|
Oprava Karlova mostu: fušeřina, nebo nutné zlo?
„Takové chyby, které jsme objevili na rozsáhlé rekonstrukci
Karlova mostu, by se neměly vyskytnout na opravě venkovské
kapličky, natožpak gotické památky z dob Karla IV.“ Tuto větu
pronesl ředitel Památkové inspekce Ministerstva kultury Jiří
Varhaník a možná ani netušil, že rozpoutá neutuchající
polemiky o způsobu současné rekonstrukce Karlova mostu.
Právě tým Jiřího Varhaníka od července letošního roku šetřil
způsob současné rekonstrukce. Koncem října vydal zprávu, v níž
konstatoval, že při rekonstrukci došlo k závažným chybám a že
mnohé z nich už nepůjde napravit.
To
nejhorší je před námi
Současná rekonstrukce Karlova mostu vyvolává řadu otázek, ale
ta nejtěžší část opravy gotické památky je teprve před námi.
To je jeden z mála názorů, na kterém se shodnou kritikové i
zastánci způsobu rekonstrukce. Zatímco teoretici považují
opravu mostu za chybnou, praktici se hájí tím, že v daných
podmínkách jinak postupovat nemohou.
Člen Klubu za starou Prahu Jan Bárta čtyři desítky let
opravuje funkční historické kamenné památky. Mluví o sobě jako
o muži z praxe, který ve svých rukou držel nejeden vzácný kus
kamene. Jako technolog ví o složitostech podobných
rekonstrukcí, na druhou stranu kolem Karlova mostu chodí každý
den a souhlasí, že stavebníci řadu chyb skutečně udělali.
„Ty chyby uvidí každý turista, když se opře o zábradlí, osobně
se ale domnívám, že tak jednoznačně negativní hodnocení opravy
není úplně v pořádku. Jako by členové Památkové inspekce
Ministerstva kultury nevěděli o tom, v jakém stavu Karlův most
skutečně je.“
Jan Bárta vysvětluje, že první etapa rekonstrukce se odehrává
na vrchní části Karlova mostu. Části zábradlí, které se
vyměňují, jsou kvádry z 19. a hlavně z 20. století. Pouze ve
spodních partiích zábradlí je několik kvádrů z dob Karla IV. A
o ty se stavebníci rozhodně umějí postarat. Oříškem pro ně ale
bude až skutečná podstata gotické památky – mostní oblouky a
pilíře. Ty jsou podle technologa Bárty skutečně velmi hodnotné
a autoři rekonstrukce hledají nové možnosti, jak k jejich
opravě přistupovat.
„Mám za sebou hodně rekonstrukcí kamenných památek. Nikdo vám
nikdy neřekne, v jakém stavu památky skutečně jsou, to se
odhalí až při opravách. A pak nastupuje hledání, improvizace,
polemika, protože my dnes opravujeme to, co před námi
postavili naši předkové, kteří pracovali s jinými materiály,
postupy a vědomostmi.“
Složitost rekonstrukce Karlova mostu určuje to, že se jedná o
důležitou komunikaci a současně o významnou středověkou
památku. „Musíme vyvážit hlediska technická, tedy postup
opravy konstrukce mostu, a současně hledět na hlediska
estetická a historická. A to tak, aby nám z toho nevyšla úplně
nová stavba.“
Dědictví cementové malty
Ředitel Památkové inspekce a právník v jedné osobě Jiří
Varhaník počítal s tím, že k nějakým chybám při tak náročné
opravě dojde. Nečekal ale, že budou natolik zásadní a
nevratné. Pracovníci Národního památkového ústavu spolu s
vlastníkem mostu – Magistrátem hlavního města Prahy – se podle
něj na složitou rekonstrukci nepřipravili dostatečně důkladně.
„Vždyť
ani nemají v ruce novou analýzu rekonstrukce Karlova mostu,“
varuje a vysvětluje, že stavebníci pracují s nekompletním
rozborem, jehož autoři zdůrazňují, že je potřeba vypracovat
aktuální verzi.
Dřevěnou desku stolu v jeho pracovně pokrývají detailní záběry
z opravy kamenného zábradlí mostu. Na první pohled je vidět,
že něco není v pořádku. Kvádry na sebe nenavazují, ze spár
vytéká šedá hmota, kterou by úhledněji dokázal zapravit snad i
žák základní školy, na několika místech se z části právě
opraveného zábradlí odlupuje kousek kamene.
