Číslo 22 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Jiřím Koutem.

 

 

 

 

 

 

 

 


V kontextu ostatní produkce je Šejdrem pozoruhodné i jako dílo ze současnosti. Na snímku představitel jedné z vedlejších rolí Ladislav TrojanO životě a opisování

Recept na důstojnou budoucnost televizních dramat nemusí být nijak složitý. Postačí, když autoři, režiséři, dramaturgové a ostatní přestanou chápat svá televizní angažmá jako druhořadou příležitost k obživě. A místo filmů, na které není dost času a peněz a opakování stokrát viděného, vzkřísí pozapomenutou vizi svébytné dramatické tvorby, v níž forma konvenuje obsahu a naopak. A obojí slouží umělecké výpovědi. Důkaz praktické životaschopnosti takové alternativy, ale i marnosti prostoduchého lpění na zaběhaných klišé, přinesl v minulých týdnech v tradičním čase nedělních premiér první program České televize.

Kýženou alternativou byl televizní film Šejdrem. Markem Epsteinem sepsanou a Zdeňkem Tycem zrežírovanou nahořklou tragikomedii o jednom nepříliš vydařeném návratu a nakřivo postavené májce je možné hodně chválit a trochu kritizovat. Marek Epstein umí fabulovat a nenápadně tvořit dramatické situace, dialogy i postavy „z podstaty látky“. Ale možná si sám tak docela nevěří, a proto umanutě zatěžuje snad každý svůj scénář zbytečnými názornými retrospektivami. Zdeněk Tyc dokáže s porozuměním a osobitou poetikou stylizovat všednost a přesně si vybírat spolupracovníky mezi skutečnými tvůrčími osobnostmi. Nejen herce, které dokáže vysvobodit ze zažitého typu, případně po čase připomenout (tentokrát Marie Doležalová či Miroslava Pleštilová), ale například i hudebníky jako je Michal Němec a jeho Jablkoň. Ivan Trojan je – navzdory až neskutečné obsazovací frekvenci – ještě pořád hvězdou díky výsledkům své práce, a ne prázdnému mediálnímu věhlasu. To vše potvrdilo i televizní Šejdrem.

V kontextu ostatní produkce je Šejdrem pozoruhodné i jako dílo ze současnosti. Reflexe současnosti sice patří ke standardním tématům televizních filmů, stejně standardní ovšem bývá i únik ze současnosti do pseudosvěta, jehož předobrazem není život, ale sama virtuální realita obrazovky. Epsteinův a Tycův obrázek dnešní vesnice se tomuto pokleslému standardu vymyká svou životní věrohodností. Místo efektně předramatizovaného střetu typizovaných hrdinů skládá mozaiku z obyčejných konfliktů obyčejných lidí. Trochu trapných, trochu směšných, trochu smutných, trochu hloupých, trochu vážných – jako život.

Epsteinovo a Tycovo Šejdrem bylo oživením. Považovat je však za zásadní zvrat vývoje televizní dramatiky, by bylo naivní. Mechanické opisování z obrazovky žije dál. A nejen v pokusech o dramatickou podobu dneška. Vzorovým návratem k zažité praxi nekonečného varírování „osvědčených receptů“ se začátkem května stal dvoudílný Velkofilm Pavla Jandourka. Podobně komplexní výprodej klišé a karikatur, dobře známých z různých četnických a jiných retro-kýčků bez hlavy, paty a smyslu, aby člověk pohledal...

Jan Svačina, publicista


Petr Koudelka
  Malé a velké věci
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Zuzana a starci v zahradě

   Nalaďte si
 
   Afropop s bluesových zázemím
   Pořiďte si