Číslo 52 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s malířem a ilustrátorem.
Karlem Frantou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Polární expres na cestě za Santa Clausem

Mezi vánoční televizní trvalky se již nepochybně zapsala novodobá klasika Polární expres, do budoucna možná jediný vážný soupeř legendárního Mrazíka. V obou případech sem tato díla zanášejí cizorodé tradice, ať již ruského dědu Mráze nebo zámořského Santa Clause. Obě se vyznačují podmanivým duchem, ale přitom se nemusíme bát, že by zcela přehlušily či dokonce nahradily tuzemského Ježíška.

Polární expres se již zařadil mezi vánoční televizní klasiku

Polární expres průkopnicky ukazuje, jak se stírají rozdíly mezi animovanými a hranými filmy, jak vypravěčská struktura přestává vykazovat nápadnější rozdíly, jak se ovšem vytrácí i specifičnost animace, která připomíná doslovně obkreslenou realitu. Režisér Robert Zemeckis, od něhož nyní můžeme v kinech spatřit další jeho film v témže pojetí, dickensovskou Vánoční koledu, použil jako výchozí materiál živého herce – Tom Hanks, jenž v Polárním expresu ztělesnil předobraz hned několika důležitých postav, byl „překreslen“ do animované podoby. Nezvyklé je i to, že pestře se střídající prostředí a jednotlivé postavičky a rekvizity včetně mohutné lokomotivy s řadou vagónů jsou vyvedeny s doslovností dojemných kalendářových obrázků se zimními motivy. A to včetně polární krajiny Santa Clause obydlené bezpočtem trpaslíků.

Tam totiž směřuje kouzelný vlak, který nabírá jen děti, které přestávají pochybovat o vánočním kouzlu. Mezi takové patří i malý chlapec, společně s dalšími vrstevníky cestujícími ve vlaku: černošskou holčičkou, skeptickým všeználkem i zahořklým samotářem, kterého sváteční pocity přestaly oslovovat. Příběh se lomí do dvou oddílů – v tom prvním sledujeme napínavou jízdu na věčně zaledněný sever, v druhém, majestátním a velkolepém, se již ocitáme v cíli cesty, kde malí hrdinové užasle procházejí olbřímí přípravnou, kde se chystají dárky všem dětem na světě.

Užasle si uvědomíme, že kamera všetečně zaznamenávající probíhající dění je odhmotněná, jako kdyby se úplně osamostatnila a mohla si dovolit kamkoli nahlédnout. Příznačné jsou záběry, které začínají sledováním jedoucí vlakové soupravy, načež pohled přechází v průnik do některého z vagonů. Plavný pohyb v něm zakončí spočinutí na detailu některé z postav či naopak opětovné vyplutí z okna do volného prostoru mimo vlak nebo na zasněženou střechu.

Zemeckis zhmotnil i tu nejkřehčí dětskou fantazii, poučen a snad inspirován pradávnými, naivními snímečky Meliésovými z počátku minulého století, například Cestou do nemožna... Jeho Polární expres uvede Prima ve čtvrtek 24. prosince v 15.15.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Smutek bezduchých Vánoc
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Koledování s Kočkem

   Pořiďte si
 
   Hudební Vánoce na Vltavě
   Téma