|
Jazz
podle Beaty
Vydavatelství hudebního skladatele a právníka Petra
Ostrouchova Animal Music už připravilo posluchačům nejeden
jazzový zážitek – v jeho dramaturgicky sevřeném katalogu
přitom nenajdete velká jména minulosti, ale spíš pozoruhodné
autorské debuty představitelů nastupující české jazzové
generace. První sólové album Beaty Hlavenkové Joy For Joel je
nejčerstvější, ale možná i dosud nejsuverénnější nahrávkou
„zvířecího“ labelu. V plné šíři odhaluje instrumentální,
aranžérské i skladatelské kvality třicetileté muzikantky,
která už v loňském roce zaujala společnou deskou s Lenkou
Dusilovou a Clarinet Factory. Jejich projekt Eternal Seekers
nakonec vynesl Dusilové Anděla v kategorii Zpěvačka roku.
Beata Hlavenková vystudovala skladbu na Janáčkově
konzervatoři, následovala učednická léta v Americe – na
University of Massachusetts v Amherstu v roce 2004 absolvovala
v oboru Skladba, jazzová skladba a orchestrace. Po návratu do
Čech postavila vlastní trio a vplula i do nejrůznějších
seskupení nejmladších tuzemských jazzmanů – v projektu S‘aight
spolupracovala se svým manželem, kytaristou Patrikem, dnes
jedním z pětice originálních popíkářů Toxique. Hlavně však
neustávala v komponování, což ji časem přivedlo k vydavateli,
jehož zajímá především autorský jazz, hudba, která nikoho a
nic nenapodobuje. Petr Ostrouchov podpořil Beatinu ideu
natočit sólovou desku v Americe, se zámořskými muzikanty, v
levném, ovšem dobrém studiu.
A
tak se jednoho dne v New Jersey sešla rodačka z Vendryně na
moravsko-slezském pomezí s kvartetem hráčů, z nichž někteří už
platí za hvězdy v širším jazzovém kontextu: vedle saxofonisty
Riche Perryho to platí zejména o kanadské hráčce na křídlovku
a trumpetu Ingrid Jensenové. Vzniklo devět snímků, v nichž se
virtuozita klavíristky skvěle doplňuje s vesměs týmově
uvažujícími kolegy a vynalézavými sóly trumpetistky.
Mnohovrstevnatost alba podtrhují ještě jeho „dotáčky“ – sóla
pedálové steel kytary poslal v mp3 Dave Easley a v Praze pak
kompozice vokálně podbarvila Lenka Dusilová.
Donedávna se zdálo, že český jazz budou symbolizovat už jen
unavené standardy pro přežvykující turisty v pražských
klubech. Svěřenci Animal Music narození na přelomu
sedmdesátých a osmdesátých let (David Dorůžka, Vertigo
Quintet, Ondřej Pivec) však chmurné prognózy úspěšně zahánějí.
Beata Hlavenková je mezi nimi jedním z nejslibnějších jmen.
Milan Šefl |