Číslo 4 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s jazzovou zpěvačkou.
Janou Koubkovou.

 

 

 

 

 


 

Každá rodina má svá tajemství

Tragikomedie Pedra Almodóvara Volver (v úterý 20. ledna ve 20.30 uvede ČT 2) je opět obsazená téměř výhradně ženskými hrdinkami. Pokračuje v linii zpola vážně míněných, zpola již ironizovaných skutků, jejichž inscenační pojetí vědomě napodobuje telenovelní postupy. Hned úvodní scéna hromadného čištění náhrobků na hřbitově v sobě obsahuje výsměch stádnosti, umocněný lakonickým konstatováním, že o hrobku se člověk musí starat stejně přičinlivě jako o chatu. Sjednocujícím okamžikem se tak od první chvíle stává smrt. Do jednoho současného zločinu se navíc prolnou vražedné události minulé, vesměs zaviněné podvedenou či zhrzenou láskou a mužskou obojetností. Přesně k tomu odkazuje samotný název: výraz „volver“ znamená ohlédnutí zpět.

Raimundu ztělesnila Penelope CruzováRežisér se soustředí na stárnoucí sestry Raimundu a Sole, které hledají jak cestu k sobě, tak s vyrovnání s dávnými traumaty. A k nim přistupuje vějíř dalších postav, s nimi těsněji či volně spjatých. Jejich vztahy jsou značně výstřední, přepjaté, poddávající se zveličeným zápletkám, které komiku těží z nedorozumění a záměn – třeba Sole svou původně nezvěstnou matku, již zprvu považovala za ducha, ukrývá, vydávajíc ji za svou ruskou hospodyni. Ztřeštěnost a umanutost provází každou z hrdinek, byť u každé se to projevuje jinak. Zejména s Raimundou, kterou ztělesnila Penelope Cruzová, se pojí groteskní, roztomile cynické dění, prosakující i do rozmluv (zvláště když za pomoci ochotných kamarádek stěhuje nebožtíka zledovatělého v objemné mraznici).

Almodóvarův vědomě kýčařský přístup, byť v nenápadných pomrknutích souběžně shazovaný, se odráží nejen v celkovém ladění, které s přehnanou dojemností i nabádavostí akcentuje iluzorní rodinný soulad, v ustrojení zápletek i postav, ale také ve splývání různých prostředí – ač na jedné straně stojí Madrid a na druhé odlehlá vesnička s přežívající pověrčivostí. Nejen tento, ale i předchozí Almodóvarovy filmy sázejí na osvědčené stereotypy syžetové i vypravěčské, čerpají z početných klišé, která přitom nenápadně přetáčejí. Pohrávají si s balancováním na hranici amorálního vyústění, kdy zločin zůstává nejen nepotrestán, ale navíc i neodhalen. Určitě to není objevné, ale stále nás to pohoršuje. Což Almodóvar zajisté ví, a proto svůj film takto zamýšlel.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Pořádek
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   Pankáči bez číra

   Navštivte
 
   Oprava Karlova mostu:
   fušeřina, nebo nutné zlo?

  Téma