Číslo 9 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Veronikou Žilkovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


O ambicích, propadech a nejistotách

Televizní film bývá tradičně považován za méněcenného příbuzného filmů určených pro plátna kin. Svědčí o tom i nepoměr mediálního humbuku kolem každé kinematografické premiéry, a (ne)zdvořilého mlčení, které standardně provází premiéry dramat televizních. O skutečných kvalitách však vypovídají oba přístupy stejně málo, jako standardizované reklamní výlevy deníkářských aktivistek, předstírajících filmovou kritiku. Svými ambicemi, úspěchy, ale i propady a šedí průměru se televizní dramatická produkce od té kinematografické nijak neliší. Letošní nedělní premiéry České televize to dokazují.

Reflexe totalitní minulosti patří k notorickým ambicím filmové a televizní dramatiky. V loňském roce kulatého výročí vzniklo podobně zacílených filmů hned několik. Hranice mezi těmi, o nichž je lépe pomlčet (Klíček, Kawasakiho růže), a které by naopak bylo škoda přehlédnout (Pouta, Tři sezóny v pekle, Archiv), nevede mezi plátnem a obrazovkou. Do kategorie děl hodných reflexe se po Novém roce zařadila televizní Smyčka scenáristické dvojice Jelena Mašínová a Pavel Kohout a režiséra Viktora Polesného.

Za psychickou, finanční a časovou újmu by se divákům televizního Šejka mělo platit...Jako většina děl tandemu Mašínová – Kohout je i Smyčka především ukázkou zvládnutého vypravěčského řemesla. Kromě zručného vplétání intimního milostného příběhu a dobrodružných motivů do obrazu velkých dějin či názorné demonstrace fabulované fikce inspirované konkrétními fakty (viz osud Bohumila Laušmana) si však Smyčka zaslouží pozornost i jako pokus o pohled do zločinného zákulisí někdejšího komunistického puče z pozice „poraženého vítěze“. Navzdory poněkud tragikomické Kohoutově sebeprojekci do postavy idealistické oběti a nepříliš šťastnému obsazení této postavy bezvýrazným Ondřejem Kavanem je to pohled působivý. A v duchu zažitého podceňování obrazovky až netelevizně působivý.

Nic dlužna však filmovému plátnu nezůstává obrazovka ani na opačném konci pomyslného měřítka kvality. I tuzemská kinematografie představila v loňském – co do počtu vyprodukovaných děl nejúspěšnějším – roce filmy zbytečné a špatné. Ani Veni, vidi, vici, Oko ve zdi, 2Bobule, Normal či další z této kvalitativní subkategorie však nejsou tak ryzím výronem čiré stupidity jako nedávný veřejnoprávní (!?!?) pokus o crazy-komedii s názvem Šejk. Při dobré vůli lze i v případě těch nejnepovedenějších děl objevit alespoň drobný detail hodný uznání. U televizního Šejka ne. Výčet zodpovědných, kteří by se v optimálním případě měli složit a uhradit koncesionářům psychickou, finanční a časovou újmu je v tomto případě kompletní – od scenáristky Anny Vovsové a režisérky Zuzany Zemanové přes Jaroslava Duška, Miroslava Táborského, Táňu Medveckou a všechny ostatní „spolutvůrce“ až po generálního ředitele České televize Jiřího Janečka...

Kompatibilní je televizní a filmová dramatika i z hlediska většinové produkce. Příkladů mainstreamových, příslušně předramatizovaných příběhů ze současnosti, by bylo možné uvést řadu z obou stran pomyslné barikády. Společnou mají zpravidla i hlavní příčinu, proč se jim nedaří vyniknout nad standardizovanou šeď. Tou je opakované selhávání dramaturgie. Výjimkou není ani nejnovější televizní film Zasaženi bleskem, pod nímž je vedle scenáristky Hany Cielové a režiséra Jaroslava Brabce spolupodepsán i dramaturg Bedřich Ludvík.

Ztráta odstupu je běžným rizikem pro autora i režiséra. Dramaturg si podobný přepych nesmí dovolit. Pokud by Bedřich Ludvík dbal tohoto pravidla, neměl by divák po zhlédnutí filmu strádat nejistotou, o čem to bylo? Právě Zasaženi bleskem však podobnou pochybností nevyhnutelně končí. Zjevně proto, že jisti svou věcí si nejsou ani sami tvůrci: Chvíli hrají o rakovině prsu, chvíli zas o hrdinčině katastrofické prostoduchosti, s níž naletí neuvěřitelné mladíkově historce, pak zas o komplikovaných vztazích mezi rodiči a dětmi, a když i to je omrzí, přitvrdí až pohanskou scénkou vzývání bouře, a pak konečně zamíří k dvojnásobné, a především dávno odhadnutelné kriminálně-mystické pointě – mladík je podvodník a zhoubný nádor se zázračně vypařil...

Dle dramaturga Ludvíka, je scénář Zasaženi bleskem „nadstandardní, několikavrstevný příběh – podobenství, který vám nabídne nejen ‚prvoplánový příběh‘, ale i prostor k úvahám o složitosti a křehkosti a nevyzpytatelnosti vzniku a účinku lidské víry či zamyšlení o mnohovýznamnosti slova ‚zázrak‘“ (viz web ČT). Podobná barnumsky nafouklá proklamace má možná znejistit diváka, zda chyba není na jeho straně. Ve skutečnosti však jen mlží nad další promarněnou šancí.

Jan Svačina, publicista



  Jsme mimozemšťané!
  
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Rozhodně nečekejte nudu

   
   
Pořiďte si
 
   Putování
   za zapomenutými transporty

   Téma