii – především podle možností, jaké nabízejí hercům k co nejefektnějšímu vyjádření psychofyzické osobitosti figur a jejich vzájemných vztahů. Potlačením dramatického napětí příběhu a vyzvednutím napětí, jež panuje mezi jeho aktéry, získaly postavy téměř ráz archetypů. Například Štěpka v poněkud manýristickém podání Ivany Uhlířové se z  krusty svého údělu rozvine (po odvržení černého kostýmu skončí v bílém) v jakousi andělskou Pannu, která snáší všechny útrapy od syfilidou paralizovaného Pavla se svatou trpělivostí. Jak kontrastní je vůči ní svět mužů – Pavla, jeho bratra Jendy a jejich otce – srážených (doslova i v přenesen smyslu) tíhou hmoty! Ani skvělé herecké výkony Karla Rodena, Martina Fingera a Hynka Chmelaře však nescelí jednotlivé etudy (odehrávající se většinou na molu vybíhajícím z jeviště do hlediště) v celek, který by divákovi sděloval něco víc než uhranutí sebou samým.

Opulentnější významové přesahy nabízejí Zlatí úhoři, jež v Divadle Rokoko scenáristicky i režijně připravil Arnošt Goldflam. Podkladem se mu staly jak povídky, tak reálné životní osudy Oty Pavla. Humorné rodinné historky, jejichž hlavním protagonistou je spisovatelův otec, jsou zasazeny do kontextu „konečného řešení židovské otázky“ v době protektorátu a antisemitismem zabarvených politických procesů let padesátých. Celkově je pak inscenace rámována tíživou psychickou nemocí, která autora postihla v závěru života, na přelomu šedesátých a sedmdesátých let, kdy své příběhy psal. Na scéně díky těmto časovým vrstvám vzniká působivý emocionální kontrast, který je ovšem oslabován – a to zvláště ve druhé části inscenace – dramatizátorovou snahou vše doslovit. Možná je to rub Goldflamovy režijní schopnosti zářivě rozehrát detail, zastavit čas a odkrýt zázračnost okamžiku. Ke kladům inscenace náležejí i výkony herců. Jan Vlasák dodává fanfarónskému Pavlovu Tatínkovi šarm, elán i vtip, Dana Batulková Mamince kromě smyslu pro realitu i ženskou prozíravost a jemnocit. Otu Pavla coby kluka a pak i autora, který o tom klukovi vypráví, ztělesňuje Vasil Fridrich, který suverénně zvládá obě značně odlišné polohy své role.

Bronislav Pražan



  Všichni možní sběrači a já
   Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Arcisstraße 12
   aneb Dějiny jedné adresy

     Nalaďte si
 
   Seriál je pes
   aneb Ohlédnutí v běhu

    Téma