Číslo 23 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s cimbalistkou.
Zuzanou Lapčíkovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zuzana Lapčíková je jednou z osobností, které věnuje pozornost festival Concentus Moraviae. Letošní ročník přehlídky nese podtitul Dámy mají přednost a představí publiku zajímavé ženské osobnosti napříč hudebními žánry.Zuzana Lapčíková, zpěvačka, cimbalistka, hudební skladatelka

Tomu se říká umělecké možnosti folkloru a jeho využití. Když už to sama před sebou nazýváte „zneužitím“?

Všichni, kdo se zabývají lidovou písní a hudbou, budou jednou samozřejmě konfrontováni s mistry typu Janáček, Stravinský, Bartók, Martinů nebo Copland. Tohle byli ovšem nepředstavitelní borci a náš stav ve srovnání s nimi, to je v podstatě embryonální výskyt. Samozřejmě si všichni umíme vybrat jakoukoliv píseň ze Sušilovy sbírky, napasovat na ni měkkou irskou nebo skotskou harmonii a budeme strašně úspěšní. Ale já potřebuji vědět, proč bych to měla dělat, když je mi jasné, co z toho vznikne. Radši budu hledat tam, kde jen tuším, že se zrodí něco nepředvídatelného. Myslím si, že mnozí muzikanti vědí, co přivádějí na svět, a dělají to záměrně, s vidinou líbivého výsledku. Tato cesta na vlně popularity mně zavání jistou mírou využití folkloru – slovo zneužití bych nepoužila.

Z jiných rozhovorů víme, že pro hudbu vás získali nejbližší příbuzní. Vaši babičku si představuji jako ženu, která k lidové kultuře nutně chová náležitě ochranářský vztah. Nevyčítala vám ona nebo maminka vaše experimenty?

Jestli mně něco vyčítaly, pak to, k čemu mě samy přivedly. Babička, bohužel tu už s námi není, měla prvorepublikovou představu o mém seriozním uplatnění coby úřednice na poště. A maminka – učitelka mě zase viděla v pedagogickém oboru. K čemuž mám jisté spády... Rozhodně nečekaly, že bych byla muzikantka. Můj kmotr se hudbou živil, měl barovou kapelu a dlouho nedokázal pochopit, proč s ním nejdu hrát na klávesy. A proč „chcu hrát na ten cimbál, šak to je úplně vedle!“ Dneska už mně to myslím nemá za zlé.

Které ze svých autorských CD máte nejraději? Proč?

Uspávanky, protože vznikly kuriózním způsobem. V jisté době jsem dostala hned dvě nabídky od dvou různých společností, abych pro ně natočila autorskou desku. Nejprve jsem tedy dokončila Moravské písně milostné, kterými jsem jakoby uzavírala své mládí. Pak jsem si odžila mateřství (dvojité – a najednou!), tu obrovskou radost a zároveň nebývalé vypětí. Když uzrál čas, sedla jsem si, za dva týdny napsala materiál na novou desku, či spíše motivy, které jsme s kolegy ve studiu rozvinuli, a celou desku jsme natočili během neskutečných dvou a půl frekvence.

Zatím poslední album byla Černobílá, co připravujete dál?

Když jsme v roce 2005 vytvořily společně s choreografkou a sólistkou baletu Národního divadla v Brně Hanou Litterovou hudebně taneční představení Balady, vůbec jsme se nenadály, že sklidíme tolik ocenění. (Například cena Za autorské dílo v Soutěžní přehlídce současné taneční tvorby 2008 – pozn. aut.) To nás přivedlo k úvahám, zda bychom neměly Balady zvěčnit – a tady jsme se zasekly. Ono totiž vůbec není jednoduché vytvořit audiovizuální záznam představení, které vzniklo pro jeviště. Musíme se toho ujmout tvůrčím způsobem, jinak bychom představení spíš ublížily. Sama teď pracuji na jiném velkém závazku, protože se zkrátka neumím uklidnit. Svatý pokoj by to chtělo, aspoň chvilku!

Předpokládám, že mluvíte o velkém vokálně instrumentálním projektu na Komenského texty, který se pod názvem Orbis pictus dočká premiéry na letošní Smetanově Litomyšli. Odkud přišel zásadní podnět?

