Číslo 17 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Stanislavem Zindulkou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Ivan Klíma, spisovatel

O našich předcích

V televizi dávali cyklus přírodopisných dokumentů z dějin nikoliv lidstva, ale naší planety. Člověk se dozvěděl, že v některých obdobích byla ledovou koulí a jindy zase skoro až k pólům pukala vedrem. Život se tu však zrodil už v době, kdy byla ledovou koulí. Tehdy v jezírcích, která se vytvářela kolem sopek či horkých pramenů, se prý prvně začaly mrskat nějaké jednobuněčné potvůrky; kdo tomu nevěří, ať se tam běží přesvědčit. Přeskočme nějakou miliardu let: najednou se v dávném oceánu proháněla jakási rozměrnější stvoření, a televize nám je dokonce ukázala (samozřejmě zplozené virtuálně), abychom mohli zaznamenat jakousi páteř anebo aspoň prapáteř, která se táhla jejich tělem. Tahle stvoření mají svá odborná pojmenování, která dostala s mírným zpožděním (čtvrt miliardy let), a to navzdory tomu, že je nikdo nikdy neviděl. Ale mně se na tom nejvíc líbilo, že autoři tyhle podivné tvory ve vodách dávných oceánů nazývají našimi předky. A ještě s větším zalíbením mluví o našich předcích, když se o nějakých sto padesát milionů let později začali objevovat první savci (taky nám je ve virtuální podobě na obrazovce představili).

Ve filmu rovněž vysvětlili, jak došlo k tomu, že vyhynuli dinosauři a s nimi na devadesát procent živočišných druhů, zatímco savci to dotáhli až k člověku, který je schopen vyhubit živočišných druhů ještě víc (tohle poznamenávám já, nikoliv autoři filmu). Pro skutečnost, že právě savci přežili, mají vědci a s nimi i tvůrci filmu jediné vysvětlení: savci se dovedli lépe přizpůsobit zlým podmínkám, jež v té době na Zemi panovaly. Jejich plíce například dokázaly lépe zužitkovat kyslík, kterého v oné době byl nedostatek.

Když se člověk trochu víc zamyslí nad tímhle výkladem, který všechno, co se stalo, vysvětlí podle Darwinových teorií, najednou mu připadne, že tenhle hrubě bezbožný výklad se podivně podobá teoriím o chytrém plánu, podle něhož vše kolem nás uspořádala nějaká vyšší moudrá síla tak, aby se nakonec mohl objevit Homo sapiens, který všechno, co se stalo, případně stane, dokáže moudře vysvětlit.

Domyšleno, my jako jedinci žijeme tedy jen proto, že jakýsi prapředek všech savců – podobný trochu myši, trochu veverce – zdárně vyvedl své mladé, a tím přispěl k tomu, že dalšími a dalšími skoky, mutacemi a změnami ve stavbě těla i mozku se tu najednou objevil prapředek nás i opic, a nakonec tedy „člověk moudrý“ (aspoň podle zoologického názvu). Někteří vědci dokonce dospěli k tomu, že všichni máme jednu jedinou – někde ve tmách dvou set tisíc, ale možná i milionu let v Africe ztracenou – matku a nepochybně i otce. (Nejhůř se s tímhle názorem smiřují rasisté, kteří si odmítají připustit společné a jejich představám naprosto nevyhovující předky.) Tak se tedy statisíciletími táhnou naše rodokmeny; v deseti tisících pokolení museli předci každého z nás přežít, abychom se mohli my jako jedinci narodit. Už tahle skutečnost se jaksi vzpírá představivosti, tím spíše představa našeho předka, který se proplétal mezi nohama brontosaurů. To už myšlenka o Bohu, který člověka prostě stvořil, se zdá přijatelnější, i když stejně nepředstavitelná.

Všechny moderní teorie o našem vzniku nahrazují nekonečného, všemocného a nepředstavitelného Boha, skutečností nekonečného, všemocného Času, nazveme ho třeba kosmickým Časem, a ten je rovněž nepředstavitelný. Žijeme totiž všichni v lidském čase, naše psané dějiny se počítají na několik tisíc let, naše bezprostřední zkušenost se měří jedním lidským životem. Obdivujeme neuvěřitelnou zručnost tvůrce věstonické Venuše, zhotovené před méně než třiceti tisíci lety. Co to je za směšnou řádku let srovnáváno s třemi sty tisíci lety? S třemi miliony? A třemi sty miliony roků?

Čas naskočil na boží trůn. Mohl změnit cokoliv. Na rozdíl od Boha, který používal ve své tvůrčí imaginaci velkolepá stvořitelská gesta, čas ve své nekonečnosti tvořil po malých krůčcích. Některé anebo spíš skoro všechny vedly do ztracena, jiné k nějaké nepatrné změně.

Nemám nic proti teorii evoluce ani proti tomu, že mými dávnými předky byly i jakési bakterie prohánějící se v teplých loužích na ledem pokryté planetě. Jen si uvědomuju, že tohle vysvětlení je stejně nepředstavitelné jako všemocný Stvořitel, který, když dovršil své dílo, zmizel kdesi ve vesmíru.

Člověk se svou zkušeností se nikdy nevyhrabe z rozměru lidského času. Kdyby to dokázal, kdyby všechno měřil kosmickým rozměrem, zešílel by anebo by propadl pocitu naprosté marnosti. Přesto mě napadá, že jsme v lidském čase zbytečně zahrabáni až po konečky vlasů. Občas, když sleduju vášnivost současných sporů, titěrných dokonce i z hlediska lidského času, připadá mi, že povznést se aspoň na mžiknutí oka do rozměru kosmického času by mohlo být užitečné. Vrátilo by to některým problémům jejich skutečnou nicotnost.


Ivan Klíma
  Šest poradců pro Obamu
  Jak to vidí Jaromír Štětina
 
   O živoření a náhlých koncích

   Televizní glosář Jana Svačiny
 
   Od zrnění ke kostičkám
   Téma