Číslo 17 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Stanislavem Zindulkou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Živelné vyprávění Tomáše Zmeškala

O loňském úspěšném románovém debutu Tomáše Zmeškala (1966) Milostný dopis klínovým písmem slyšíme a čteme v poslední době opravdu hodně, například v recenzi Vladimíra Karfíka (TR č. 13/2009). Kniha se umístila v anketě Lidových novin 2008 na druhém až třetím místě a dočkala se i nominace na cenu Magnesia Litera. A na rozhlasové Vltavě teď byla převedena do četby na pokračování.

Z Milostného dopisu klínovým písmem čte také herec Alois Švehlík (na snímku se svým synem Davidem)Milostný dopis klínovým písmem je takřka rodinnou ságou. Základní dějový rámec spadá do Československa čtyřicátých až devadesátých let minulého století. Hlavní děj je sklenut příběhem Josefa a Květy Černých. Román není sestrojen podle chronologické osy, a tak hned v první kapitole vstupujeme do závěru šedesátých let a zastihujeme jejich dceru Alici v okamžiku svatby. Na konci románu zas potkáme Josefa v západočeských lesích v ohrožení života během posledních dnů druhé světové války.

V průběhu četby se dozvíme, že Josef Černý se se svou ženou Květou seznámil před válkou na přednáškách o kultuře Chetitů, které pro veřejnost pořádal profesor Bedřich Hrozný, jenž chetitštinu rozluštil. (Historie a mýty Chetitů pak provází Josefa celým životem jako jakýsi pandán jeho lásky ke Květě.) Květa tehdy dala přednost Josefovi před jejich společným přítelem Hynkem. Ten začal v padesátých letech pracovat pro komunistickou policii, a když byl Josef zatčen a uvězněn, vydala se Květa za Hynkem s prosbou o pomoc a o radu. Hynek zneužívá situace, nejprve vyčkává, pak následují psychicky i fyzicky ponižující schůzky.

Další vrstvu románu tvoří vize cukráře Marka Svobody, které zaznamenává rodinný přítel, psychiatr Lukavský. V románu narazíme pod povrchem událostí tu skrytě, tu zjevně na jistou „filozofii“ času, celé dílo je potom třeba nazírat jako pokus o překročení těchto koncepcí v rámci románové syntézy. To, co dělí jednoho člověka od druhého, je čas. Jak praví cukrář Svoboda: „Vidíš, bratře, dvě a půl hodiny autem, to je velká vzdálenost, a to my lidé jsme od sebe vzdáleni ještě více.“

Mezi Josefem a jeho ženou narůstá díky jeho mnohaletému uvěznění vzdálenost, jež je prodloužena takříkajíc až za hrob skrze poodhalené selhání Květy a Josefovu neochotu odpustit jí. Ona vzdálenost zůstává jako odkaz a břemeno další generaci. Dcera Alice nese tíhu minulosti. Vše, co jen nevědomě tuší. může rozluštit a pochopit až s cizí pomocí. Čas vzdálení a nenaplnění se zmnožuje, promítá se do dalších příběhů nebo do zmíněných cukrářových vizí, které představují kontrapunkt ke vztahu Josefa a Květy.

V románu Tomáše Zmeškala nejde o jednoduché lineární vyprávění, o autobiografii, o dlouhou povídku či o prodlouženou novelu. Jedná se o dílo promyšleně strukturované a zároveň živé, místy fantazijně živelné. Jakkoli vyznívají osudy protagonistů tragicky – a vskutku tragické jsou –, tušíme, že tragické vnímání je otiskem touhy po smyslu, že tragika je, jak praví Albert Camus, něco jako velké nakopnutí neštěstí.

Dvanáctidílnou četbu na pokračování připravila Jana Doležalová. Režii měl Aleš Vrzák, který do četby obsadil Danu Černou a Aloise Švehlíka. Vysílá ČRo 3 – Vltava od čtvrtka 23. dubna, vždy v18.30.

(ppp)


Ivan Klíma
  Šest poradců pro Obamu
  Jak to vidí Jaromír Štětina
 
   O živoření a náhlých koncích

   Televizní glosář Jana Svačiny
 
   Od zrnění ke kostičkám
   Téma