|
Klíč
od domova Bohuslava Martinů
Klíč od domova – to je původní básnický obrat Miloslava
Bureše, autora textu ke komorní kantátě Otvírání studánek i
ke třem dalším dílům stejného žánru s náměty z rodného kraje
Bohuslava Martinů. Právě zmíněný obrat se stal jakýmsi
synonymem celého skladatelova osudu a také názvem nového cyklu
Českého rozhlasu 3 – Vltava, s nímž se mohou posluchači
setkávat každou neděli po 21. hodině.
Martinů nekomponoval svá vokální a vokálně-instrumentální díla
pouze se zaměřením k Čechám, i když jejich velký, ba větší
počet s nimi určitým způsobem souvisí. Lidová poezie Čech a
Moravy se stala jeho velkou celoživotní inspirací. Bohuslav
Martinů byl modernista, živě se zajímal o novodobé prostředky,
jež přinášelo dvacáté století a s nimiž se mohl setkat při
svém několikerém pařížském pobytu. Právě jejich propojením
s invencemi folkloristickými se začala utvářet jeho
charakteristická hudební řeč v obecném slova smyslu.
Obdivujeme díla orchestrální, reprezentovaná zvláště šesti
mistrovskými symfoniemi, nicméně nejbytostněji a
nejbezprostředněji dokázal Martinů promluvit prostřednictvím
tvorby vokální. Je rozsáhlá a vystačila by hned na několik
cyklů. V tom, který byl minulou neděli otevřen, tvůrci záměrně
pominuli pozoruhodnou tvorbu písňovou a sborovou bez
doprovodu. Skladby vokálně-instrumentální jsou natolik
významné, že zasluhují samostatnou řadu. Jak se přesvědčíme,
jsou námětově, koncepčně i hudebně velmi rozličné.
Vedle zmíněných komorních kantát na Burešovy texty a skladeb
na lidovou poezii (například kantáty Kytice) zaznějí díla
velmi závažná (například Polní mše, Epos o Gilgamešovi,
Izaiášovo proroctví), ale i drobnější a méně známá (Hora tří
světel, Hymnus k sv. Jakubu). Tentokráte půjde vesměs o české
nahrávky s předními sbory, instrumentalisty, orchestry a
dirigenty. Mezi nimi pak dominuje nezapomenutelná osobnost
dirigenta a sbormistra Pavla Kühna.
Bohuslav Vítek, spolupracovník ČRo 3 – Vltava |