Z Filharmonie Zlín, se kterou dlouhodobě spolupracuji. Mimo jiné jsme společně s jazzovým triem Emila Viklického uskutečnili večery v duchu lidových písní. Už tehdy jsem si vyzkoušela psaní pro symfonický orchestr, protože bylo zapotřebí náš repertoár zaranžovat, dokomponovat. Když přišla další nabídka, ráda jsem souhlasila, ale nechtěla jsem se opakovat. Řekla jsem si, že uzrál čas, abych se pokusila o něco nového. Na Komenského jsem myslela už dlouho.

Texty tady sehrály jistě zásadní roli, sestavila jste je sama?

Ano, ovšem nedocenitelným pomocníkem mi byl přední komeniolog profesor Pavel Floss. Jako předlohu jsem si zvolila Komenského vrcholný filosofický spis Obecná porada o nápravě věcí lidských, z něj pak třetí knihu nazvanou Pansofia, Všeobecná moudrost. Vládne v ní dokonalá forma, každý z dílů představuje nějaký stupeň, svět. Od Boha až k člověku a zase zpět k Bohu. Neuvěřitelná, úžasně vymyšlená křivka! Zachovávám ji a v jejím rámci pracuji s dalšími texty. Komenský je zanícený triadik, takže ve všem fungují trojice a práce s nimi. Díky tomu, že jednotlivé oddíly nedokončil, otevírá se mi navíc velký prostor pro vlastní fantazii.

Uplatňujete tady i písničky, nějaké citace?

Až na výjimky, citace z Komenského kancionálu, jde v případě Orbis pictus o vlastní komponovanou hudbu. Při práci, která trvala dva roky, jsem stále měla na paměti, že skladba má sloužit textu, plně se podřídit obsahovému sdělení.

Na pódiu se sejde spousta účinkujících. Nevadí vám, že kvůli velkému obsazení snižujete šance díla na další provedení?

Nejdřív jsem myslela, že využiji dětský sbor, když už skládám poctu velkému pedagogovi. Ale pak jsem se ponořila do textu a pochopila, že tak závažná slova musí vyřknout dospělý člověk. Podobně vyplynulo i další obsazení, velkému orchestru jsem chtěla dát v jazzovém seskupení určitý protipól, odlehčení. Princip kontrastu se vždycky hodí.

Jak vidíte své postavení mezi skladateli 21. století?

Vůbec se nevidím jako skladatelka, jsem muzikant, který má potřebu hudebního vyjádření. Prostě slyším nástroje a hlasy, a tak jsem si řekla, že snad nebude marné to zapsat.

Cítíte strach, obavy z přijetí?

Samozřejmě! Jdu s kůží na trh a není na světě člověk ten... Podstatné pro mě je, aby kolegové – basista Aleš Procházka, Český filharmonický sbor Brno se sbormistrem Petrem Fialou, Filharmonie Bohuslava Martinů s dirigentem Stanislavem Vavřínkem a můj jazzový Kvintet – aby hráli a zpívali Orbis pictus rádi.

Docela jiný program jste připravila pro festival Concentus Moraviae...

Tam už jsem vystoupila na zahajovacím koncertu v třebíčském zámku před dvěma lety. Francouzská violoncellistka Sonia Wieder-Athertonová tehdy iniciovala instrumentaci Martinů Variace na slovenskou lidovou píseň, autorem aranže byl Jiří Teml. Skladba je to překrásná, uvedli jsme ji společně s Talichovým komorním orchestrem. Letos už proběhl Reprezentační koncert festivalu v Senátu, vystoupili jsme na něm s jazzovým kvintetem v programu Cesta k moravské hudbě a v červnu nás čeká speciální festivalový večer v klášteru Rosa v Dolních Kounicích s podtitulem Balady a janáčkovské parafráze.

Jitka Novotná, publicistka

Snímky Jan Kozák

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 26. 5.


Jaroslav Vanča
  Kde jsou, kde je máme?
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
  Jiří Barta
   Film pro ty, kteří si dokáží hrát

   Navštivte
 
   Z Prahy do Bruselu a zpět
   Téma