Číslo 9 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Veronikou Žilkovou.

 

 

 

 

 

 


 


František Koukolík, neuropatolog

Proč nezanechá stopu?

Spousta lidí vyjde ze škol, včetně těch vysokých a máte dojem, že na nich škola nezanechala stopu. Mluvím o občanské vědecké negramotnosti. Zjišťuje se poměrně snadno, anonymním dotazníkem v němž jsou otázky s otevřeným koncem cílené na základní vědecká fakta a souvislosti. Příklad: „Běžná rajčata geny nemají, geneticky modifikovaná rajčata je mají.“ „Zvuková vlna se šíří rychleji než světelná“. Dopadá to bídně: v České republice je vědecky gramotných 17 procent dospělých lidí (USA 28 procent, Spojené království 14 procent). Proč?

Má to dva důvody. První jsou „intuice“ dětského mozku, které mohou přetrvávat do dospělosti. Na svět totiž nepřicházíme jako nepopsané listy papíru. Šestiměsíční děti jsou „intuitivní“, také se říká „naivní“ fyzici a psychologové. Takhle malé děti vědí, že se pevné předměty vzájemně neprostupují, trvají v čase i když se na ně nedívají a samy od sebe se nepohybují. Vědí, že se lidé chovají, například pohybují, „sami od sebe“, na základě nějakého podnětu, odpovídají na podněty citově a sledují své cíle.

Problém je v tom, že vědecké poznání, včetně toho, o kterém slyšíme ve škole, je s těmito vrozenými intuicemi v rozporu. Příroda nás postavila na přežití, nikoli k poznávání fyzikálních zákonů. I ke čtení a psaní užíváme části mozku určené evolucí k něčemu docela jinému – například k poznávání drobných objektů. Teprve osmi až devítileté děti chápou, že Země je kulatá a přitom na opačné polokouli lidé nespadnou do prostoru.

Nakreslete velké písmeno C. Řekněte lidem, že to je trubice. Pak se jich zeptejte, zda kulička, kterou pustíte do horního poletí z dolního otvoru zakřiveně, tak, že bude sledovat tvar písmene C nebo poletí přímo. Vysoký podíl dětí i dospělých bude uvažovat v aristotelovské tradici vyvrácené před 400 lety Galileem a řeknou, že bude sledovat tvar písmene C. A to nemluvím o tak kontraintuitivních teoriích jakými jsou principy teorie relativity, přestože je geniální ruský fyzik Lev Landau dokázal vysvětlit desetiletým dětem, evoluční teorie nebo neurobiologie sebeuvědomování. Lidem těžko vyvrátíte čtyřrozměrný newtonovský vesmír nekonečný v čase a prostoru, lidé obtížně chápou základní evoluční mechanismy a mají zato, že jejich jáství, „duše“, je něco odlišného než je činnost mozku, takže se zločinci vymlouvají: „Nemohu za to, udělal mi to můj mozek.“

Důvod druhý? Řečené nevysvětluje kulturní rozdíly, například proč Američané víc než Evropané vzdorují evoluční teorii, přičemž jak ti Američané a Evropané, kteří proti evoluční teorii nic nenamítají, často nedokáží správně popsat funkci přírodního výběru. Složité skutečnosti, včetně vědeckých, si obvykle nedokážeme ověřit sami a přímo. Takže buď věříme nebo nevěříme jejich zdrojům. Existuje-li vystupňovaný politický a náboženský tlak proti evoluční teorii, jenž se opírá o „přirozené“, tedy vrozené a dětské „intuitivní“ myšlení, jako je tomu v USA, má to kontraintuitivní, jakkoli dobře doložená teorie těžké.



  Jsme mimozemšťané!
  
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Rozhodně nečekejte nudu

   
   
Pořiďte si
 
   Putování
   za zapomenutými transporty

   Téma