Číslo 47 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Václavem Rašilovem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Rudolf Křesťan, publicista

Hrátky s čertem

V poslední době se občas věnuji následující hře. Po vstupu do autobusu – případně po příchodu do divadelního hlediště – odhaduji, kdo z lidí, na které se zrovna dívám, má u sebe pistoli.
Ten drsně vyhlížející pán v mém výhledu? Nebo je pistolka ukryta v kabelce drobounké slečny, která vypadá jako za groš kudla?
Kdo z nich dal vydělat zbrojnímu průmyslu?
Moje hra nemá – na rozdíl od kanasty – jasný konec. Naopak: otevřený. Správnou odpověď se nedozvím. O to víc mě láká opakování. Jde o cvičný psychologický odhad. Lze si jím krátit i dobu v čekárně u lékaře. Ovšemže ani vyboulená kapsa spolučekajícího pacienta ještě nemusí znamenat, že je v ní zasunutá bouchačka. Může tam být svačina, která se při čekání vždycky hodí.
Nemá-li tam pistoli dotyčný, musí ji tam mít někdo jiný. Zcela nezvratně to dokládá statistika stoupajícího množství střelných zbraní v držení civilního obyvatelstva naší země slynoucí holubičí povahou.
Zkuste se porozhlédnout po okruhu svých kolegů v práci. Koho z nich byste odhadovali jako držitele střelné zbraně? A proč právě jeho?
Pravda, u některých lidí lze předpokládat, že vlastnictví bouchačky by jim bylo cizí. U části z nich proto, že nemají rádi vydutou kapsu. U jiných proto, že by to nelícovalo s jejich povahou.
Například můj přítel Petr Koudelka je bojovný autor, ale zároveň vzácně mírný člověk. Naše fejetony žijí spolu už od doby Mladého světa, posléze Týdeníku Televize a nyní v této rubrice Týdeníku Rozhlas. Pokud se střílení týče, jednou z Petrových úctyhodných vlastností je, že když na to přijde, dokáže si střílet ze sebe. K tomu ovšem člověk nepotřebuje zbrojní pas. Stačí talent nadhledu.
Ale co když časem i on dospěje z nějakého důvodu k rozhodnutí, že si opatří zbraň? A co když ke stejnému závěru dojdu i já? Svou dosavadní hru na hádání, kdo má revolver, bych pak v rámci postupného obecného sebeozbrojování musel změnit na opak: hádal bych už jenom, kdo u sebe zbraň nemá.
Ve Spojených státech amerických tomu už tak je. Vlastnictví zbraně je tam obecně pokládáno za legitimní samozřejmost. V letošním roce rozhodl americký Nejvyšší soud, že každý občan země má právo nosit zbraň pro osobní použití. Zároveň se zmíněný soud postavil proti zákonu přijatému před dvaatřiceti lety, podle něhož obyvatelé Washingtonu sice měli povoleno vlastnit pušky, ale ty musely být uchovávány doma nenabité, stranou od nábojů, a navíc se zajištěnou spouští.
Podle zprávy agentury Reuters byl zmíněný letošní verdikt vynesen soudcem s českým jménem Antonín, byť s krátkým i. Shodou okolností vyřkl Antonin Scalia svůj rozsudek den poté, co pomatený muž ve státě Kentucky zastřelil v zaměstnání svých pět kolegů a následně spáchal sebevraždu.
U nás už taky přitvrdilo.
Pokud se týče zákonně držených zbraní, je na pováženou, že v souvislosti s některými tragédiemi bývá s oblibou používána mediální formulace, že oběť byla zastřelena legálně drženou zbraní. Jako by taková „legální“ kulka měla mít jakousi omluvenku na rozdíl od té nelegální.
Coby ctitel Josefa Lady mám kromě jiného rád jeho zobrazení hospodské rvačky, které pochází z roku 1929. Výjev nese název Tancovačka. Kromě jiného jsou na obrázku k vidění bujaří a rozparádění rváči. Jeden z nich si právě furiantsky vyhrnuje rukávy. Souběžně s peroucím se chumlem však v sále dále tančí spokojené dvojice. Hraje jim k tomu kutálka. V pozadí u výčepu hostinský naplňuje tupláky a má nad hlavou věnec buřtů. Ani při pohledu lupou neobjevíte na kresbě v houfu rváčů jediného s pistolí v ruce!
Říká-li se, že příležitost dělá zloděje, domnívám se, že by mohlo vzniknout i novodobé rčení, že revolver dělá střelce.
Kdyby současný vzteklý a opilý jedinec neměl po ruce pistoli, šarvátka by mohla i dnes skončit ladovsky. Tedy monoklem pod okem. Tasený revolver však mívá následky definitivní. Až si někdy říkám, zda jistá benevolence při udělování zbrojních povolení není výsledkem působení lobbistů ve prospěch pohřebních služeb.
Nechci však být jednostranný. V některých případech má i u civilistů zbraň jistě své oprávnění. I jim bych však doporučoval, aby ji nenosili všude. Zvláště ne do už zmíněných hospodských prostor. Dokonce ani ne na třídní schůzky, kde některým rodičům občas nebezpečně rupnou nervy.
U části jedinců se nošení zbraně stalo dokonce módou. Dodávají si tím vlastní důležitosti a závažnosti. Výmluvným způsobem to v Kladenském deníku komentoval tamní komisař inspektorátu zbraní: „S pistolí běhá kde kdo. Lidé si ji pořídí a několik dní ji nosí u sebe. Pak zjistí, že je těžká, že je s ní nepustí do banky, přidají se další komplikace, a tak ji odloží doma do šuplíku.“
Už jsem naznačil, že ctím některé výjimky, kdy osobní ozbrojování může mít svůj smysl. Zároveň se mi však zdá, že ukazatelem bezpečnosti té které země není množství jedinců, kteří berou spravedlnost do svých rukou.
Naopak: za klíčový údaj v tomto smyslu pokládám počet lidí, kteří nemají potřebu chodit s kvérem.



  Všichni možní sběrači a já
   Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Arcisstraße 12
   aneb Dějiny jedné adresy

     Nalaďte si
 
   Seriál je pes
   aneb Ohlédnutí v běhu

    Téma