Efektní demonstrace politické mocichtivosti

Až po sedmdesáti letech od předchozího uvedení se v činohře Národního divadla Brno objevilo rané drama Williama Shakespeara Král Richard III. S ambiciózním pokusem o současný pohled na kruté boje mezi Lancastery a Yorky (válka Červené a Bílé růže v 15. století) a na jejich fyzicky i morálně znetvořeného protagonistu přišel tým zakladatele sdružení Střežený Parnass, režiséra a šéfa souboru Zdenka Plachého.

Petr Halberstadt (vlevo) v titulní roli brněnského Richarda III.Inspirátor rozsáhlého programového tisku, poučený Martin Dohnal, se podílel na úpravě a vhodném průběžném krácení moderního překladu Jiřího Joska. Omezil počet šlechtických postav a zpřehlednil spleť bezohledných vzájemných vztahů, sahající hluboko do minulosti.

Dramaturgie si byla vědoma mnoha dějinných, filozofických a uměleckých konotací autorem přizpůsobeného příběhu o vzestupu a pádu ďábelského kariéristy, zcela plánovitě šířícího „emblematické zlo“ v narušeném světě stejně zkorumpovaných a vraždících intrikánů. Petr Halberstadt ztělesňuje protagonistu jako obratného, v monolozích cynicky otevřeného a v jednání nevyzpytatelně chameleonského manipulátora „mansonovského“ zjevu s neobvyklými znaky tělesné deformace.

Na rozdíl od inscenační střídmosti alžbětinského období chtěli tvůrci tříhodinového večera nabídnout – ve volné návaznosti na nedávnou dumasovskou Královnu Margot – spektakulární podívanou, která útočí na divákovy smysly až marnotratnými jevištními prostředky, a to dokonce i v rudě nasvíceném a zadýmeném foyeru. Scénu s barokizující nápodobou hledištních lóží a dvojí projekční plochou navrhl ředitel ND Daniel Dvořák, videoart natočil Tomáš Hrůza a zčásti ozvláštněné dobové kostýmy vytvořila Linda Dostálková. Dynamické výjevy (například promítaná bitevní vřava) vycházejí docela sugestivně; jindy však tato efektní kumulace (barevné gotické klenby, naddimenzované tváře figur, Händelova a Purcellova hudba, epilog z Bouře aj.) místo toho, aby mluvené slovo myšlenkově umocňovala, téměř je ornamentálně překrývá. Některé prvky (stékající krev a plameny na plátně) se již stávají klišé, takže oceníme spíše výmluvnou lapidární akci (závěr prvního dílu). Při postupném reprízovém usazení si inscenace divácký zájem zaslouží.

Vít Závodský, teatrolog



  Jak se daří naší krizi
 Jak to vidí Pavel Kohout
 
   Kazetová dekadence

   Pořiďte si
 
   Začalo to vílou Meluzínou
   Téma