Číslo 4 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s jazzovou zpěvačkou.
Janou Koubkovou.

 

 

 

 

 

 

 

O nejistých zárukách

Pokusy o přesun dnešních televizních dramat z pozice trpěného dědictví zpátky do zorného pole diváků mívají různou motivaci i podobu. Tradičním receptem je sázka na atraktivitu a věhlas známých tváří a jmen. Podobná úvaha zjevně zaúřadovala i v případě dvou nedávných dramatických novinek z produkce České televize.

Přímočaré „povýšení“ titulu do role společenské události přesahující standardní rámec dramatické novinky předznamenalo zejména prosincovou premiéru Kanadské noci scenáristky Hany Cielové a režiséra Zdeňka Zelenky. Už sama přípravná mediální kampaň mnohoslibně oznamující „návrat Dagmar Havlové na obrazovku České televize“, jako by předem jistila nadprůměrnou úroveň výsledku a zároveň limitovala případné kritické výhrady. Reklama a kvalita však často bývají různé věci. To se potvrdilo i tentokrát. A to přesto, že sugestivní výkon Dagmar Havlové a Viktora Preisse v rolích rodičů zasažených tragickou ztrátou jediného syna, pokleslý standard televizního hereckého „civilismu“ skutečně převýšil. V kontextu nepříliš logicky vystavěného, nedostatečně gradovaného a v neposlední řadě rutinně zrežírovaného příběhu, budí podobné nasazení spíš lítost.

Známými jmény ještě komplexněji „jištěna“ byla první dramatická premiéra letošního roku, detektivka Setkání v Praze, s vraždou. Zdena Salivarová, Josef Škvorecký, Jan Tříska, Pavel Landovský, Jiří Menzel, Iva Janžurová, Laco Deczi, Jitka Němcová – každý ze zúčastněných je sám o sobě, ne-li přímo zárukou, pak rozhodně příslibem diváckého zážitku. Rozpor mezi očekáváním a zklamáním však byl ještě větší než v případě Kanadské noci. Svým dílem k němu překvapivě přispěla i většina jmenovaných.

Servírovaný kýč neměl tentokrát jen podobu vilně se vlnících saxofonistek či turistického barvotisku Prahy viděné z výletního parníčku. Do stejné kategorie patřilo i teatrální přehrávání Jana Třísky, bodré figurkaření Pavla Landovského či prosté karikování typu Evou Salzmannovou. Efektně demonstrovanou relativizující hlubokomyslností úvah o vině a trestu, šíří probraných historických traumat (od poválečného vysídlení Němců, přes komunistické zločiny padesátých let až po pokrytecký alibismus dnešních dnů), a především svévolným nakládáním s logikou a povýšením náhody do role hlavního dramatického principu (viz vnučka někdejšího politického vězně, svedená a opuštěná jeho někdejším trýznitelem), se do hájemství kýče nápadně prolamuje už samotná předloha.

„Život je detektivka, pachatelem je pravda. Je to špatná detektivka. Pachatel vždycky unikne,“ napsal kdysi Josef Škvorecký ve svém Miráklu. V dobách Lvíčete bývalo podobné existenciální poznání „rozpuštěno“ v textu. Ve zdramatizovaném Setkání v Praze, s vraždou se scvrklo v neobratně odilustrované plakátové heslo...

Jan Svačina, publicista



  Pořádek
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   Pankáči bez číra

   Navštivte
 
   Oprava Karlova mostu:
   fušeřina, nebo nutné zlo?

  Téma