Hořká výpověď o těžkých okamžicích života

O filmu Bába režisérky Zuzany Špidlové se hodně mluvilo letos na jaře, kdy přesvědčivě zvítězil v studentské sekci filmového festivalu v Cannes. Mimochodem byl to po dlouhé době první český hraný film na tomto festivalu. Bakalářský snímek mladé autorky vyhrál i loňský Famufest a promítal se i na letošním karlovarském filmovém festivalu a FreshFilmFestu.

Film Bába nahlíží problém péče o staré lidi bez romantických iluzí a laciného soucituDo kin se dostane letos na podzim společně s některým z dalších úspěšných studentských filmů; rozsah dvacet minut by na samostatný program nevystačil. Spolehlivě však stačí na to, aby naznačil talent autorky, její smysl pro volbu silného sociálního témau a schopnost přesvědčivě je zpracovat bez romantických iluzí a laciného soucitu, ale zato s psychologickou hloubkou.

Bába má aktuální námět. Lidský věk se prodlužuje, což s sebou přináší neřešený, často neřešitelný problém: co se starými lidmi, kteří už nejsou schopni se o sebe sami postarat. A také – abychom se drželi řeči filmu („Proč všichni řešíte jenom ji?!“ říká hořce mladičká hrdinka) – co si mají se životem počít ti, kteří se musí starat o své nemohoucí blízké. Autorka zvládla stavbu svého (mini)dramatu výtečně, se spádem a gradací. Šťastně obsadila hlavní roli (nadaná Marika Šoposká), dobře zvolila i hrdinčina spoluhráče: vytvořila v něm sparingpartnera, o nějž se odrážejí její úvahy i okamžiky zoufalství z neúnosnosti situací, kdy každou chvíli může zaznít babiččino táhlé „Verunkooo!“

Dialogy i vnitřní monology protagonistky jsou jak vystřiženy ze života. Bezútěšnost večerů se starou paní se mísí se soucitem, chvilkové návaly odporu („bába hnusná, pochcaná, smradlavá!“) s vědomím povinnosti i s okamžiky soucítění. Hrdinčino odhodlání k činu se přirozeně rodí z bezútěšné situace a onen jakýsi happyend – nebo spíš pokračování trápení? – v závěru lze vnímat jako velmi, velmi otevřený konec.

Špidlová nikomu nic neulehčuje, ani svým hrdinům. Chlapec, který Verunce dělá společníka, se spolu s ní i proti ní trápí; babička-věchýtek je sice objektivně politováníhodná, diváka však zároveň napadá: Jak k tomu křehká dívka přijde, aby jen proto, že jako studentka má víc času, musela převzít povinnosti, jež jsou i na dospělého člověka příliš?

Agáta Pilátová, publicistka



  Rozhovor
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   Jazz podle Beaty

   Pořiďte si
 
   Slavný umělec uprostřed hrůz
   Dívejte se