Utíkej, doktore, utíkej, honí tě běs divokej

Režisér Martin Dolenský se v titulcích svého filmu Chyťte doktora (v neděli 24. ledna ve 20 hodin uvede ČT1) skryl za pseudonym Martin Ed Woolf. Snad chtěl naznačit spřízněnost s americkým filmařem Edem Woodem, mnohokráte označeným za nejhoršího režiséra všech dob. Dolenský však ve své komedii dokazuje, že umí rozesmát jako málokdo. Tvůrce, jenž si napsal i scénář, tu zaujme několikerým ozvláštněním. Vedle několikrát zdůrazněného paradoxu, že právě gynekolog přivede do jiného stavu svou milenku, načež se mu počne hroutit i doposud klidné manželství, si pohrává i s tvarovou výlučností.

Režisér postupně předloží trojice různorodých, avšak k obdobnému výsledku spějících verzí téže události. Doktor Goldberg se totiž rozhoduje, jak by měl vyvstalou nesnáz řešit – jednou se vrací k ženě, podruhé odejde k milence, potřetí si choť vymíní, že chce svou sokyni bezpodmínečně poznat. Jenže nebohý protagonista se pokaždé stává štvancem: ať učiní cokoli, z pasti není úniku. V narůstajícím koloběhu ztřeštěností vycítíme návaznost na tradici Lipského či Schulhoffových normalizačních komedií, které chtěly publikum aspoň na chvíli odvést od starostí všedních dnů.

Tatiana Vilhelmová jako černovlasá milenka s výrazem dotčené „osudové ženy“Film se opírá o dvě velké přednosti: výstižně napsané rozmluvy, věrně odrážející trapasovitou existenci páně lékařovu, a skvostné herecké ztvárnění nejen ústřední postavy. Doktora Goldberga se ujal před kamerou debutující Michal Malátný. Komediálně nadsazenou uštvanost, dotvrzenou i umanutým pobíháním či přejížděném z místa na místo, dokresluje dyšností, zajíkáním a omlouvavými postoji. Navíc Malátný – jako člen skupiny Chinaski – výrazně ovlivnil i podobu hudebního doprovodu.

Ještě větší uznání si však zaslouží Tatiana Vilhelmová, která se bravurně vypořádala s protikladnou dvojrolí milenky i manželky. V obou případech se přitom vydala za hranice své obvyklé typové škatulky – jako černovlasá milenka s výrazem dotčené „osudové ženy“ se vyznačuje sklonem k naschválům, coby milující manželka (odpozorovaná v bezmála formanovské drobnokresbě), jež po porodu ztratila úplně chuť na sex, exceluje v rovině upjaté ješitnosti, zkratového utíkání k mamince. Tu si zahrála Iva Janžurová – plně v intencích svých předchozích maminkovských rolí. Odlišnou výrazovou polohou, zcela oproštěnou od přitroublého hekání, překvapí Luděk Sobota coby nástrah světa znalý primář. Poznáme i několik neherců: například sexuolog Petr Weiss pozvaný do televizní besedy ztělesňuje vlastně sám sebe.

Jan Jaroš, filmový publicista



  O druhém pohledu
 Televizní glosář
 
   Lara Croft vysokých tónů

   
Navštivte
 
   Xaver, Vojcek a jiní Magoři
   Téma