Číslo 22 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Jiřím Koutem.

 

 

 

 

 

 

 



Jak se také dají oslavit narozeniny

Režiséra Martina Kotíka sotva zařadíme mezi filmařská esa, ale zavilé odsudky, které se na něho valí, občas připomínají spiknutí deníkových kritiček. I na Kotíkův nejzdařilejší počin Všechno nejlepší! se snesly surové útoky: Darina Křivánková jej v Lidových novinách označila za naprosté diletantství, Věru Míškovou z Práva děsila autorská bezradnost, Mirka Spáčilová z Mladé fronty Dnes pak nebohého režiséra rovnou hodnotí jako vzácný přírodní antitalent.

Hlavní pozornost se upírá na Jana Dolanského a Viktora Preisse, kteří ani na okamžik nezmizí z obrazuPřitom je nepochybné, že komedie Všechno nejlepší! pobaví, aniž by urážela zřetelným neumětelstvím (jako leckteré jiné soudobé komedie), a její zařazení do hlavního vysílacího času nedělního večera je správné. Kotík zajisté nevytvořil nějaké nadčasové veledílo, chce „jen“ na půldruhé hodiny poskytnout příjemné rozptýlení – a to se mu svrchovaně daří. Spolu se scénáristou Petrem Nepovímem rozehrál celodenní pošťuchování, kterým se častují mladičký taxikář a jeho postarší pasažér. Mladík mu nabídl neomezeně dlouhé svezení, aby si vykoupil jeho mlčení: stačila totiž chvilka nepozornosti, aby drobně naboural cizí auto.

Autoři se vyhnuli pokušení stvořit jednorozměrnou frašku a jednotlivé postavy i situace obohatili o další významové okruhy, které se na výchozí, téměř „bakalářský“ příběh postupně nabalují. Zaujmou stále podrobnějším rozkrýváním povah i motivací, jejichž zdánlivá jednoznačnost, rýsující se na počátku, se pozvolna rozplývá. Nečekejme samozřejmě výpověď s dalekosáhlými společenskými aspekty a bravurně využitou polohu „pod maskou smíchu pláč“, jak kdysi mistrně předvedla italská tragikomedie Sváteční vyjížďka, jejíž základní půdorys Kotíkova dozajista fortelná komedie (věřím, že náhodně) přebírá. Po dramatické stránce je příběh dokonale zacyklený, s epizodami i vedlejšími motivy do sebe dokonale zapadajícími, s dobře napsanými dialogy.

Hlavní pozornost se přirozeně upírá na oba protagonisty, kteří ani na okamžik nezmizí z obrazu: na taxikáře Jardu (Jan Dolanský), žehrajícího na hromadící se potíže, které jej postihly právě o narozeninách, nedůtklivého a vznětlivého při půtkách s potměšile vyhlížejícím panem Požárem (Viktor Preiss), jenž se mu nenuceně uhnízdí na zadním sedadle. Zejména Preiss upoutá vyzrálým herectvím, za jeho moralizátorsky zdviženým obočím i jízlivě poučující mluvou se vynořuje životem usmýkaný a bezbranný nešťastník, jenž příliš pozdě poznává, že promarněnou lásku nelze již nikdy přivolat zpět.

Film Všechno nejlepší! uvede ČT1 v neděli 31. května ve 20 hodin.

Jan Jaroš, filmový publicista


Petr Koudelka
  Malé a velké věci
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Zuzana a starci v zahradě

   Nalaďte si
 
   Afropop s bluesových zázemím
   Pořiďte si