„Když to na vlastní oči viděl jeden renomovaný pedagog
z Akademie výtvarných umění, prohlásil, že je to pěkná
fušeřina,“ dodává Jiří Varhaník.
O způsobu rekonstrukce Karlova mostu vedou odborníci debaty
patnáct let. Zapojila se do nich řada světově uznávaných
znalců.
„Diskusí probíhalo dost. V letech 1993 až 1995 bylo zpracováno
asi osmdesát odborných posudků. Často se navzájem liší až o
180 stupňů," nastínil složitost problému architekt Ondřej
Šefců. Pracuje v Národním památkovém ústavu, v ústředním
pracovišti Praha, a jako památkář má opravu Karlova mostu na
starosti.
„Už šest let se o most starám a nedá mi spát. Profesně pro mě
hodně znamená, že mohu být u jeho rekonstrukce, a z
konstatování členů Památkové inspekce Ministerstva kultury
jsem dost rozladěný. Jejich zpráva vůbec nebyla fér, protože
dobře vědí, v jakém stavu most je, a jestliže to nevědí, tak
ať se jdou podívat. My se tady potýkáme s problémy, které
zavinily rekonstrukce předešlé. Hlavně ta poslední ze
sedmdesátých let minulého století.“
Dělníci tehdy pracovali s cementovou maltou. Tu nejde
odstranit majzlíkem nebo kladívkem, dnešní řemeslníci tedy
musí použít sbíječky, které pískovcové kvádry často ničí.
Architekt Šefců mi přímo na gotické památce postupně ukazuje
kritizovaná místa, která jsem předtím viděla na fotografiích,
a snaží se mi dokázat, že jde o dílčí problémy, že
podstatnější je oprava jako celek.
„Snažili jsme se projekt dostat na úroveň, která bude
přiměřeně citlivá, ale zároveň nelze průzkumy oddalovat
nekonečně dlouho. Pak by se mohlo stát, že budeme mít most
perfektně zmapovaný a prozkoumaný, ale vlastní památka nám
mezitím odejde,“ vysvětlil.
Střet teorie a praxe?
Památková
inspekce Ministerstva kultury kritizuje mimo jiné to, jak byly
kamenné kvádry ze zábradlí mostu a přihlehlých částí tříděny
na ty, které budou vráceny zpět, a které budou nahrazeny
kameny novými. „Výběr kamenů k vyřazení byl prováděn
nekoncepčně, bez podmínek stanovených orgánem státní památkové
péče a ve značném rozsahu. Počet vyřazených kamenných kvádrů
výrazně přesáhl množství zjištěné diagnostickým průzkumem
Přírodovědecké fakulty UK v Praze,“ píše se ve zprávě
Varhaníkova týmu.
Památkář Šefců je na Karlově mostě skoro denně. Ve žluté helmě
na požádání provede staveništěm nejenom ostatní památkáře a
odborníky, ale i novináře, kteří o rekonstrukci chtějí
referovat.
„Nejlepší je, když se lidé přesvědčí na vlastní oči, v jakém
stavu most je, a že děláme, co můžeme,“ vysvětluje a bere do
ruky část kamenného kvádru. Palcem a ukazováčkem jej velmi
snadno rozdrtí. „Když někdo přijde a řekne, že ten kámen je v
pořádku, měl by si také vyzkoušet, v jakém stavu kámen
skutečně je,“ říká a holou rukou odlamuje další kousky kamene.
„To není kámen, který bych mohl s čistým svědomím vrátit do
tělesa mostu, vyfakturovat za to peníze a tvářit se, že je to
všechno v pořádku,“ dodává. Celý spor souvisí podle něj s tím,
že členové památkové inspekce jsou teoretiky památkové péče,
kdežto ti, co na opravě mostu pracují, jsou lidmi z praxe.
Opouštím Karlův most a prodírám se davy. Po mostě projde ve
špičce turistické sezony až třicet tisíc turistů denně. Přála
bych si být na okamžik u toho, až se tahle památka bude
opravovat v roce 2108. Jak asi naši potomci zhodnotí
rekonstrukci, jíž jsme dnes svědky?
Michaela Vetešková, redaktorka Českého rozhlasu 1 –
Radiožurnál
Snímky Rudolf Mareš |