|
Polární
expres na cestě za Santa Clausem
Mezi vánoční televizní trvalky se již nepochybně zapsala
novodobá klasika Polární expres, do budoucna možná jediný
vážný soupeř legendárního Mrazíka. V obou případech sem tato
díla zanášejí cizorodé tradice, ať již ruského dědu Mráze nebo
zámořského Santa Clause. Obě se vyznačují podmanivým duchem,
ale přitom se nemusíme bát, že by zcela přehlušily či dokonce
nahradily tuzemského Ježíška.
Polární expres průkopnicky ukazuje, jak se stírají rozdíly
mezi animovanými a hranými filmy, jak vypravěčská struktura
přestává vykazovat nápadnější rozdíly, jak se ovšem vytrácí i
specifičnost animace, která připomíná doslovně obkreslenou
realitu. Režisér Robert Zemeckis, od něhož nyní můžeme
v kinech spatřit další jeho film v témže pojetí, dickensovskou
Vánoční koledu, použil jako výchozí materiál živého herce –
Tom Hanks, jenž v Polárním expresu ztělesnil předobraz hned
několika důležitých postav, byl „překreslen“ do animované
podoby. Nezvyklé je i to, že pestře se střídající prostředí a
jednotlivé postavičky a rekvizity včetně mohutné lokomotivy s
řadou vagónů jsou vyvedeny s doslovností dojemných
kalendářových obrázků se zimními motivy. A to včetně polární
krajiny Santa Clause obydlené bezpočtem trpaslíků.
Tam totiž směřuje kouzelný vlak, který nabírá jen děti, které
přestávají pochybovat o vánočním kouzlu. Mezi takové patří i
malý chlapec, společně s dalšími vrstevníky cestujícími ve
vlaku: černošskou holčičkou, skeptickým všeználkem i zahořklým
samotářem, kterého sváteční pocity přestaly oslovovat. Příběh
se lomí do dvou oddílů – v tom prvním sledujeme napínavou
jízdu na věčně zaledněný sever, v druhém, majestátním a
velkolepém, se již ocitáme v cíli cesty, kde malí hrdinové
užasle procházejí olbřímí přípravnou, kde se chystají dárky
všem dětem na světě.
Užasle si uvědomíme, že kamera všetečně zaznamenávající
probíhající dění je odhmotněná, jako kdyby se úplně
osamostatnila a mohla si dovolit kamkoli nahlédnout. Příznačné
jsou záběry, které začínají sledováním jedoucí vlakové
soupravy, načež pohled přechází v průnik do některého z
vagonů. Plavný pohyb v něm zakončí spočinutí na detailu
některé z postav či naopak opětovné vyplutí z okna do volného
prostoru mimo vlak nebo na zasněženou střechu.
Zemeckis zhmotnil i tu nejkřehčí dětskou fantazii, poučen a
snad inspirován pradávnými, naivními snímečky Meliésovými
z počátku minulého století, například Cestou do nemožna...
Jeho Polární expres uvede Prima ve čtvrtek 24. prosince v
15.15.
Jan Jaroš, filmový publicista |